Förhindra att grafikkort klockar ner sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011

Förhindra att grafikkort klockar ner sig

Detta problem gäller enbart Diablo 3. När man kör med v-sync på antar jag att kortet känner att det inte behöver gå för fullt och klockar således ner sig. Detta resulterar i att spelet känner av att fpsen droppar under 60 vissa stunder och pga hur v-sync fungerar så halveras fpsen till 30 istället för 60. Kör man utan v-sync går kortet för fullt hela tiden men då får man givetvis screen tearing.

Kan man förhindra att kortet klockar ner sig även om det känner att det inte behövs? På mitt gamla gtx 680 kunde man välja något i stil med "prefer maximum performance" i kontrollpanelen. Finns något liknande för AMD kort? Tacksam om någon sitter på en lösning.

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ 4.6GHz | ASUS GTX 1080 Strix | 32 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | WD RED 4TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Det vore väl att klocka kortet manuellt, så att det körs på dina angivna värden, även om du bara har skrivbordet framme.
Finns en hög program, som vad jag fattat för, bygger på samma grund.
Sen kan du även slänga in ett annat bios i ditt kort, men då utplånas din garanti.
Jag kommer inte gå djupare in på ämnet, då det var ett par år sedan jag överklockade grafikkort, och därmed inte hänger med, men det finns andra här som gärna berättar vad dom kan.

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Stäng av vsync och lås fps på 60 ingame

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Stealthbomb:

Stäng av vsync och lås fps på 60 ingame

Har provat det men då får jag screen tearing likt förbannat

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ 4.6GHz | ASUS GTX 1080 Strix | 32 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | WD RED 4TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |