Permalänk
Avstängd

Värmeväxlare?

Sitter och funderar över rimligheten vad gäller kostnad vägt mot effektivitet om man tänkt installera någon form av värmeväxlare i säg en kylvattenloop, såhär har jag tänkt mig oavsett, två utgångar bak på lådan går till någon form av kylare utomhus, sedan tillbaka till burken, min fundering då är att detta enbart kommer att fungera på sommaren så här har vi då två alternativ, ett att helt enkelt koppla ur alltsammans mot vintern och noga tappa ur allt vatten.
två, dela upp systemen så att man kan glykolfylla det yttre systemet (vilket fungerar ner till -40 grader).
Här skulle jag dock gärna vilja dela på systemen så att man slipper hantera gifitg glykol med mer eller mindre okända tillsatser i hela systemet.
Bygg/VVS grejer vet jag dock tål detta om ej annat framgår (har byggt sådana system här) nackdelen är att ett riktigt system torde bli omotiverat dyrbart enkom för att kyla mina datorsystem, dessuom behöver man ju som regel inte heller så stor kapacitet, finns specialgrejer för båtkylar och liknande men de är ännu dyrare så jag funderar om man kan använda en gammal bronsvärmeväxlare eller en sådandär liten kopakt "tegelsten" med aluminiumvingar, etc förslag här?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sitter och funderar över rimligheten vad gäller kostnad vägt mot effektivitet om man tänkt installera någon form av värmeväxlare i säg en kylvattenloop, såhär har jag tänkt mig oavsett, två utgångar bak på lådan går till någon form av kylare utomhus, sedan tillbaka till burken, min fundering då är att detta enbart kommer att fungera på sommaren så här har vi då två alternativ, ett att helt enkelt koppla ur alltsammans mot vintern och noga tappa ur allt vatten.
två, dela upp systemen så att man kan glykolfylla det yttre systemet (vilket fungerar ner till -40 grader).
Här skulle jag dock gärna vilja dela på systemen så att man slipper hantera gifitg glykol med mer eller mindre okända tillsatser i hela systemet.
Bygg/VVS grejer vet jag dock tål detta om ej annat framgår (har byggt sådana system här) nackdelen är att ett riktigt system torde bli omotiverat dyrbart enkom för att kyla mina datorsystem, dessuom behöver man ju som regel inte heller så stor kapacitet, finns specialgrejer för båtkylar och liknande men de är ännu dyrare så jag funderar om man kan använda en gammal bronsvärmeväxlare eller en sådandär liten kopakt "tegelsten" med aluminiumvingar, etc förslag här?

Du kommer ju behöva 2st pumpar, en för primär och en för sekundär, sen kommer du behöva en radiator med fläktar som står på primärsidan och en ackumulatortank på sekundärsidan.

Kostnadseffektivt kommer det ju tyvär aldrig bli
Du kan ju kyla din dator alldeles fullgott med medföljande kylare, alternativt en billigare luftkylare till CPU.

Men, kul lösning och roligt att bygga lite, samt att du kan säkert få bra temperaturer

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sitter och funderar över rimligheten vad gäller kostnad vägt mot effektivitet om man tänkt installera någon form av värmeväxlare i säg en kylvattenloop, såhär har jag tänkt mig oavsett, två utgångar bak på lådan går till någon form av kylare utomhus, sedan tillbaka till burken, min fundering då är att detta enbart kommer att fungera på sommaren så här har vi då två alternativ, ett att helt enkelt koppla ur alltsammans mot vintern och noga tappa ur allt vatten.
två, dela upp systemen så att man kan glykolfylla det yttre systemet (vilket fungerar ner till -40 grader).
Här skulle jag dock gärna vilja dela på systemen så att man slipper hantera gifitg glykol med mer eller mindre okända tillsatser i hela systemet.
Bygg/VVS grejer vet jag dock tål detta om ej annat framgår (har byggt sådana system här) nackdelen är att ett riktigt system torde bli omotiverat dyrbart enkom för att kyla mina datorsystem, dessuom behöver man ju som regel inte heller så stor kapacitet, finns specialgrejer för båtkylar och liknande men de är ännu dyrare så jag funderar om man kan använda en gammal bronsvärmeväxlare eller en sådandär liten kopakt "tegelsten" med aluminiumvingar, etc förslag här?

