Hjälp med val av universitet och studieort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Hjälp med val av universitet och studieort

Hej Sweclockers!

Nu är det ju dags att söka utbildning och skola och allt vad det innebär. Ursprungligen var min plan att plugga till civilingenjör i medieteknik i Luleå. Min kusin pluggade maskinteknik och sa att skolan var bra, jag känner några som pluggar där nu och dom sa också att skolan var bra samt att jag tyckte Luleå var en trevlig stad. Dessutom tycktes det inte vara så svårt med boende där. Dock så ställdes programmet in förra året så jag hoppades att det skulle gå nu till hösten istället så jag tog ett sabbatsår och for iväg och reste vilket jag fortfarande gör (kommer hem i juli). Läste dock i måndags att medieteknik är inställt i år OCSKÅ i Luleå så där rök den planen, och nu har jag mindre än en månad kvar att bestämma mig.

Jag vill verkligen plugga medieteknik. Som några av er kanske vet så är jag väldigt intresserad av allt som har med ljud att göra. Jag tycker även om att fotografera och filma så jag tror att medieteknik skulle passa mig ganska väl. På gymnasiet läste jag natur med inriktning matte-data. Läste matte E, breddning och diskret samt fysik B och breddning så jag har en del att stå på. Tyckte att matten var ganska kul för det mesta men det jag tyckte om mest var fysiken tror jag, eftersom det var lite mer "hands on" så att säga. Mina betyg är ok, hade runt 19,5 poäng eller så om jag minns rätt. Skrev 1,55 på högskoleprovet så det lär räcka till att plugga medieteknik.

Det finns, så vitt jag vet, tre skolor som erbjuder medieteknikprogrammet i dagsläget. Den första är KTH, som jag kom in på förra året men tackade nej. Jag tackade nej för jag visste att det skulle vara näst intill omöjligt att få en bostad inom rimligt avstånd till campus samt att Stockholm inte verkar vara den roligaste studentstaden. Tro förresten inte att jag är någon multimiljonär bara för att jag har råd att resa runt i ett år, för mitt resande är väldigt okonventionellt så jag har råd med det utan att vara rikare än någon annan. Det andra alternativet är LIU, alltså Linköping. Jag har aldrig varit där och jag har aldrig hört något om universitetet heller. Kollade lite snabbt på boende och det tycks vara rätt dyrt/svårt att få tag på. Sedan vet jag inte hur attraktiv staden är, har inte hört mycket gott (ej heller dåligt för den delen). Det tredje alternativet är BTH, Blekinge Tekniska Högskola, i Karlskrona. Boende tycks vara relativt lätt att få tag på och det tycks inte vara allt för dyrt heller. Staden har en lång historia och verkar trevlig, ganska liten med 35k invånare men med tanke på att jag är uppvuxen på en ort med 2500 invånare så lär det inte vara några problem ändå.

BTH ser jag som det bästa alternativet om man tänker studieort och boende men jag har aldrig hört talas om skolan så det jag undrar mest är hur bra skolan är. Är det någon här som går där eller känner någon som går där? Kanske någon som pluggar medieteknik där just nu? Eller bara någon som bor i Karlskrona och som kan säga hur det är att bo där. Jag har inte så superstora krav på min studieort, bara det finns något att göra, jag får bo någorlunda billigt och nära skolan, bra gym osv. T.ex tycker jag Sundsvall är en helt ok stad som jag nyligen bott i ett tag.

Så, Sweclockers, vad tycker ni om Stockholm och KTH, Linköping och LIU eller Karlskrona och BTH?

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

LiU har bra rykte, inte lika känt som jättarna Chalmers och KTH men de är på väg. Framförallt är de stora inom data och superdatorer har en förmåga att hamna där. Så det är inget dåligt val.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

Jag har studerat vid LiU och tyckte det var ett riktigt bra val, tror inte du skulle bli det minsta besviken!

Anything that can go wrong will go wrong.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Vad gäller mediateknik vid LiU så är jag ganska säker att det programmet går i Norrköping dock. Kan absolut nämna att LiU har ett väldigt trevligt studentliv och både Norrköping och Linköping är trevliga städer. Det ordnas konstant fester om man gillar sånt samt att det finns alla möjliga föreningar från friluftsliv till film, segling, data och fotografi, bara att välja och vraka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Samtalade med föräldrarna i morse och dom trodde på Linköping (Norrköping). Ska kolla lite mer på boende men antar att det inte är allt för svårt/dyrt att hitta boende nära campus? Hur är utbildningen där, någon som vet?

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Fokusera på utbildningsval, och välj sedan lärosäte och studieort efter vad som passar bäst rent praktiskt. När det gäller utbildningskvalitet och arbetsmarknad är det närmast helt betydelselöst, då lärosätena är kvalitetsmässigt likvärdiga i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Kalium:

Samtalade med föräldrarna i morse och dom trodde på Linköping (Norrköping). Ska kolla lite mer på boende men antar att det inte är allt för svårt/dyrt att hitta boende nära campus? Hur är utbildningen där, någon som vet?

Om du inte redan står i bostadskö och vill ha lägenhet vid terminsstart, ställ dig då i kö för ett år sedan. Brukar dock inte vara omöjligt att få tag på en studentlya inom ett par månader, men just kring terminsstarter är det - inte helt oväntat - ett jäkla tryck. Är man däremot lite driftig och kan tänka sig att dela en större lägenhet med några, ja då brukar det inte vara omöjligt att lösa. Men som sagt, räkna inte med att du kan vänta till slutet av juli - eller senare - med att jaga tag på boende och hoppas på att få ett korridorsrum eller någon etta här i stan. Det kan gå, med en jäkla bunt flyt, men räkna absolut inte med det.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Ställde mig i bostadskö hos studentbo för några dagar sedan. Har låtit tankarna vandra fritt och dom tycks dra sig mot Norrköping. Kommer förmodligen söka mig dit. Kollade sökningstatistiken för förra året och jag tror jag borde komma in med 1.5HP och runt 19.65 poäng i betyg om jag inte missminner mig.

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Norrköping brukar väl hamna rätt bra till i olika undersökningar i alla fall (till exempel här) och dessutom har de väl någon form av bostadsgaranti (hur det nu fungerar).