grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Permalänk
Medlem

grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Tjenare, jag har köpte ett asus r9 280x och igår byggde jag och en kompis ihop datorn. Men idag så så kommer det upp slags konstiga blinkningar i på vissa delar av datorn samtidigt som spelen fryser sig och en varning uppkommer med texten "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts". Vad betyder detta?

Kör med asus z97
2 st 4gb 1600mhz
asus r9 280x
cx 750m w nätagg
och windows körs på en 126 g ssd.
Windows 8.1

Är det något fel med grafikkortet? för drivrutinerna är de senaste och har även kört windows uptade.
Vad kan det bero på?

Väldigt tacksam för alla som svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razkul:

Tjenare, jag har köpte ett asus r9 280x och igår byggde jag och en kompis ihop datorn. Men idag så så kommer det upp slags konstiga blinkningar i på vissa delar av datorn samtidigt som spelen fryser sig och en varning uppkommer med texten "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts". Vad betyder detta?

Kör med asus z97
2 st 4gb 1600mhz
asus r9 280x
cx 750m w nätagg
och windows körs på en 126 g ssd.
Windows 8.1

Är det något fel med grafikkortet? för drivrutinerna är de senaste och har även kört windows uptade.
Vad kan det bero på?

Väldigt tacksam för alla som svarar.

om överklockning gjorts så kan det vara det , crossfiire är en orsak också som ( Kan ) leda till det , sen är inte alltid dom nyaste drivrutinerna dom bästa så mitt tips är att avinstallera drivrutinerna och ta en version bakåt fortsätter det så vet jag inte men det har hjälpt mig på äldre kort , har sj 280x nu men inte hänt så än för mig

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

om överklockning gjorts så kan det vara det , crossfiire är en orsak också som ( Kan ) leda till det , sen är inte alltid dom nyaste drivrutinerna dom bästa så mitt tips är att avinstallera drivrutinerna och ta en version bakåt fortsätter det så vet jag inte men det har hjälpt mig på äldre kort , har sj 280x nu men inte hänt så än för mig

Okej, men om man ska installera lite äldre drivrutiner ska man första ta bort dem man redan har? och hur gör man det?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av razkul:

Okej, men om man ska installera lite äldre drivrutiner ska man första ta bort dem man redan har? och hur gör man det?

Du kan använda Driver Sweeper.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig efter bygget. Jag formaterade om och bestämde mig direkt att köra enbart för 14.2 catalyst. Håll inte på installera/avinstallera, något kommer krascha mer lovar jag.

Formatera som sagt och bestämma dig för stabila eller betan drivrutiner och håll dig till det.

Har själv 280x och fick samma problem som sagt. Formatera är din lösning

Visa signatur

Lev livet