Linux crash/Black screen problem.

Permalänk

Linux crash/Black screen problem.

Så efter 20 timmar under 2 veckors arbete för att få igång Linux, så har jag kommit till slutsatsen att jag aldrig kommer att installera Linux, om inte Windows går i marken.

Så det började med att jag fick "Bootmgr missing" när jag försökte installera Xubuntu (Ubuntu funkade inte då det är en nettop). efter ett tag så kom jag fram till att jag inte kan installera det via NTFS format (installerar via USB) och var tvungen att använda fat32. Efter att ha installerat Xubuntu (och satt boot flaggan då den inte gjorde det under installationen) så va datorn igång och jag fixade till min stationära av alla guider jag har läst för att kunna fixa problem med att installerat (skriver inte allt då det skulle bli för mycket text).

Efter ett tag så blir det ett långt peep ljud, datorn låste sig och var tvungen att starta om den. Nu får jag ingen bild, efter ett tag så ändrar jag boot GRUB till splash nomodeset och får bild, ändrar i terminal (efter att jag hittar den, då allt jag hitta i 30min var terminal emulator) så att den botar med nomodeset och uppdatera boot loadern. Inget skillnad, fortfarande svart när jag startar datorn.

Om jag går till GRUB loadern och startar Xubuntu så får jag bild, fast efter ett tag i idle så blir det ett långt beep och datorn svara inte tills jag stänger av den.

Jag har ext4 som format på hårddisken, och jag har installerat uppdateringarna.

Permalänk

Ta det inte på fel sätt nu, men det verkar som att du inte direkt har någon aning om vad du håller på med. Ska försöka skapa lite klarhet här:

1) Linux can läsa och skriva till NTFS-formaterade paritioner om man installerar detta stöd. Googla för att ta reda på paketnamnet till din dist. Linux kan inte installeras på en NTFS partition. ext4 är väl det vanligaste filsystemet som används för tillfället. Skulle verkligen inte använda FAT32 filsystem för en Linux-installation.

2) När du installerar via USB kan du inte bara kopiera över filer till USBn, du måste bränna en skivavbild på den. Dessa skivavbilder skapar oftast ett FAT-filsystem. Notera att detta innebär att USBn inte kan användas till något annat ändamål samtidigt utan att det blir komplicerat.

3) Kommer pip-ljudet från högtalarna/hörlurarna eller kommer det från inuti datorn?

4) Som du beskriver det, verkar det inte som att det är linux som kraschar utan snarare X som gör det. När datorn "låser" sig eller när den inte har bild, kommer du till terminalen med tangentbordskommandot Ctrl-Alt-F1? Kann det finnas information i /var/log/Xorg.0.log?

5) Har du testat att installera om GRUB? Alternativt fixa config-filer själv?

6) Vore bra om du kan posta exakt spec på datorn och vilken version av Xubuntu du försöker använda.

Det verkar iaf allmänt som att du tagit dig vatten över huvudet. Kanske hade varit bättre att lära dig grundläggande linux-grejer genom en Ubuntu-installation på en vanlig stationär dator med något år eller två på nacken?

Permalänk

1) Partitionen på håddisken är ext4. Det är USB minnet som jag har fat32, varje gång jag försöker bota datorn med NTFS USB så får jag "Bootmgr Missing". Windows kunde inte formatera USB till ext4 och jag orka inte tanka ner mjukvara för att formatera USB till ext4.

2) Jag använde "unetbootin-windows-585" för att föra över .iso filen till USB.

3) Inte 100% säker, men tror det kommer inne i datorn.

4) När datorn "låser sig" så kan jag inte göra något. Finns inget I /var/log/Xorg.0.log

5) Har inte prövat att installera om GRUB, Har dock prövat med

gksudo gedit /etc/default/grub

Och ändrat

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

till

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nomodeset"

sedan

sudo update-grub

Detta hjälpte inte, och ibland kan jag få bild när jag kommer till desktop, som blir svar efter 5-10 sec. Och starta "Ubuntu advance" är det ända jag får bild med, Idle i några minuter så dör den, inte fått kraschen när jag använder datorn, bara när den står i idle.

