Permalänk
Skrivet av Sweede:

Nej det var det jag antog, aldrig kört vatten innan så lite dålig koll på prestanda.

Det låter ju riktigt bra, kan jag ligga under 60 grader är jag nöjd. Väsnas kommer det göra men det gör det med luft också.

Vi får se hur det blir, det verkar ju inte omöjligt dock.

Måste säga att det som lät mest i min rigg var pump/res kombon (EK-DCP 2.2), fläktarna överröstas av min enda mekaniska hårddisk samt fläkten ifrån nätaggregatet.

Skrivet av thereal_twisted:

Kör en 3770K(4.6-5Ghz och två 7970 matrix på 1x360 och 1x480(båda EK 60mm tjocka.) Gpu's ligger på 38C(1300Mhz/1650Mhz) som max när jag lirar BF4 tex.

Så du har mkt bra temps för så lite rad yta. Fast du kanske inte kör riktigt lika hög OC på gpus.

Nej GPU ligger i stock, 950MHz. Det som sprider mest hetta i mitt chassi verkar vara baksidan av GPUn, går knappt att röra bakplåten. Kan ha att göra med det att jag inte har några som helst fläktar som blåser över moderkort och GPU, funderar på att sätta in 2x 80mm för att få lite bättre flöde. Använder ett Parvum Systems s1.0, så space är begränsat.

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Nej det var det jag antog, aldrig kört vatten innan så lite dålig koll på prestanda.

Det låter ju riktigt bra, kan jag ligga under 60 grader är jag nöjd. Väsnas kommer det göra men det gör det med luft också.

Vi får se hur det blir, det verkar ju inte omöjligt dock.

Den stora skillnaden blir GPU, tysta luftkylare för CPU finns ju men inget grafikkort är tyst när man drar på fläkten.

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Måste säga att det som lät mest i min rigg var pump/res kombon (EK-DCP 2.2), fläktarna överröstas av min enda mekaniska hårddisk samt fläkten ifrån nätaggregatet.

Nej GPU ligger i stock, 950MHz. Det som sprider mest hetta i mitt chassi verkar vara baksidan av GPUn, går knappt att röra bakplåten. Kan ha att göra med det att jag inte har några som helst fläktar som blåser över moderkort och GPU, funderar på att sätta in 2x 80mm för att få lite bättre flöde. Använder ett Parvum Systems s1.0, så space är begränsat.

EK's pumpar är verkligen skräp. Har tyvärr en DCP 4.0 själv(i en kartong) En D5'a med rätt ljuddämpning hörs knappt alls även på fullt ös. Och på lägre hastighet hörs dom inte alls.

Permalänk
Inaktiv

Angående om 240 mm räcker. 120mm räcker utmärkt för att kyla en processor, finns många sådana kylare som säljs. Dessutom säljs det grafikkortskylare på 120mm. Skulle man montera dem bredvid varandra skulle man få en 240 och det skulle räcka och fungera riktigt bra == 240 mm räcker gott och väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det här låter intressant!

Lyckas du hålla CPU + GPU under 55 grader låter det ju som att det inte är några problem alls. (Tempen då, inte själva bygget)

Mitt nätagg är semipassivt så det är knäpptyst vid surf, o förmodligen vid spel med.

Mina fläktar maxar nu vid spel iaf, men att det väsnas vid spelande kan jag leva med, men vid surf vill jag att det ska vara tyst.

Från att ha lirat CS:GO i nån timme, maxfart för fläktarna (SYSFAN) är 1500 rpm. Nu kanske det inte är det mest krävande spelet, men poängen går fram, och det finns mer luftflöde att hämta

EDIT: Körde igång prime95 + EVGA OC scanner för att belasta grafikkortet, temperaturerna stabiliserade sig på ungefär samma (fast fläktarna på full fart, och orealistisk belastning).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

http://forumbilder.se/DC77Q/untitled.png

Från att ha lirat CS:GO i nån timme, maxfart för fläktarna (SYSFAN) är 1500 rpm. Nu kanske det inte är det mest krävande spelet, men poängen går fram, och det finns mer luftflöde att hämta

Gött, det verkar helt klart som jag kommer klara mig på en 240.

Det andra bekymret blir ju och lyckas bygga det. :S

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Phobya gör bra grejer, deras 200 rad kommer med 180mm adapter för fläktar, du har massor att välja på ifrån specialtech, både 200 och 180. http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/180mm-Fans-and-A...

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av 200 mm fläktar.

Nu har jag börjat mäta lite igen, en 200 rad går nog ej pga GPU, PCI-E kablarna tar i och med vattenblock är det kört. Det hade fyllt ut fint annars!

Vi får se vad det blir, projektet är inte skrotat än iaf, det dyker upp nya ideer hela tiden.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Nu har jag börjat mäta lite igen, en 200 rad går nog ej pga GPU, PCI-E kablarna tar i och med vattenblock är det kört. Det hade fyllt ut fint annars!

Vi får se vad det blir, projektet är inte skrotat än iaf, det dyker upp nya ideer hela tiden.

Det tänkte jag inte på, aja, personligen tycker jag just den här planerings fasen är den roligaste med projekt. Så jag får önska dig lycka till och hoppas du hittar en bra lösning.

Visa signatur