Windows 8, flytta BOOTMGR?

Permalänk
Medlem

Windows 8, flytta BOOTMGR?

Jag har en HP-laptop med en mSATA-disk som jag skulle vilja installera Windows på. Problemet är att BIOS inte tillåter boot från mSATA, den är tänkt som cache bara. Frågan är nu om jag kan installera Windows på mSATA-disken, sedan boota upp från installations-disken (USB-stickan alltså) och skapa en partition på den vanliga SATA-disken och flytta bootmgr dit? Hur gör jag för att bootmgr ska hitta Windows-installationen?

Permalänk
Avstängd

Om du lyckas så bör resultatet se ut som följande:

1. Bootpartition och MasterBootRecord (som innehåller dina operativsystem vid exempel dual boot) på satadisk
2. Operativsystemet på din mSata-disk

Installera som vanligt, dyker din mSata-disk upp som valbar så installera där. Möjligen kan du inte starta denna installation på grund av bios.

Börja om från början. Installera Windows som vanligt på din sata-disk och se till att den fungerar.
Installera sedan ytterligare en version av Windows, denna gång på mSata- disken (tror det är enklare om du har två versioner av Windows), så det blir en dualboot.

Din bootdisk är nu satadisken, medan du sedan där du väljer operativsystem flyttas över till mSata- disken.
Väl inne i det operativsystemet går du till Kör och skriver msconfig och väljer Systemstart. I den nya rutan tar du bort det operativsystem du inte vill använda

Finns även ett kommando du kan köra under Windowsinstallationen, tror du måste välja "Reparera Windows med kommandoprompt" och där skriver du Fixboot och Fixmbr - men är tveksam om det hjälper om det är BIOS som stoppar dig.

Något av ovanstående borde fungera

Permalänk
Medlem

Med UEFI borde det väl gå rakt av? Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Varför vill du starta datorn från mSATA disken INNAN du ens installerat Windows på den?

Starta datorn från din Win USB minne och kolla om du kan välja den. Välja avancerade alternativ på 2 ställen efter varandra där den låter dig välja ifall du skulle vilja eller behöva ta bort partitionen. Olika problem du ännu inte stött på kan kräva det.

Om du har problem i bios så räknas USB prylar som interna diskar när du ska välja. Precis som när man har 2 st interna diskar, 2 st USB minnen osv så måste man välja EXAKT vilken annars fattar datorn ingenting.