6) Använde "xubuntu-13.04-desktop-i386.iso" och det är en Nettop,
Acer
CPU: Intel atom CPU Z520 @1.33GHz (2CPUs)
RAM: 2GB
Video memory: 8 MB
GPU: Minns inte riktigt men tror det är en Graphic card Acceleration 5000. (inget dedicerat grafikkort, har inte 3d acceleration)

Jag har helt grön i Linux och ville prövat på det min Nettop som ligger och skräpar, för att se om det verkligen är nått att ha. Folk har sagt att Linux är bra, och att Ubuntu är användarvänligt. Valve och andra försöker att få fler att använda Linux. Själv så trodde jag att jag bara stoppar in installation skivan/USB och installerat som Windows, inte att jag måste leta upp en massa kommandon, sätta flaggor, och så vidare.

Jag kommer inte installerat Linux på min stationära då min nettop är min försökskanin (inte rädd om datan på hårddisken eller annat), Samt så är (vad jag förstått det som) Xubuntu, Ubuntu bara med ett annat tema.

Just nu försöker jag att få Xubuntu att inte krascha och få det bara att fungera. Och jag har typ ingen aning aning vad jag gör då det är första gången jag prövar Linux och bara vart på deras hemsida och läst runt lite, samt använt google för att hitta vad jag gör fel, så det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Skapa din bootbara USB-sticka med tex Unetbootin, http://unetbootin.sourceforge.net/. Då behöver du inte fundera över om USB-stickans är NTFS eller Fat32.
Boota datorn mot stickan och välj att du skall installera på hela disken när du blir tillfrågad var du skall installera. Se till att ha nätverkskabel ansluten till datorn så uppdateras systemet under installationen.
Faktum är att det är lättare att installera tex Ubuntu än Windows.

Permalänk
Medlem

Linux använder EXT, jrfs, xfs, btrfs och så vidare. Det är inte FAT eller NTFS du ska använda, förutom på bootbar USB då förstås.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Som NoWin säger, så ska du inte hålla på med USB-filsystemet alls. Unetbootin ska sköta allt det automatiskt. Så vitt jag vet är det omöjligt att skapa en NTFS-installationssticka, då gör du något fel.

Kommer pipet innifrån datorn är det inte säkert att det är operativsystemet som spökar, kan vara BIOS som varnar för någonting. Kolla moderkortsmanualen, skulle kunna innebära hårdvarufel.

Att du får bild när du använder nomodeset skulle innebära problem i kernelns videodel, mest sannolikt är ett hårdvarufel i grafikkretsen. Fortsatt så tror jag att det är X som är skurken, kolla igenom lite loggar i /var/log och se om det finns något intressant att hitta.

Linux är bra och det brukar verkligen för Ubuntu och liknande vara så enkelt som att bara stoppa i skiva/USB och installera. Det är enklare och betydligt snabbare än en Windows-installation.

Mina förslag:
Testa en komplett ominstallation med Xubuntu 12.04. Detta är en LTS-release så den ska vara stabilare än 13.04.
Går att ladda ner här: http://xubuntu.org/getxubuntu/
Använd unetbootin för att få den till stickan: http://unetbootin.sourceforge.net/
När du installera se till att du bara låter xubuntu skriva över hela hårddisken.

Så här enkelt ska det vara:
http://www.tecmint.com/xubuntu-12-10-desktop-quantal-quetzal-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Så efter 20 timmar under 2 veckors arbete för att få igång Linux, så har jag kommit till slutsatsen att jag aldrig kommer att installera Linux, om inte Windows går i marken.

Så det började med att jag fick "Bootmgr missing" när jag försökte installera Xubuntu (Ubuntu funkade inte då det är en nettop). efter ett tag så kom jag fram till att jag inte kan installera det via NTFS format (installerar via USB) och var tvungen att använda fat32. Efter att ha installerat Xubuntu (och satt boot flaggan då den inte gjorde det under installationen) så va datorn igång och jag fixade till min stationära av alla guider jag har läst för att kunna fixa problem med att installerat (skriver inte allt då det skulle bli för mycket text).

