Installera Windows 8.0 istället för Vista Ultimate Extras

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Installera Windows 8.0 istället för Vista Ultimate Extras

Hejsan!
Datorn med Vista Ultimate Extras har låst sig helt och hållet. Fungerar det bra att avistallera Vista och installera Windows 8.0 istället? Datorn är en Toshiba Qosmio G40

Processor: Intel Core 2 Duo T7250 / 2 GHz 64-bit
Skärm: 17" Toshiba TruBrite WUXGA TFT-skärm med fullständig HD-kapacitet 1920x1200
Hårddisk: 320GB SATA 5400rpm )2x160)
Intern minne: 2GB DDR2 (2x1024)
Grafikprocessor: GeForce 8600M GT TurboCace - PCI Expressx16

Tacksam för råd och hjälp med detta. Jag är inte så bra på datorer.
Zaide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Vad menar du med "låst sig helt och hållet"?

Main : Intel i7 6700K 4.5 Ghz [Fractal Design Kelvin S24 ] | 16 GB DDR4 HyperX 3000mhz | MSI Z170 Pro Carbon | EVGA GTX 1070 SLI | Samsung 840 250 GB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic | EVGA Supernova G2 850W | Dell u3415w + 2st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | AMD HD 6850 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Zaide:

Hejsan!
Datorn med Vista Ultimate Extras har låst sig helt och hållet. Fungerar det bra att avistallera Vista och installera Windows 8.0 istället? Datorn är en Toshiba Qosmio G40

Skärm: 17" Toshiba TruBrite WUXGA TFT-skärm med fullständig HD-kapacitet 1920x1200

Zaide

Japp, det ska gå. Frågan är istället om det finns W8 drivers att hämta till din burk. Själv hade jag ist satsat på att inst W7, då vista drivers även brukar funka till W7 om dylika inte finns att tillgå till W7/din burk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Svar: Ja det går att installera om till Windows 8.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/system-requireme...

Men det är inte som att installera och avinstallera ett program utan kräver (om du vill ha bästa resultat) att du formaterar din hårddisk och installerar Windows 8 på det.

Sen återstår att se hur snabb datorn blir med dom komponenterna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Zaide:

Hejsan!

Zaide

Absolut ! Se till att uppdatera till 8.1 efter installationen också via Windows Store. Har du ett USB minne kan du använda Rufus ( googla ) för att göra den bootbar, och sedan starta datorn på den för att sedan installera Windows 8. Se till att formatera diskarna också så att du får en ren installation. Gör en backup innan på skaer du vill ha kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Maho; Då jag startade datorn kom Vistas original sida upp och den har mitt på sidan två kvadrater för inloggning men dessa var borta. Istället fanns där ordet "låses" och jag såg att datorn jobbade med något. Jag väntade ett bra tag men inget mera hände, så jag stängde av och startade på nytt.
Samma Vista sida kom upp igen men nu utan "låses" .Jag provade olika sätt att ta mig vidare därifrån men det gick inte och då har jag ett helt nytt W 8.0 kom jag på att det kanske skulle fungera med med det pogrammet för både XP och Vista försvinner ju snart.
Datorn har legat oanvänd i fyra år. I augusti -13 satte jag igång den och fick uppdatera mycket. De sista tre månaderna har den blivit trögare och trögare och nu sa det stopp!
Jag vill tacka alla så mycket för de råd och anvisningar jag har fått. Det blir till stor hjälp. Jag har skrivit av alltihopa för skrivaren fungerar inte eftersom den var kopplad till Vista´n, än en gång ett stort tack till er alla.