hur ändrar CPU-fläkt hastigheten i BIOS Asus maximus VI formula?

Permalänk

hur ändrar CPU-fläkt hastigheten i BIOS Asus maximus VI formula?

Hej som tråden lyder jag kan inte starta ett spel för att processorn blir för varm, inställningen är på auto i bioset men fläkthastigheten går på lägsta hela tiden, hur ändrar jag detta processorn är en i7 4770k ej överklockad och jag kom upp i 85 grader i Flight simulator och så ligger den på 60-70 grader idle.

Permalänk
Medlem

60-70c i idle är oroväckande högt. Vad är det för kylare du har, stock? Och säker på att den är rätt monterad?

Men jag rekommenderar dig oavsett vad, att köpa en eftermarknads kylare om du nu har stock (även fast du kör inte OC).

Permalänk
Medlem

Ändra från auto? Annars kan du prova speedfan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Haswell är allmänt heta. Har du bra med kylpasta? Orginal kylaren? Om du kör vattenkylning kanske motorn inte kör 100% från fläktuttaget. Öka till 12v i bios då.

Testa även att uppdatera bios. Har för mig att senaste uppdateringen sänker strömstryrkan -> lägre temp

Dubbelkolla även så du tagit bort plasten från fläkten, som skyddar i transport..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk

Just nu har jag intel kylare som följde med processorn, och så har jag kylpastan som heter ARCTIC SILVER men får hem Corsair H80i nu i veckan men jag vill spela lite tills den kommer.

Sen min kompis har en i5 som är överklockad från 3,2- 3,8 och han har intel kylaren och ligger på 60-70 grader när han spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bil-mekaren:

Just nu har jag intel kylare som följde med processorn, och så har jag kylpastan som heter ARCTIC SILVER men får hem Corsair H80i nu i veckan men jag vill spela lite tills den kommer.

Sen min kompis har en i5 som är överklockad från 3,2- 3,8 och han har intel kylaren och ligger på 60-70 grader när han spelar.

Vad händer om du trycker på stockylaren medans du kör ditt spel? Blir temperaturerna lägre då?

Permalänk
Medlem

Jag har det moderkortet. Installerat i suite lll?? Gör det gå till fan expert sen och starta fan tuning typ. Va har du för chassi?

Jag tycker att du monterar om cpu kylaren och sätter ny kylpasta

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Desk Master

inte helt omöjligt med dessa temperaturer på en stockkylare. Det självklara valet är att göra sig av med denna och sätta 4000kr på en vettigare lösning med custom loop och sen klocka cpun till 4.8Ghz

seriöst dock, det låter som om processorkylarn inte tryckar helt slätt med processorn eller så glömde du kylpasta, bör dock sägas att intel stockkylare är fruktansvärt dåliga

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag skaffat Corsair H80i så nu ligger processorn på ständigt 40 grader