Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2010

Cisco stuff igen....

Tja har en toplologi jag har skappat med 6 st routrar.

3 av dom har EIGRP med AS-nr 200 och 3 av dom har EIGRP med AS-nr 150.

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

Någon som vet vad jag gör fel. Kan skicka conf filerna om det behövs.

MvH Victor Nordmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av vicevire:

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

MvH Victor Nordmark

Troubleshooting at its finest!
Skicka konf så ska jag kolla om jag hittar något

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av vicevire:

MvH Victor Nordmark

Gissningsvis funkar inte din re-dist mellan protokollen. Men det borde vara ganska uppenbart om du kollar routingtabellerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

lägg upp konfen nånstans, kikar gärna på det.

CCNA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av vicevire:

MvH Victor Nordmark

Lite mer info får de nog vara kan du skicka från edge routrarna mellan eigrp domänerna
sh run | sec eigrp
sh run | sec bgp
sh ip route

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2010

Ska lägga upp conf filern imorgon. Glömde datorn för dom i skolan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

okej glöm inte att citera bara

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Kan inte vänta att se configet på den här

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av vicevire:

Ska lägga upp conf filern imorgon. Glömde datorn för dom i skolan.

Det är alltså läxhjälp du vill ha?

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av JenzA:

Det är alltså läxhjälp du vill ha?

Har du läst vad han försöker göra ? Routing protocol redistribution är CCNP grejer.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av zeleni:

Har du läst vad han försöker göra ? Routing protocol redistribution är CCNP grejer.

Det är fortfarande läxhjälp (även om man kallar det labbar eller dylikt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av zeleni:

Det är ju en fördel att veta om det är i produktion eller lek/labb/läxhjälp han vill ha hjälp med.
Av hans tidigare trådar framstår det tydligt att det handlar om läxhjälp.

Eftersom jag anser att det är läxhjälp han vill ha så avstår jag att hjälpa.
Hans frågor är väldigt enkla att svara på, men men..

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av JenzA:

Det är ju en fördel att veta om det är i produktion eller lek/labb/läxhjälp han vill ha hjälp med.
Av hans tidigare trådar framstår det tydligt att det handlar om läxhjälp.

Eftersom jag anser att det är läxhjälp han vill ha så avstår jag att hjälpa.
Hans frågor är väldigt enkla att svara på, men men..

med tanke på att han har confarna på en dator på skolan så är det not läxhjälp
får ju dock säga att när jag lästa cisco en gång i tiden så hade jag alldrig tänkt tanken att fråga om hjälp utanför labbet på skolan

ps såg i siggen att du har inet+ är du certad på att handla eller

Desktop Ncase M1 | Asus Z270i | Intel i7 7700K | Corsair Vengeance LPX 16GB | Gigabyte Geforce RTX2080ti Windforce | Samsung 1x850 EVO 500GB m.2 1x970 500GB m.2 nvme | Corsair SF600 Skärmar AOC Agon AG352UCG | Samsung s29e790c | LG 29UM58-P NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | Intel Xeon E5-2620 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 16x3TB 8x6TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN
Inet fri Frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2010

Är inte läxhjälp. I och med att vi kör CCNA i skolan och BGP inte börjar fröns i CCNP/CCIE så kan ni ju anta att ajg leker runt hemma på ett projekt. Vi har bärbara datorer och orkar inte alltid ha med mig den hem. Så om ni kan sluta med attj ag försöker få min läxor gjorda av någon och istället kan ge mig ett hum om vad jag gör fel så kan den här tråden ge något

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Läxhjäjp eller ej.

Han förstår inte problemet och har vänt sig till oss för hjälp. Om han vill ha fasit eller förståelse av emnet, det är hans problem.

Och redistribution är inte något du får som hemläxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Bosna u <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ac
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av zeleni:

Läxhjäjp eller ej.

Han förstår inte problemet och har vänt sig till oss för hjälp. Om han vill ha fasit eller förståelse av emnet, det är hans problem.

Och redistribution är inte något du får som hemläxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rät! Vill man intä jelpa behvöver man intä svara

i7 2600k@3400 MHz | 16GB Corsair Vengence CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GeForce GTX 580 DCII | Corsair H80 | R3 Define | Corsair AX 750W | Corsair Force GT 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av vicevire:

MvH Victor Nordmark

Det är ganska trivialt då det inte är en loopad topologi. Ta det i steg för steg:

1) Sätt lämpligtvis upp loopbacks på respektive edge EIGRP router och annonsera dessa loopbackar + länknät över OSPF. Verifiera att detta fungerar genom att ifrån respektive OSPF-edge router pinga motstående loopback, sourca din ping ifrån din lokala loopback. Verifiera att dina loopback interface dyker upp som OSPF rötter i den lokala routing tabellen. När detta fungerar sätt upp BGP peering med loopback interfacen som source inteface.

2) På BGP routrarna redistribuerar du dina EIGRP processer in i BGP och omvänt. Tänk på att när du redistribuerar BGP -> EIGRP så måste du ange vilken IGP cost prefixerna skall få. Du sätter EIGRP costen i redistribute kommandot i EIGRP processen. När du redistribuerar EIGRP in i BGP finns det inte så mkt att tänka på detta fall.

3) När du gjort all redistribution bör du kunna se rötterna i BGP routrarna under "show ip bgp". När du redistribuerar BGP -> EIGRP så skall du se dom listade som external EIGRP rötter. Ganska enkelt att verifiera vilket steg som inte gick nå vidare.

Lycka till!

Networking geek, #28735