Varför inte bara en 100 literstank som du lägegr under huset?
borde ta en jdra tid innan den börjar nå någon form av temeperatur både under sommaren och vintern

men som ett lite mer seriöst alternativ är det många som har tagit bilradiatorer och kopplat in i sina system. Tror dock det är klokast att hålla hela kretsen inomhus pga. kondensation.

Vet att det fanns någon kille här på swec som byggde en möbel/kub med två bilradiatorer i
ett annat alternativ är ju att ta monster raddar (4x120) och seriekoppla några sådana i ett system i en extern kub med lite fläktar i
sen sätter du snabbkopplingar mellen din dator och kuben så kan du ta med den på lan med endast det interna kylsystemet (förslagsvis typ 1x 360 och 1x120 rad) så kör du en extra pump i det yttre systemet.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sitter och funderar över rimligheten vad gäller kostnad vägt mot effektivitet om man tänkt installera någon form av värmeväxlare i säg en kylvattenloop, såhär har jag tänkt mig oavsett, två utgångar bak på lådan går till någon form av kylare utomhus, sedan tillbaka till burken, min fundering då är att detta enbart kommer att fungera på sommaren så här har vi då två alternativ, ett att helt enkelt koppla ur alltsammans mot vintern och noga tappa ur allt vatten.
två, dela upp systemen så att man kan glykolfylla det yttre systemet (vilket fungerar ner till -40 grader).
Här skulle jag dock gärna vilja dela på systemen så att man slipper hantera gifitg glykol med mer eller mindre okända tillsatser i hela systemet.
Bygg/VVS grejer vet jag dock tål detta om ej annat framgår (har byggt sådana system här) nackdelen är att ett riktigt system torde bli omotiverat dyrbart enkom för att kyla mina datorsystem, dessuom behöver man ju som regel inte heller så stor kapacitet, finns specialgrejer för båtkylar och liknande men de är ännu dyrare så jag funderar om man kan använda en gammal bronsvärmeväxlare eller en sådandär liten kopakt "tegelsten" med aluminiumvingar, etc förslag här?

Tegelstenen du beskriver har jag använt för att värma en pool på ganska många kubik vatten. Har svårt att tro att det "behövs"

Etylen/propylen glykol kan dessutom användas lite hur som och det räcker med en 30% av vikten. Isolera ledningarna med armaflex eller liknande så bör inte kondens bli ett problem. Men det blir en väldigt stationär lösning Glykol har en lite annan viskositet än vatten så ett högre tryckfall i ledningar, pump och ventiler när du dimmar. Ska det bli rätt så bör flödet minskas vintertid och ökas sommartid... Det finns termoventiler som är självreglerande. Hur stor kyleffekt behöver du egentligen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Avstängd

Aha, det var intressanta svar, min tanke var att kunna använda samma system till flera datorer i framtiden, det behöver inte vara flyttbart, men just nu bor jag i lägenhet så det blir svårt att gräva ner någonting under huset, men intressant tanke annars.

(Jo, det bygget med kuben har jag sett, kul ide för visso.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga, har du gått i samma tankar som jag dvs en vanlig vattenloop men istället för att ha radiatorer ha en värmeväxlare som är kopplad till en kylare utomhus. Loopen inne går i full fart och den yttre regleras med temperaturen på inneloopen för att slipa problem med kondens(försöka hålla vattnet runt rumstemperatur). Finns ju shuntventiler (sådana i bilkylare), frågan är bara om det finns sådana som reglerar runt 22 graders sträcket. Tror det hade varit enklaste lösningen. Tyst lär det ju bli med

Varför skulle det behövas ett expansionskärl? en vanlig tank som man alltid har borde ju duga, temperaturskillnaden i systemet borde ju bli mindre än vi har i våra vanliga vattensystem?

