Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zax89:

De flesta är väl mer elller mindre audiofiler, vem vill inte ha bra ljudkvalitè?

Finns förkrossande många, annars skulle exempelvis Beats by Dre inte sälja så bra som de gör. Ett av de bästa exemplen finns här. Läs och njut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ähhh har ett "Direct-mode" på min Marantz, då är bara förstärkaren inkopplad på 2 kanaler och ingen DSP//EQ och det låter bara tråkigt/fattigt/billigt i mina Canton golvhögtalare. Kör såklart EQ och lite andra roliga DSP effekter (surround) så låter musiken helt plötsligt mycket mer intressant.

Så jag hade nog blivit bannad på hififorum.se för att säga det

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ähhh har ett "Direct-mode" på min Marantz, då är bara förstärkaren inkopplad på 2 kanaler och ingen DSP//EQ och det låter bara tråkigt/fattigt/billigt i mina Canton golvhögtalare. Kör såklart EQ och lite andra roliga DSP effekter (surround) så låter musiken helt plötsligt mycket mer intressant.

Så jag hade nog blivit bannad på hififorum.se för att säga det

Kasta dina Canton och dra iväg och provlyssna ett par Dynaudio så behöver du inte massa eq och skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Kasta dina Canton och dra iväg och provlyssna ett par Dynaudio så behöver du inte massa eq och skräp

Jag vet att Canton inte matchar Marantz så bra men det löser vi fint med lite EQ Är ingen finsmakare det ska bara låta bra i mina öron, dessutom spelas mest proggtrance och .mkv-filer

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det finns två typer av audiofiler:
En sort som är rationell. Går gärna efter mätningar och blindtester, vill att allt grundar sig på vetenskapen.

Sedan finns den religiösa audiofilen: den som köper strömkablar för 19000 och strömfilter med mera, Shakti-stenar osv.

Btw. Visst ger vissa "audiofiler" (gillar egentligen inte ordet) intrycket av att vara mer intresserade av ljudet än musiken? Själv ser jag mig som en musikentusiast som sätter stort värde på bra ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

En audiofil tror hen hör skillnad mellan vanliga och guldplätterade kablar smidda av blinda nunnor under solförmörkelse.

Hur vet dom blinda nunnorna om det är solförmörkelse? Om dom råkar ta fel på dag, blir placeboeffekten lika stor ändå?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ähhh har ett "Direct-mode" på min Marantz, då är bara förstärkaren inkopplad på 2 kanaler och ingen DSP//EQ och det låter bara tråkigt/fattigt/billigt i mina Canton golvhögtalare. Kör såklart EQ och lite andra roliga DSP effekter (surround) så låter musiken helt plötsligt mycket mer intressant.

Så jag hade nog blivit bannad på hififorum.se för att säga det

Håller delvis med, Har själv kommit på att mitt asus ljudkorts equalizer kan göra skillnad. Man ska gå efter öronen. Har man ingen equalizer kan man stänga av source direct/pure direct och testa sig fram med tonkontrollerna. När jag hade en Yamaha 671 receiver fick jag bäst resultat när jag drog ner diskanten till lägsta nivå och basen högsta.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Finns förkrossande många, annars skulle exempelvis Beats by Dre inte sälja så bra som de gör. Ett av de bästa exemplen finns här. Läs och njut.

aaaah. den gamla godingen kommer jag ihåg.
vilket stolpskott.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag vet att Canton inte matchar Marantz så bra men det löser vi fint med lite EQ Är ingen finsmakare det ska bara låta bra i mina öron, dessutom spelas mest proggtrance och .mkv-filer

Testa ett par Dynaudio DM 2/6 eller Excite X12 med progressive och mata på så ska du få höra älskar själv prog bland mycket annat.

https://www.youtube.com/watch?v=v23eD_dU7qs
https://www.youtube.com/watch?v=C-csizy_M_4

