Installera om Win 95?

Permalänk
Medlem

Installera om Win 95?

Hejsan!

Jag har en gammal maskin som jag tänkte göra en fräsch installation på då den samlat på sig en hel del skit dom senaste 15-20 åren. Finns det något smart sätt att installera om Win 95? Typ en systemåterställning eller liknande? Eller måste jag jaga ifatt nån installationsmedia, typ en original-CD eller en sån där hög med 15-20 floppys?

Permalänk
Medlem

Att ladda ner en boot image för windows 95 bör inte vara några problem så länge du har en äkta licensnyckel.
EDIT: Och bränna ut en CD eller göra bootbara disketter.
EDIT2: Lättaste verkar vara att bara köpa en windows 95 CD på ebay. Typ 100kr

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag har en gammal maskin som jag tänkte göra en fräsch installation på då den samlat på sig en hel del skit dom senaste 15-20 åren. Finns det något smart sätt att installera om Win 95? Typ en systemåterställning eller liknande? Eller måste jag jaga ifatt nån installationsmedia, typ en original-CD eller en sån där hög med 15-20 floppys?

Jag har en gammal win95 cd på cirka 500MB. Kan skapa en ISO, frågan är bara hur du ska få tag i ison. Kan tyvärr inte skicka disken då jag ska sätta upp en maskin själv.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag har en gammal win95 cd på cirka 500MB. Kan skapa en ISO, frågan är bara hur du ska få tag i ison. Kan tyvärr inte skicka disken då jag ska sätta upp en maskin själv.

//Freezer

Gör en ISO och lägg upp på valfri molntjänst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

ISO verkar gå att hitta på nätet. Har du bara en licens så borde det vara lugnt?

Permalänk
Inaktiv

För att kunna starta installationsprogrammet från CD behöver du en startdiskett btw.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Gör en ISO och lägg upp på valfri molntjänst.

har du något tips på en gratis molntjänst där jag sedan kan dela med mig. Onedrive verkar vara för internt bruk.

//Freezer

Edit, hittade hur jag skulle dela offentligt i onedrive.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag har en gammal maskin som jag tänkte göra en fräsch installation på då den samlat på sig en hel del skit dom senaste 15-20 åren. Finns det något smart sätt att installera om Win 95? Typ en systemåterställning eller liknande? Eller måste jag jaga ifatt nån installationsmedia, typ en original-CD eller en sån där hög med 15-20 floppys?

Du har PM.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Det klassiska med W95 var ju att lägga en mapp på disken med installationsfilerna.
Dels så gick det fortare att installera och dels så när windows behövde nån fil (som det ju gjorde) så letade det i den mappen automagiskt.
Själva installationsfilerna ligger nog inte på mer än 100mb typ.

Men w95 i all ära, leta reda på w98 istället, bättre på alla sätt och vis och borde fungera utan vidare på din gamla "häck"