Permalänk
Medlem

Kör du med någon antifrys medel kan man ha en enda krets för datorn och radiatorn ute, sen späder man vattnet med en shunt för att hålla en lämplig temperatur på datorsidan. Då räcker det även med en cirk-pump. Körde min vattenkylning flera år med glykol utan bekymmer.

Shunten styrs mycket enkelt med en PID-regulator.

Shunten är i praktiken en motor där en ingång öppnar och en ingång stänger ventilen, shunten har microbrytare som stänger av motorn när den når ett ändläge, så den kan matas med signal konstant.

PID-regulatorn har utgångar som kallar på högre eller lägre temp som styr shunten, när systemet är i balans så ger regulatorn ingen signal till shunten, behöver temperaturen sänkas ges pulser till shunten för att öppna tills inställt värde är uppnått. osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kör du med någon antifrys medel kan man ha en enda krets för datorn och radiatorn ute, sen späder man vattnet med en shunt för att hålla en lämplig temperatur på datorsidan. Då räcker det även med en cirk-pump. Körde min vattenkylning flera år med glykol utan bekymmer.

Shunten styrs mycket enkelt med en PID-regulator.

Shunten är i praktiken en motor där en ingång öppnar och en ingång stänger ventilen, shunten har microbrytare som stänger av motorn när den når ett ändläge, så den kan matas med signal konstant.

PID-regulatorn har utgångar som kallar på högre eller lägre temp som styr shunten, när systemet är i balans så ger regulatorn ingen signal till shunten, behöver temperaturen sänkas ges pulser till shunten för att öppna tills inställt värde är uppnått. osv.

Bara av nyfikenhet, vad kostar en enklare PID regulator? Hade varit sjukt intressant att göra. Förresten, vill han köra flera datorer på samma ytterkrets måste han ju ha separata datorkretsar, om det nu inte då är bara 1 eller två då man lika gärna kan köra på en lång slinga med cirkulationspump. Flödet i värmeväxlarna går ju att reglera med PID dem med

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att köra flera datorer i samma krets, det är bara att belasta slingan parallellt och köra med en tillräckligt kraftig pump.

Varför vill man reglera flödet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tänkte så man slipper dra in minusgradigt vatten i huset och få kondens på slangarna

Permalänk
Avstängd

Jag lyssnar på alla förslag, tror inte heller det borda vara något problem att använda föreslagna lösningar med en eller fler datorer, just nu har jag ändå bara en burk som egentligen behöver vätskekylning, men tänkte det kunde vara smart att göra så att det går att bygga ut och ansluta fler i framtiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tänkte så man slipper dra in minusgradigt vatten i huset och få kondens på slangarna

Du får kallt fram till shunten, sen kan du styra ut önskad temperatur till burkarna. Är det kallt ute går vattnet till största delen runt i loop inne och bara lite vatten skickas ut för att kylas, efter behov. Så det är bara att isolera fram till shunten och även shunten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ajusste, det är ju så de fungerar^^ Ännu bättre då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om prislappen hamnar kring några tusen tycker jag du borde överväga att skaffa en gammal prometeia mach 2 gt och modifiera huvudet så den passar moderna processorer. De gjordes för P4 i början av 2000-talet så de är dimensionerade för att klara upp till 200w värmeavledning

De drar förvisso en del ström men det gör din värmeväxlare också dessutom fick man ett snajsigt lian Li chassi med matchande datorlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Om prislappen hamnar kring några tusen tycker jag du borde överväga att skaffa en gammal prometeia mach 2 gt och modifiera huvudet så den passar moderna processorer. De gjordes för P4 i början av 2000-talet så de är dimensionerade för att klara upp till 200w värmeavledning

De drar förvisso en del ström men det gör din värmeväxlare också dessutom fick man ett snajsigt lian Li chassi med matchande datorlåda.

En värmeväxlare drar inte ström, förutom om det krävs en extra pump då det vill säga

Permalänk

Eller så köper du en water chiller avsedd för att just kyla datorer