Hur många pumpar till 4 x 360-radiator?

Permalänk

Enligt fysiken, krävs det mindre för att kyla någonting varmt med en grad, än någonting kallt.

Nu vet jag inte om det gör jättestor skillnad, men någon skillnad gör det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Hej!

Skall driva 4 stycken 360-radiatorer, behöver hjälp med att välja pump. D5 är vad jag hört skall fungera ypperligt bra.

Är det bäst att låta 1 stycken D5, driva 2 radiatorer och sedan en till D5a för de andra två?

Gärna delar från Coolerkit.se, då det är där jag tänkt beställa delarna.

Eller några idéer på hur man skall driva dessa, på annat sätt?

2 radiatorer i botten, 2 i toppen.

Funkar utmärkt med en ensam D5 som sagts tidigare i tråden. Kör parallellt flöde på GPU så får du mindre motstånd där, och ett highflow CPU-block.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Funkar utmärkt med en ensam D5 som sagts tidigare i tråden. Kör parallellt flöde på GPU så får du mindre motstånd där, och ett highflow CPU-block.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du?
Är bakis

Köra korten på 2 radiatorer?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Hur menar du?
Är bakis

Köra korten på 2 radiatorer?

Menar att du bör köra parallellt flöde genom geforcebryggan, det finns instruktioner om vilka in och utlopp du ska koppla till för att köra parallellt. Det blir mindre motstånd från GPU-blocken vilket gör att du kan köra pumpen på lägre hastighet.
Om du nu ens tänkt använda en brygga, jag personligen tycker det är snyggare och så hålls korten ihop av bryggan dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Menar att du bör köra parallellt flöde genom geforcebryggan, det finns instruktioner om vilka in och utlopp du ska koppla till för att köra parallellt. Det blir mindre motstånd från GPU-blocken vilket gör att du kan köra pumpen på lägre hastighet.
Om du nu ens tänkt använda en brygga, jag personligen tycker det är snyggare och så hålls korten ihop av bryggan dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog tanken, ja. Att köra med brygga.

Fan, man börjar undra ifall det är hål i plånboken...redan uppe i 7000 kr...inte ens valt fittings...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det är nog tanken, ja. Att köra med brygga.

Fan, man börjar undra ifall det är hål i plånboken...redan uppe i 7000 kr...inte ens valt fittings...

Ja det är dyrt med vattenkylning när man bara vill ha dom bästa grejerna, jag la ut 10k på kylningen, skulle kunnat komma undan billigare dock för jag köpte lite för mycket av en del saker. Det inkluderade en Aquaero 5 Pro controller dock, vilken kanske var lite onödig, det enda jag gör med den är att kolla flödet och stänga av datorn när flödet går ner under 50l/h, man kan göra massor mer om man vill med den men flödet är väl det enda viktiga att hålla koll på. Något jag skulle ha köpt är ett partikelfilter, för slangarna släpper en del skräp i början.

Permalänk
Medlem

är sugen vattenkylning i framtiden och såg tillägen du har på chassit vart köper man dom,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av EyeNEye:

Det är nog tanken, ja. Att köra med brygga.

Fan, man börjar undra ifall det är hål i plånboken...redan uppe i 7000 kr...inte ens valt fittings...

Ah du det är snor dyrt om man vill köpa bra saker

Bara mina bitspower gråter man när man kollar vad allt kosta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ja det är dyrt med vattenkylning när man bara vill ha dom bästa grejerna, jag la ut 10k på kylningen, skulle kunnat komma undan billigare dock för jag köpte lite för mycket av en del saker. Det inkluderade en Aquaero 5 Pro controller dock, vilken kanske var lite onödig, det enda jag gör med den är att kolla flödet och stänga av datorn när flödet går ner under 50l/h, man kan göra massor mer om man vill med den men flödet är väl det enda viktiga att hålla koll på. Något jag skulle ha köpt är ett partikelfilter, för slangarna släpper en del skräp i början.

Beställde delarna igår kväll. Skaffade också ett filter

Inväntar grafikkorten...inte bestämt mig vilka jag ska ha ännu. Om jag ska ha två kort? tre? Vilka?
Köpte precis två nya för någon månad sedan...sådär halvt taggad på nya kort..

Skrivet av j.nyberg:

är sugen vattenkylning i framtiden och såg tillägen du har på chassit vart köper man dom,

Chassit köpte jag på Komplett. Sök på HAF Stacker 935 (ena delen), den andra delen är HAF 915R.

Skrivet av tvelander:

Ah du det är snor dyrt om man vill köpa bra saker

Bara mina bitspower gråter man när man kollar vad allt kosta.

Precis Därför undvek jag Bitspower-delar. Åtminstone för första bygget! Vet inte heller vilka vinklar jag behöver. Lägger hellre några spänn mindre på något jag kan skippa, än att kasta pengarna på BitPower. Fast de är riktigt snygga!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Snabb fråga!

Res>Res> Pump>RAD>RAD>Filter-någonstanshär> GPU>GPU>MOSFET/Moderkort>CPU>RAD>RAD så börjar det om.

Misstänker att det kommer bli trögt. Eller?

Skrivet av tvelander:

Tvelander! Help me out!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |