Assassin's Creed Unity

Permalänk
Medlem

Jag har experimenterat med olika inställningar men får samma fps vad jag än ändrar, har som lägst 23fps med ultra-texturer och även på low-texturer. Trodde min CPU flaskade men grafikkortet går på max hela tiden. Tom. att sänka upplösningen var verkningslöst.
Har ett 7970ghz och en i5-2500k 4.2ghz

Känns som man får vänta med att spela tills det patchats ordentligt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Avstängd

En fråga till er som har spelet på skiva: Måste den sitta i när man spelar? Så länge sedan jag köpte spel på dvd..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasRX:

Jag har experimenterat med olika inställningar men får samma fps vad jag än ändrar, har som lägst 23fps med ultra-texturer och även på low-texturer. Trodde min CPU flaskade men grafikkortet går på max hela tiden. Tom. att sänka upplösningen var verkningslöst.
Har ett 7970ghz och en i5-2500k 4.2ghz

Känns som man får vänta med att spela tills det patchats ordentligt.

Battlefield 4 är ännu mer cpu krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

En fråga till er som har spelet på skiva: Måste den sitta i när man spelar? Så länge sedan jag köpte spel på dvd..

Troligen inte, då det antagligen måste registreras på Uplay eller liknande. Och då spelas det därifrån.
Var så med de andra AC jag köpte i butik/förbeställde CE.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att problemet är CPU, eller snarare att de lade till för mycket folkmassor som går runt som måste hanteras av CPU och inte själva grafik renderingen. Även på t.ex PS4/Xb1 är det FPS problem där det kan dippa ned till typ 15 FPS på vissa ställen.

Jag minns liknande problem med t.ex GTA4 när det kom på pc där man fick dra ner lite på trafik densiteten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldritzh:

Troligen inte, då det antagligen måste registreras på Uplay eller liknande. Och då spelas det därifrån.
Var så med de andra AC jag köpte i butik/förbeställde CE.

Tack hoppas det då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Jag skulle gissa på att problemet är CPU, eller snarare att de lade till för mycket folkmassor som går runt som måste hanteras av CPU och inte själva grafik renderingen. Även på t.ex PS4/Xb1 är det FPS problem där det kan dippa ned till typ 15 FPS på vissa ställen.

Jag minns liknande problem med t.ex GTA4 när det kom på pc där man fick dra ner lite på trafik densiteten.

Så är det nog.
Jag kör Ultra+FXAA och ligger runt 55-70 fps

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

Spelet skalar bra med CPU i alla fall
https://i.imgur.com/nNBYeRH.jpg

Verkar skala skitkasst på många kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar skala skitkasst på många kärnor.

Ursäkta, va?! Det är extremt sällan man ser spel som skalar så där bra, jag menar att man får en såpass stor ökning från 4770k till 5960x är sjukt bra då spel är väldigt svårt att parallelisera. Då har t.o.m. 4770k högre klockfrekvens.

Det är inte ofta man gör saker som skalar bra på många kärnor, varför det nästan alltid är bättre att ha färre starkare, även som den teoreriska prestandan är lägre. Benchmarks är väldigt missvisande då de ofta skalar mer eller mindre linjärt med antal kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MakeCoke:

Ursäkta, va?! Det är extremt sällan man ser spel som skalar så där bra, jag menar att man får en såpass stor ökning från 4770k till 5960x är sjukt bra då spel är väldigt svårt att parallelisera. Då har t.o.m. 4770k högre klockfrekvens.

Det är inte ofta man gör saker som skalar bra på många kärnor, varför det nästan alltid är bättre att ha färre starkare, även som den teoreriska prestandan är lägre. Benchmarks är väldigt missvisande då de ofta skalar mer eller mindre linjärt med antal kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du har rätt det verkar bara gå ovanligt skitkasst på AMD-prollar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej du har rätt det verkar bara gå ovanligt skitkasst på AMD-prollar.

Nu tycker jag att du är trångsynt. Spel är svåra att parallelisera, vilket betyder att få starka kärnor kommer att fungera mycket bättre. Intel har få starka kärnor, AMD har många svaga. Det säger sig självt vilka som kommer att prestera bäst.

Sen så trådar det här spelet ganska bra, vilket gör att AMDs processorer står sig hyfsat mot Intels. Sen är spelet så pass krävande/dåligt optimerat att kraften i AMDs processorer helt enkelt inte räcker till p.g.a. för låg enkeltrådsprestanda. Jag menar, Intel har 70% högre IPC; och dessutom så delas inga resurser mellan kärnor så att man tappar prestanda p.g.a. det. Många kärnor hjälper inte mycket i spel (dock ganska mycket i detta). Man kan liksom inte optimera ett spel för CPUer, så som man kan för GPUer. På GPU-sidan spelar drivrutiner en väldigt stor roll, se bara på BF4 som är en AMD-titel, men med Nvidias optimering i senare drivrutiner så presterar Nvidias kort bättre än motsvarande AMD. T.ex. 770 mot 280x eller 780 mot 290 som i snitt annars presterar likvärdigt. Andra spel fungerar bättre med AMDs GPUer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör spelet i 1920x1080, High, MBAO+, FXAA, Vsync ON, har även testat med triple buffering men ingen märkbar skillnad.

Får ca 30-40fps med datorn i sign och det flyter på helt spelbart förutom att ca var 5:e sekund så verkar den framedroppa och tappa bort några frames, Jäkligt drygt när det rycker till i spelet under 0.2 sek och sen spelas det vidare några frames längre fram. Vad kan detta onaturliga "ryck/framedrop" bero på? Kör AC Black flag, The witcher 2, Middle earth... helt utan dessa ryckproblem så det måste juh vara ACU som är helt kört. Har spelat ovastående med GTX650 och fått ca 20-30fps men aldrig dessa ryck där bildrutor försvinner.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av knoxz:

Kör spelet i 1920x1080, High, MBAO+, FXAA, Vsync ON, har även testat med triple buffering men ingen märkbar skillnad.

Får ca 30-40fps med datorn i sign och det flyter på helt spelbart förutom att ca var 5:e sekund så verkar den framedroppa och tappa bort några frames, Jäkligt drygt när det rycker till i spelet under 0.2 sek och sen spelas det vidare några frames längre fram. Vad kan detta onaturliga "ryck/framedrop" bero på? Kör AC Black flag, The witcher 2, Middle earth... helt utan dessa ryckproblem så det måste juh vara ACU som är helt kört. Har spelat ovastående med GTX650 och fått ca 20-30fps men aldrig dessa ryck där bildrutor försvinner.

Något Asusprogram i bakgrunden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nepp inga Asus program på

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Avstängd

Så är det möjligt för UbiSoft att fixa till spelet så det inte blir så tungdrivet eller är det något man får leva med?
Antar att nvidia kommer med nya drivrutiner som ger nån fps men ja...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av makn:

Så är det möjligt för UbiSoft att fixa till spelet så det inte blir så tungdrivet eller är det något man får leva med?
Antar att nvidia kommer med nya drivrutiner som ger nån fps men ja...

Jag tror absolut att det kommer bli bättre, tror att det kommer komma från olika håll, optimeringstips, drivrutiner och patchar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta bort skiten och hålla mig till Black Flag tills problemen är lösta..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

En fråga till er som har spelet på skiva: Måste den sitta i när man spelar? Så länge sedan jag köpte spel på dvd..

Du behöver inte ha skivan i.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Spelar med allt på max. Får runt 30ish stadigt. Funkar att spela med även om det hade varit skönt med högre. Inga ryck eller stutters för mig. Gpun används 100% hela tiden så vill inte påstå att det att värdelöst optimerat i alla fall. Krävade som tusan är det ju. Tråkigt med all popin dock :/

Trots att jag sitter med ganska gammal stock CPU så används den inte särkilt mycket så förstår inte alls varifrån ubisoft har fått att det är CPU-krävande från.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Det är inte extremt cpu krävande som vissa säger, skillnaden mellan en i5 2500k stock och en i7 3770k på 4200mhz med ett Radeon R9 280X överklockat är ett par fps, så det hänger på grafikkorten men så är det ej klart så prestandan är alldeles för lågt.

skillnaden mellan R9 280x och GTX970 är bara några fps på high

bara vänta på bättre drivrutiner och patchar innan det blir en trevlig spel upplevelse

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ens in i spelet. Får vad som tycks vara en liten loadscreen men händer inget mer. Uplay

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av Sub:

Jag kommer inte ens in i spelet. Får vad som tycks vara en liten loadscreen men händer inget mer. Uplay

Antar att du menar denna skärm? Jag har samma problem. Det jag hittat på google är att det verkar vara ett problem som dyker upp för folk som installerat på en sekundär hårddisk (dvs, inte C:), vilket är precis vad jag har. Känns helt absurt om det är anledningen. Ett enda spel på 50 gig är inget jag vill eller kan ha på min SSD...

Permalänk
Avstängd

Är det någon som kan förklara för mig varför det dras 7000mb när jag spelar detta spelet? :S

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartsvan:

Antar att du menar denna skärm? Jag har samma problem. Det jag hittat på google är att det verkar vara ett problem som dyker upp för folk som installerat på en sekundär hårddisk (dvs, inte C:), vilket är precis vad jag har. Känns helt absurt om det är anledningen. Ett enda spel på 50 gig är inget jag vill eller kan ha på min SSD...

Haha ja exakt. Fick inte heller plats med det på ssd:n. Trots duktigt googlande hittade jag inte anledningen så tack!!
Låter inte som att du hittat någon fix?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk

Nope, jag har inte en jävla susning om hur man fixar det. Har förstås lämnat en ticket i ubisofts support, men man lär väl bli gråhårig innan man får svar där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartsvan:

Nope, jag har inte en jävla susning om hur man fixar det. Har förstås lämnat en ticket i ubisofts support, men man lär väl bli gråhårig innan man får svar där...

Testat installera själva uplay på samma disk?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av Sub:

Testat installera själva uplay på samma disk?

Nae. Försvinner spelen man installerat om man avinstallerar uplay? I så fall får mitt test vänta till imorrn, för jag tänker inte sitta uppe till inatt och tanka skiten igen nu.

EDIT: Tror faktiskt uplay redan är installerat på min sekundära.

EDIT2: It sure is...

Permalänk
Medlem

Jag har Uplay installerat på C: AC Unity lade jag in igår natt på en annan disk. Här funkar det då fint att få igång AC Unity. Konstigt om det ska funka för vissa men inte andra. Verkar vara buggigt spel det här. Blir inte till att spela det förrän det patchats upp ordentligt.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Fick det här gratis med mina nya grafikkort, är det ens värt att prova i 4k eller kommer mina 980 SLI och 5820K gå på knäna?
Hittar bara benchmarks för 1080p

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av rumplantation:

Jag har Uplay installerat på C: AC Unity lade jag in igår natt på en annan disk. Här funkar det då fint att få igång AC Unity. Konstigt om det ska funka för vissa men inte andra. Verkar vara buggigt spel det här. Blir inte till att spela det förrän det patchats upp ordentligt.

Skönt att höra att det bör gå att komma runt det, i alla fall. Får väl se om det reder sig vartefter.