Rekommenderad router som ger bra responstid även när flera wifi enheter är uppkopplade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Rekommenderad router som ger bra responstid även när flera wifi enheter är uppkopplade?

Som titeln säger så letar jag efter en router som klarar att ha runt 5-6 stycken wifi-enheter uppkopplade mot sig samtidigt som jag som gamer vill få en bra responstid. Just nu så är det så att om 5-6 stycken wifi enheter är uppkopplade mot routern så får jag en väldigt märkbar försämring i responstiden, det brukar dra iväg till allt från 200 ms -till 700 ms. Om jag är ensam hemma så brukar responstiden vara runt 30 ms-50 ms.

Om någon annan har/har haft samma "problem" men löst det med en bra router så får ni gärna ge en kort recension samt en länk då detta är ganska högprioriterat för mig just nu!

Mvh Spacewolfe

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Vad har du för router idag? Det där fixar skitroutern jag fick med mitt kabeltv-bredband. Vi har tre datorer och tre telefoner uppkopplade trådlöst och det streamas friskt även när jag spelar. Men inga problem. Så det ska inte vara några som helst problem tycker jag.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Kör en TP-Link AC1750:

http://www.tp-link.se/

Lika bra som top-of-the-line asus fast nästan halva priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av giplet:

Vad har du för router idag? Det där fixar skitroutern jag fick med mitt kabeltv-bredband. Vi har tre datorer och tre telefoner uppkopplade trådlöst och det streamas friskt även när jag spelar. Men inga problem. Så det ska inte vara några som helst problem tycker jag.

Jag har en Thomson TG789vn, vilket enligt lite snabb sökningar skall vara en ganska kass router.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Spacewolfe:

Jag har en Thomson TG789vn, vilket enligt lite snabb sökningar skall vara en ganska kass router.

Jag vet att många tycker det, men jag håller inte med. Visst, det är en budgetrouter, men som sådan presterar den över förväntan. De flesta fel jag sett har varit handhavandefel.

Vad har du för bredband?
Har du kollat i din router vad dina trådlösa enheter ansluter med. Om du har någon enhet som inte klarar alla standarder så kan den göra hela nätet långsammare.

Har du flera tjänster från Telia som hanteras av routern, dvs TV eller telefoni, så kan du inte bara byta ut routern, bara så att du vet det.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av CFSsss:

Kör en TP-Link AC1750:

http://www.tp-link.se/

Lika bra som top-of-the-line asus fast nästan halva priset.

Har du en sådan router? Jag är intresserad av en Asus router på grund av att den stödjer IP-TV. Vet du om Archer C7 har stöd för något av följande: VLAN, Multicase IP-TV eller DD-WRT?

Edit: Kan svara på detta själv. Nej, Nej och Nej. Överbevisa mig gärna om jag har fel. Därmed går TP-Link'en bort för min del vilket var lite synd.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Spacewolfe:

Har du adsl? Då kanske det är så att bandbredden tar slut snarare än att det beror på wifi när det är många anslutna samtidigt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.