Edit: Oj trodde det stod progressive psytrance, men detta borde du gilla ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Testa ett par Dynaudio DM 2/6 eller Excite X12 med progressive och mata på så ska du få höra älskar själv prog bland mycket annat.

https://www.youtube.com/watch?v=v23eD_dU7qs
https://www.youtube.com/watch?v=C-csizy_M_4

Edit: Oj trodde det stod progressive psytrance, men detta borde du gilla ändå

Neelix har jag hört live Anyway since vi har samma musiksmak så kan de kanske va värt att testa ett par Dynaudio

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Neelix har jag hört live Anyway since vi har samma musiksmak så kan de kanske va värt att testa ett par Dynaudio

Nice vart var det? Har missat hans spelningar, däremot har jag sett Captain Hook nyligen. Sen är väl min "Main" musiksmak Ambient, Psybient, och liknande men lyssnar på väldigt mycket musik bara den förmedlar nån typ av känsla och är kreativ

Gillar Dynaudios minstingar då dom spelar tajt som satan och går att brassa på rejält, då är det riktigt rolig att lyssna på musik, speciellt Psytrance och Hardstyle. (Reverse bass då såklart då dagens skit inte går att lyssna på)

Edit: En användare på Minhembio.nu hade ett par Canton golvhögtalare och bytte till ett par Dynaudio DM 2/6 och han tyckte dom var så mycket bättre på alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Testa ett par Dynaudio DM 2/6 eller Excite X12 med progressive och mata på så ska du få höra älskar själv prog bland mycket annat.

https://www.youtube.com/watch?v=v23eD_dU7qs
https://www.youtube.com/watch?v=C-csizy_M_4

Edit: Oj trodde det stod progressive psytrance, men detta borde du gilla ändå

Jag själv är lite i funderingar kring att spara till nya x14, ett par mentor1 eller Tannoy. Sist jag var i butiken så hade man nyss fått in nya modellen fast den var ej inspelad och ihop med Hegel och det var stort nej eftersom jag tycker hegel är nej tack i mina öron. Får åka och lyssna senare efter sommaren igen. Har en Rega brio-r som är väldigt musikalisk för min smak. Undrar vad tycker du är speciellt med Dynaudio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Undrar vad tycker du är speciellt med Dynaudio.

Dynaudios mindre hemmahögtalare har en lite överdriven nivå på basen som tilltalar många som inte strävar efter neutralt ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Min uppfattning av en audiofil är en person som läser på om ljudteknik, högtalatester och liknande, som köper det bästa den kan för de pengarna den har, spenderar sin fritid till i princip inget annat än att studera och lyssna på musik, bygga högtalare och/eller annan utrusting. En audiofil är en person som är besatt av det bästa ljudet den kan få, en person som får en njutning av musik jämförbar med sexuell tillfredsställelse.

En person som köper de senaste "hippa" hörlurarna och guldpläterade optiska kablar (ja, jag har sett sådana) är inte en audiofil.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dynaudios mindre hemmahögtalare har en lite överdriven nivå på basen som tilltalar många som inte strävar efter neutralt ljud.

Jag har även sneglat på Tannoy som säljs av en lokal butik som passar väldigt bra med Rega det är bara det att storleken jag är ute efter finns inte några direkt bra alternativ. Det skall in i en hylla och det som går in är en 5tummare eller mindre och jag vill ha 5 tum och inte mindre och större går inte för jag får inte plats med stativ eller annat spännande. Får väl se vad som händer. Kommer inte kunna få en sådant budget för det hela förrän efter sommaren. Kanske åker imorgon och fixar en ny signalkabel, blir en VDH the wave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag själv är lite i funderingar kring att spara till nya x14, ett par mentor1 eller Tannoy. Sist jag var i butiken så hade man nyss fått in nya modellen fast den var ej inspelad och ihop med Hegel och det var stort nej eftersom jag tycker hegel är nej tack i mina öron. Får åka och lyssna senare efter sommaren igen. Har en Rega brio-r som är väldigt musikalisk för min smak. Undrar vad tycker du är speciellt med Dynaudio.