Efter ett tag så blir det ett långt peep ljud, datorn låste sig och var tvungen att starta om den. Nu får jag ingen bild, efter ett tag så ändrar jag boot GRUB till splash nomodeset och får bild, ändrar i terminal (efter att jag hittar den, då allt jag hitta i 30min var terminal emulator) så att den botar med nomodeset och uppdatera boot loadern. Inget skillnad, fortfarande svart när jag startar datorn.

Om jag går till GRUB loadern och startar Xubuntu så får jag bild, fast efter ett tag i idle så blir det ett långt beep och datorn svara inte tills jag stänger av den.

Jag har ext4 som format på hårddisken, och jag har installerat uppdateringarna.

Ubuntu är inte ett nettop ELler jag kanske skulle säga, vilket OS är inte ett nettop?

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

2) Jag använde "unetbootin-windows-585" för att föra över .iso filen till USB.

Med det så menar jag att jag använder Unetbootin version 585, så jag använder mjukvaran som jag laddade ner från http://unetbootin.sourceforge.net/ Med dessa inställningarna.

Om USB är NTFS, sedan kör jag via Unetbootin, och startar datorn så får jag "Bootmgr missing". Om USB är FAT32 sedan kör jag via Unetbootin, och startar datorn så fungerar det.

Jag ska installera om Xubuntu 12.04, och se om det hjälper.

Vet inte hur jag ska kunna förklara tydligare än detta, så hoppas att ni förstår vad jag gör.

Skrivet av e-lite:

Ubuntu är inte ett nettop ELler jag kanske skulle säga, vilket OS är inte ett nettop?

Nettop menar jag en dator som är mindre än en lapptop som är väldigt svag, kanske borde leta upp vad dem heter, för nettop hette dem viss inte...

Permalänk
Medlem

Kan vara något hårdvarufel på datorn, då den ger pipljud.
Kör du live eller installation?
Fungerar det ursprungliga OS:et?
Testa att köra memtest ifrån GRUB menyn, om du får GRUB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Live fungerar fint, det gamla OS har jag aldrig haft problem med (Win XP), mem test får jag "error: too smal lower memory (0x99100 > 0x90400"

Permalänk
Medlem

Memtest meddelandet verkar vara en bugg när jag googlade. Nån annan kanske vet mer.
Verkar konstigt att Live fungerar utan problem. Hur länge har du testat? Kan din HD vara på väg att ge upp?
Jag har själv en gammal Laptop med en underlig HD, den fick Windows XP att sluta svara, då var det bara att vänta tills den har tuggat klart. Körde in Joli OS på den och fick samma problem, men inte lika ofta. Nu har jag Manjaro på den och disken har inte gett upp än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag hade något liknande problem med min laptop (7-8 år gammal sådan) då jag skulle installera Ubuntu för några månader sen. Det gick inte på något sätt att få datorn att boota in i Ubuntu. Då installerade jag med USB, skapad med unetbootin, precis enligt instruktionerna, men efteråt så kunde inte datorn boota in i Ubuntu (svart skärm).

Det slutade med att jag skruvade ut hårddisken ur laptopen, stoppade i den i min stationära där jag på exakt samma sätt installerade med USB-stickan, och sedan skruvade tillbaka den i laptopen, och då funkade det. Laptopen har sen dess kört på som en dröm och agerat HTPC.

Permalänk

Försökte att installera om Xubuntu 12.04 nu, och första gången så försvann rutorna där jag fyller i allt, vart bara helt gråa rutor. Andra gången så tryckte jag på installera Xubuntu när jag startar datorn, och efter att den hade laddat ett tag så fick jag ett långt peep ljud och datorn låste sig, det varade ända tills jag stängde av datorn.

Så i kort, min dator klara inte av Linux OS? Funkar felfritt på Win XP och fungerar på Vista.