ThinkPad X220 Tablet, drar för mycket ström.

Permalänk
Medlem

ThinkPad X220 Tablet, drar för mycket ström.

Tjena!

Jag köpte för ett halvår sedan en X220 Tablet som har visat sig vara en enorm besvikelse.
Trots att alla reviews skryter om batteritid på 3-6h så får min dator aldrig mer än 1h.

Monterade ur HDDn och kör endast på msata-ssdn som är orginal i datorn, ingen förbättring.

Helt spontant så dog mit laptopbatteri som följde med datorn, klart det var gammalt.
Hade bara ~40 cykler på sig, men samtidigt 2 år gammalt, så jag antar det händer.

Bet i det sura äpplet och köpte ett nytt batteri, tänkte att den dåliga tiden berodde på dåligt batteri.
Visade sig att det nya batteriet bara gav runt ~1h batteritid med, 6cells borde räcka bättre.

Haft en X200 förr med batteritid på 4-8h med 9cell, så närmare 2-3h tycker jag att jag borde få.

Datorn är allmänt seg, trots flera omformateringar, provat W8, W8.1 och nu tillbaka på W7.
Så det är inga bakgrundsprocesser som äter kraft, den är bara seg som sirap och äter kraft.

Börjat totalt tröttna nu när det visat sig att min nya Lenovo laddare inte orkar ladda datorn alls under full belastning.
Den jag fick med hänger med, men nya orkar inte, har en hemma och en på kontoret.
Fick nya laddaren bytt efter mycket gnäll och motvillighet hos butiken, samma problem.

En ny 65W laddare är inte nog att mata det här energimonstret, det äter mer ström än laddarna orkar ge.
Det är inte konstigt att batteritiden blir ingenting, den äter så enormt med ström.

Ska verkligen den här modellen vara såhär?`
Eller är det något fel med min modell?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Nu är det kanske väldigt sent för ett svar, men jag tänkte att om inte annat än för fullständighets skull så kan jag iaf lägga till ett svar; det verkar som att någonting inte är som det ska med din dator. Jag köpte rätt nyligen en x220 tablet med ett redan välcyklat batteri och det ger mig kring 4h när jag har sänkt skärmstyrkan och inte lastar datorn särskilt mycket. Jag kör windows 8.1 och har inte gjort någonting särskilt annat än att installera alla drivrutiner och ställt in uppenbara inställningar i energialternativ i kontrollpanelen.

Till din dator - för felsökning: har du mätt energiförbrukningen med wattmeter? var blev det varmt på datorn (vilken komponent dumpade energin)?

Nu har jag inte någon riktigt bra koll på hur olika komponenter beter sig när de går sönder, men jag inbillar mig att t.ex. ramminnen om de dör ordentligt antagligen kan äta ström utan att datorn kan se att det händer. Köra memtest?