Har inte hört x14 tyvärr men den gamla modellen x12 är nåt av det bästa jag hört om vi pratar mellanregister, även diskanten riktigt bra men lite fattig i basen.

Det bästa med Dynaudio är nog mellanregistret skulle jag säga, det är nästan det viktigaste imo, har man ett dåligt mellanregister så faller allt enligt mig. Att deras små högtalare klarar sjuka ljudnivåer och samtidigt hålla ihop musiken med ett jävla driv imponerar på mig.

Jag har ägt DM 2/6, Excite x12 och Focus 140. Gillade nog Excite mest av dom högtalarna men diskanten var för vass för mig som är väldigt känslig mot diskant, så jag bytte ner mig till DM 2/6 igen bara på grund av diskanten. Den diskanten ligger precis på gränsen för att vara för vass för mig.

Skrivet av mrqaffe:

Dynaudios mindre hemmahögtalare har en lite överdriven nivå på basen som tilltalar många som inte strävar efter neutralt ljud.

Basen var absolut inte det som tilltalade mig. Men ska man ha ett 2.0 system som består av små stativare så måste nog basen vara lite hissad och inte helt sprikrak, för att man inte ska behöva en subwoofer. X12 däremot upplevde jag som mycket mer neutralare och rak i både bas och diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag har även sneglat på Tannoy som säljs av en lokal butik som passar väldigt bra med Rega det är bara det att storleken jag är ute efter finns inte några direkt bra alternativ. Det skall in i en hylla och det som går in är en 5tummare eller mindre och jag vill ha 5 tum och inte mindre och större går inte för jag får inte plats med stativ eller annat spännande. Får väl se vad som händer. Kommer inte kunna få en sådant budget för det hela förrän efter sommaren. Kanske åker imorgon och fixar en ny signalkabel, blir en VDH the wave.

Försök få hem dom och dema. Demade ett antal högtalare på Reference Audio i Stockholm och i princip alla högtalare lät skit i deras rum, tog även med mina Focus 140 som även dom lät skit där inne. När jag väl kom hem och satte på en låt var det som en helt ny högtalare, så testa hemma är nog det bästa man kan göra.

Vet inte vad du lyssnar på för musik men prova haka på en förstärkare med krut i och en låt med riktig bra dynamik så lär du bli imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Försök få hem dom och dema. Demade ett antal högtalare på Reference Audio i Stockholm och i princip alla högtalare lät skit i deras rum, tog även med mina Focus 140 som även dom lät skit där inne. När jag väl kom hem och satte på en låt var det som en helt ny högtalare, så testa hemma är nog det bästa man kan göra.

Vet inte vad du lyssnar på för musik men prova haka på en förstärkare med krut i och en låt med riktig bra dynamik så lär du bli imponerad.

Min lilla Rega klarar av högtalare som Vienna Acoustics haydn SE som även är en intressant högtalare på listan.

Nja krut är inte allt vilket jag har fått erfara efter lyssningar med Hegel. Rega Elicit-R som jag har hört i butik några gånger och som har mindre krut än Hegel spöar skiten rent ljudmässigt i mina öron mot Hegel. Vi får helt enkelt se vad som händer.

Tackar ändå för informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Min lilla Rega klarar av högtalare som Vienna Acoustics haydn SE som även är en intressant högtalare på listan.

Nja krut är inte allt vilket jag har fått erfara efter lyssningar med Hegel. Rega Elicit-R som jag har hört i butik några gånger och som har mindre krut än Hegel spöar skiten rent ljudmässigt i mina öron mot Hegel. Vi får helt enkelt se vad som händer.

Tackar ändå för informationen.

