Permalänk

Byte av router enklast?

Hej,

Har idag adsl modem + en router för trådlös wifi vid sidan om.
Men ska få ut nytt modem från telia med integrerad router nu. Hurgör jag för att enklast byta till det nya modemet med integrerad wifi router? Utan att behöva konfigurera om allt som inställt på det gamla nätverket?

Går det att döpa om den nya routern med samma namn och ip och lösen som den gamla routern och på så vis slippa konfigurera om allt annat?

Problemet är det att jag wifi nätverkskameror utomhus som jag isåfall måste montera ner en och en om ställa in manuellt för det nya wifi nätverket. Och dessa sitter högt och svåråtkomligt så tänkte om det finns någon annan lösning.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det är för inställningar du är ute efter men knappar du in identiska inställningar i den nya routern så borde du inte få några problem.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Nu vet jag inte vad det är för inställningar du är ute efter men knappar du in identiska inställningar i den nya routern så borde du inte få några problem.

Vad är det då förinställningar som jag ska kopiera från gamla routern? Ip-adress, nätverksnamnet, lösenordet, något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draccatryck:

Hej,

Har idag adsl modem + en router för trådlös wifi vid sidan om.
Men ska få ut nytt modem från telia med integrerad router nu. Hurgör jag för att enklast byta till det nya modemet med integrerad wifi router? Utan att behöva konfigurera om allt som inställt på det gamla nätverket?

Går det att döpa om den nya routern med samma namn och ip och lösen som den gamla routern och på så vis slippa konfigurera om allt annat?

Problemet är det att jag wifi nätverkskameror utomhus som jag isåfall måste montera ner en och en om ställa in manuellt för det nya wifi nätverket. Och dessa sitter högt och svåråtkomligt så tänkte om det finns någon annan lösning.

Ring telia supporten be dom brygga den som kommer ifrån dom!
Då blir det endast port 4 som fungerar som du kopplar till din andra router.
Ip telefonin fungerar ifrån telias i bryggat läge.
Dock så tror jag inte Tv fungerar med bryggad router.

Kör sjv bryggad smart/router till min andra routerdå telias bara strulade ändå!
Mvh

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Det du vill ha med, förklarar du inte vad du är ute efter så är det omöjligt att svara på.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Det du vill ha med, förklarar du inte vad du är ute efter så är det omöjligt att svara på.

Jag är ute efter att kunna använda den nya routern utan att behöva ställa om wifi kameror bärbar datorer telefoner osv.. Alltså få dem att tro att det är den "gamla" routern som fortfarande används

Permalänk
Skrivet av infocus:

Ring telia supporten be dom brygga den som kommer ifrån dom!
Då blir det endast port 4 som fungerar som du kopplar till din andra router.
Ip telefonin fungerar ifrån telias i bryggat läge.
Dock så tror jag inte Tv fungerar med bryggad router.

Kör sjv bryggad smart/router till min andra routerdå telias bara strulade ändå!
Mvh

Dessvärre ligger min redan på posten för upphämtning. Men ska väl gå att ställa in den i bryggläge ändå?

Permalänk
Medlem

Jag bytte router nyligen. mata in samma ssid namn eller vad det heter och lösenord och krypterings protokoll. mina enheter kopplade upp sig automatiskt på nya då.

har dock automatisk ip fördelning på routrarna så har du fasta ips kanske det blir mer jobb

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av draccatryck:

Jag är ute efter att kunna använda den nya routern utan att behöva ställa om wifi kameror bärbar datorer telefoner osv.. Alltså få dem att tro att det är den "gamla" routern som fortfarande används

Då är det bara att sätta samma nätverksnamn, kryptering och nyckel så ska allt koppla upp sig som vanligt. Ta en screenshot på nuvarande WLAN-config innan du kopplar om så borde det inte vara några som helst problem.

Går klienterna på statisk IP måste du se till att routern ligger inom samma range och att samma adresser inte delas ut via DHCP.

Att brygga Telias router är såklart det absolut enklaste och med tanke på vad man brukar få av sina ISP:er kanske också det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av draccatryck:

Dessvärre ligger min redan på posten för upphämtning. Men ska väl gå att ställa in den i bryggläge ändå?

Ja du kopplar in telias sen ringer du bara supporten så fixar dom den till bryggat läge!
För annars varje gång dom ska göra uppdatering alltså firmwire på din så nollställs telias routern och allt måste ställas in igen med portar etc nu vet jag inte om dom har fixat det på TG799 routern, men så var det på routern innan TG789.
Så vi varje reset på routern lr vid llängre strömavbrott så måste du kontakta telia för att få din router bryggad igen.
Telefon kan ta upp tilll 30 min innan den kommer tillbaka efter uppdaterat firmwire, lr reset!

Så slipper du ställa in nåt i telias router då den fungerar som ett modem istället, och allt sköts ifrån din andra router du har färdig inställd!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av draccatryck:

Jag är ute efter att kunna använda den nya routern utan att behöva ställa om wifi kameror bärbar datorer telefoner osv.. Alltså få dem att tro att det är den "gamla" routern som fortfarande används

Bara döp ditt wi-fi på den nya routern som du använde på den gamla, så tror resten av dina prylar att det är samma router. Detta kräver ju så klart att du använder samma lösenord också (och säkerhet för wi-fi).

Vad gäller tex port forwarding och dylikt så får du knappa in sånt manuellt helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com