Erfarenheter av Chromecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

1080p får du inte ut oavsett. Chromecast stöder bara 720p. Men kvaliteten kan ju fortfarande vara mycket bättre bara man har högre bitrate på videon även om det bara är 720p. Kodas videon inte om så får du väldigt högkvalitativ 720p, vilket de flesta troligtvis inte skulle ha några problem med.
Om den omkodas eller inte beror på var filen ligger.
Jag är inte helt insatt i plex, men om den kan hämtas direkt från nätet av Chromecasten så kodas videon inte om.

mhm, det var ju störigt.
Plex är inställt på - Kvalitet för lokal uppspelning - 20mbps 1080p, dvs säga max.
Sen har jag även kryssat i nedanstående om det har någon betydelse.
Direktuppspelning, Tillåter servern att kopiera kompatibel ljud- och videoström utan att konvertera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

1080p får du inte ut oavsett. Chromecast stöder bara 720p. Men kvaliteten kan ju fortfarande vara mycket bättre bara man har högre bitrate på videon även om det bara är 720p. Kodas videon inte om så får du väldigt högkvalitativ 720p, vilket de flesta troligtvis inte skulle ha några problem med.
Om den omkodas eller inte beror på var filen ligger.
Jag är inte helt insatt i plex, men om den kan hämtas direkt från nätet av Chromecasten så kodas videon inte om.

Fel. Stödjer visst 1080p.

Källa:
https://support.google.com/chromecast/answer/3046409?hl=en

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Hmm... Jag läste någonstans att det var max 720p.. Gällde det kanske streamande av flikar i Chrome?
Kan man kolla på 1080p på t.ex. Youtube?

Skrivet av thexps:

mhm, det var ju störigt.
Plex är inställt på - Kvalitet för lokal uppspelning - 20mbps 1080p, dvs säga max.
Sen har jag även kryssat i nedanstående om det har någon betydelse.
Direktuppspelning, Tillåter servern att kopiera kompatibel ljud- och videoström utan att konvertera dom.

Ah, så det funkar utan att koda om det. Då borde du kunna få riktigt bra kvalitet, samt även 1080p, verkar det som.

Permalänk

Hej, ligger den på 720p eller 1080p om man t.ex streamar ifrån Ipaden? eller Iphonen?

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivaliciouz:

Hej, ligger den på 720p eller 1080p om man t.ex streamar ifrån Ipaden? eller Iphonen?

Det är en chrome-browser i själva stickan som sköter streamingen själv. Ipad/iphone är bara en "fjärrkontroll". Om du castar exempelvis youtube från din iphone så säger den bara till chromecasten att surfa in på youtubes "chromecast-app" och spela upp den video du valt. Då är det i 1080p om youtubevideon finns i 1080p.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@shivaliciouz: Du streamar inte "ifrån" iPaden, utan du säger till Chromecasten att starta en video så gör den det själv. Lite annorlunda från Airplay där du faktiskt streamar från din enhet. Men det är 1080p som max, beroende på vilken källa det har.