Nä det jag menade var att Dynaudio behöver en förstärkare som visar vart skåpet ska stå om man säger så för att verkligen skina, och när dom skiner så är det jävligt kul att lyssna på musik.

Får man fråga vad det är för musik du brukar lyssna på? Några sköna låtar jag kan testa på mitt system och se hur det låter

Min sign är väldigt utdaterad ser jag nu, sitter med ett par DM 2/6

Edit: Dom där vienna var jävligt snygga.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De gamla radioapparaterna och förstärkarna är bland det bästa man kan ha än idag.

Model 2325? 2270?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Nä det jag menade var att Dynaudio behöver en förstärkare som visar vart skåpet ska stå om man säger så för att verkligen skina, och när dom skiner så är det jävligt kul att lyssna på musik.

Får man fråga vad det är för musik du brukar lyssna på? Några sköna låtar jag kan testa på mitt system och se hur det låter

Min sign är väldigt utdaterad ser jag nu, sitter med ett par DM 2/6

Edit: Dom där vienna var jävligt snygga.

Dem låter helt ok med. Tror det krävdes lite inspelning, lät lite som mellanregistret behövde lite mer tid. Hur som helst dem spelade jag ihop när jag köpte min Rega brio-r. Haydn kostar runt 12k eftersom SE varianten är med den vita färgen så priset höjs lite, annars runt 10k.

Musik är blandat, favoriter är Queen, Sheryl Crow, The ark, Ted Gärdestad, Eagles, Sinéad o Connor, Joe Walsh plus lite annat. Just för tillfället hittat en ny favorit i Kacey Musgraves har jag för mig artisten heter.

Permalänk
Medlem

Först skriver du

Skrivet av Bascule666:

Audiofili är för mig något som ofta gränsar till fanatism och religion. Man går genom eld och vatten för att subjektivt höja graden av kvalitet på sin ljudanläggning oavsett om det är grundat i verkligheten.

sen säger du (jag lade till fetstil)

Skrivet av Bascule666:

Jag är själv mycket intresserad av att få min musik och mina filmer att låta så bra som möjligt men skulle aldrig kalla mig audiofil. Har lagt runt 50 000:- på hemmabiohögtalare (Infinity Cascade), 15 000:- på en förstärkare (Yamaha), 3200:- på hörlurar (Sennheiser HD650) och ytterligare ett antal tusenlappar på ljudkort, datorhögtalare, Blu-Ray mm. Alla prylar har jag köpt för att jag personligen tycker att de låter bra eller har en funktion jag vill ha och inte för att det är något "bling bling" att imponera med...
...
Alltid när jag köper ljudprylar så går jag efter några enkla regler som audiofiler inte alltid håller med om:
...
8. Använd vad som helst för att få ljudet att låta bättre för dig själv, ös på med equalizer, surroundmjukvara mm. Vem bryr sig om vad skaparen av inspelningen hade för avsikt, jag bestämmer vad jag tycker låter bäst.

Ja dom jävlarna som köper grejer (kablar t ex) som de "gillar", fy på dem! Man får ju bara gilla RÄTT grejer!
Du har dubbelblindtestat allt du äger också va, så du vet att du inte lurat dig själv att du gillar dem?

Sen säger du

Skrivet av Bascule666:

...
För mig är många audiofiler otroligt fördomsfulla och VET vad som är bra och vad som är skit oavsett vad andra tycker, vissa saker är helt rätt medan andra prylar bara är helt fel och går bort. ...

Audiofiler har en ofta ganska otäck "von oben"-attityd att de sitter på sanningen och om du gör fel så är du en idiot.
...

och följer upp med en inte alls vet-minsann bäst attityd

Skrivet av Bascule666:

Med allt detta sagt, om de som kallar sig audiofiler blir lyckligare av att spendera pengar på idiotiska produkter tänker inte jag ta bort deras glädje. Gör vad ni vill med era pengar precis som jag gör med mina. Vore dock trevligt om ni kunde sluta att komma med felaktiga och löjliga råd till folk som saknar kunskap om ljud i diverse forum.

Du tror inte att de som inte håller med dig tänker precis likadant?
Precis som du så delar de mig sig av sin uppfattning och åsikt , de säljer inget, det gör tillverkare.

Jättemycket text och bashing men väldigt lite topic, hur definierar man en audiofil, varför är du inte en? Är all audiofiler likadana, finns det en homogen grupp av dem därute? Kollar man på forum riktade mot hifi så talar allt emot det iaf.

Vad tror du svensson skulle klassa dig som baserat på nedan?
"Jag är själv mycket intresserad av att få min musik och mina filmer att låta så bra som möjligt men skulle aldrig kalla mig audiofil. Har lagt runt 50 000:- på hemmabiohögtalare (Infinity Cascade), 15 000:- på en förstärkare (Yamaha), 3200:- på hörlurar (Sennheiser HD650) och ytterligare ett antal tusenlappar på ljudkort, datorhögtalare, Blu-Ray mm."

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Model 2325? 2270?

gissar ännu äldre, typ model 9 och 10,
23/22XX grejerna var ju dock riktigt sköna byggen och i gott skick (lytar, potar osv) tror jag de skulle räcka långt än.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Audiofiler är enligt mig personer som har förmågan att förstå när något låter fel och har svårt att klara av detta och anser att det förstör musiken och lägger således pengar på bra utrustning för att förhindra detta. Att vara intresserad av ljud och dyl. är väl mer en ljudentusiast? Det sistnämnda hör väl dock ofta ihop med det förstnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Dem låter helt ok med. Tror det krävdes lite inspelning, lät lite som mellanregistret behövde lite mer tid. Hur som helst dem spelade jag ihop när jag köpte min Rega brio-r. Haydn kostar runt 12k eftersom SE varianten är med den vita färgen så priset höjs lite, annars runt 10k.

Musik är blandat, favoriter är Queen, Sheryl Crow, The ark, Ted Gärdestad, Eagles, Sinéad o Connor, Joe Walsh plus lite annat. Just för tillfället hittat en ny favorit i Kacey Musgraves har jag för mig artisten heter.

Okay i see. Kan rekommendera 2 svenska tjejer, First aid kit. https://www.youtube.com/watch?v=PC57z-oDPLs

Verkar vara i stil med din smak.

Permalänk
Medlem

Folk kallar mig audiofil, jag kallar dom för tokstollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Okay i see. Kan rekommendera 2 svenska tjejer, First aid kit. https://www.youtube.com/watch?v=PC57z-oDPLs

Verkar vara i stil med din smak.

Åh! Det var ett bra tag sedan jag lyssnade på First Aid Kit, fick helt enkelt sätta på Emmylou i FLAC med mina stereohörlurar och tillhörande DAC, nu MÅSTE jag ju vara en audiofil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Okay i see. Kan rekommendera 2 svenska tjejer, First aid kit. https://www.youtube.com/watch?v=PC57z-oDPLs

Verkar vara i stil med din smak.

Så klart har jag dem i min lista. En låt du kan testa som verkligen kan bli pest eller kolera med rätt högtalare är Queen-tear it up från albumet the works, låten är inspelad med gammal teknik.

Permalänk

En audiofil är två saker. Dels är det en ljudfil på datorn. Dels är det en fil som djuret i fråga har pruttat fram.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bergggren:

Model 2325? 2270?

Skrivet av pjäxa:

gissar ännu äldre, typ model 9 och 10,
23/22XX grejerna var ju dock riktigt sköna byggen och i gott skick (lytar, potar osv) tror jag de skulle räcka långt än.

Jag tänkte på modeller som kom i slutet på 60 början på 70 talet, då var Marantz riktigt bra, de hade främst 3 siffriga namn, men de riktigt gamla "1 siffriga" är ju inte så dumma de heller,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.