CSGO "lagg" 40 fps på Intel i5 med 4gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

CSGO "lagg" 40 fps på Intel i5 med 4gb RAM

Hej!

Jag har haft min dator i snart 3 år och nyligen märkte jag att den blev lite varm när jag spelade så jag köpte en bra kylplatta vilket hjälpte mig men nu när jag har börjat lira Cs go så har jag börjat fått "lagg" igen. Jag ligger på 40-60 i fps men jag vill ju helst ligga över 100.
Min dator är en Fujitsu NH570 18,4"

Jag kollade mina värden och Cpu ligger max på 30-35% men Ram minnet har legat uppemot 90%.

Tror ni de blir stor skillnad om jag uppgraderar till 8gb Ram och eventuellt en SSD disk?
Eller räcker de med att ändra grafikinställningar, formatera hd:n etc.
Kan eventuellt köpa en ny stationär dator om detta problem kvarstår men jag vill helst inte lägga ut pengarna på Ram innan då..

Väldigt Tacksam för hjälp!

Mvh KalasKungen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

du nämner processor(typ) och ram men det som oftast påverkar spel mest är grafikkortet, har du haft så hög fps tidigare?

tvlivlar på att ramen kommer göra någon större skilldnad, även om 4gb börjar bli lite lite kanske

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av KalasKungen:

Hej!

Jag har haft min dator i snart 3 år och nyligen märkte jag att den blev lite varm när jag spelade så jag köpte en bra kylplatta vilket hjälpte mig men nu när jag har börjat lira Cs go så har jag börjat fått "lagg" igen. Jag ligger på 40-60 i fps men jag vill ju helst ligga över 100.
Min dator är en Fujitsu NH570 18,4"

Jag kollade mina värden och Cpu ligger max på 30-35% men Ram minnet har legat uppemot 90%.

Tror ni de blir stor skillnad om jag uppgraderar till 8gb Ram och eventuellt en SSD disk?
Eller räcker de med att ändra grafikinställningar, formatera hd:n etc.
Kan eventuellt köpa en ny stationär dator om detta problem kvarstår men jag vill helst inte lägga ut pengarna på Ram innan då..

Väldigt Tacksam för hjälp!

Mvh KalasKungen

vill inte säga för mycket men jag tror att det är grafikkortet då det är nvidia gt 330m men tycker det är konstigt ändå för cs go är ett väldigt liten krävande spel av det jag förstått , men om du har legat på högre på cs go i fps så kolla gpu och cpu temperatur , 3 år säger du att du har haft den så antar att du har blåsit ut den annars så ta luft på burk och blås in i datorn från sidan där hålen är så får du se hur mycket damm det är

Motherboard:Rog maximus vi Hero CPU:Intel i7 4770K ssd:120gb Psu:750W OCZ 80+ bronze Graphic:GTX 970 OC 1463clock , 3801ram
Coolers: corsair h110 P&P chassis fan 7st Hdd: 2st 500gb Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 8gb 1333mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Source motorn kräver inte mycket utav ditt grafikkort. Däremot kräver motorn en hel del utav din processor. Sen så är tyvärr Nvidia GT330M inte mycket att hänga i granen.

EDIT: Jag glömde att vara hjälpsam, här har du en lista på tweeks som du kan göra på egen risk. http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=131579...

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Sänk grafikinställningarna? om du inte redan gjort det dvs.

Annars när du har spelet öppet så kan du öppna aktivitetshanteraren, leta reda på processen för spelet, högerklicka och välj "ändra prioritet" som du ställer in till hög. Kan hjälpa ifall det faktiskt är processorn som flaskhalsar.

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Har nu sänkt grafikinställningar men de hjälpte inte mycket.

jag har inte blåst ut datorn sen jag skaffade den.. men om jag ska göra de? hur gör jag?

jag menar, de är ju en laptop! jag har aldrig öppnat en laptop..
på stationär tog man ju bara bort sidan av chassit lixom...

Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av KalasKungen:

Har nu sänkt grafikinställningar men de hjälpte inte mycket.

jag har inte blåst ut datorn sen jag skaffade den.. men om jag ska göra de? hur gör jag?

jag menar, de är ju en laptop! jag har aldrig öppnat en laptop..
på stationär tog man ju bara bort sidan av chassit lixom...

Tack för svar!

på laptop så blåser man in i hålen på vänster sida ( oftast ) med tryck luft / luft på burk , så man öppnar inget på laptopen

Motherboard:Rog maximus vi Hero CPU:Intel i7 4770K ssd:120gb Psu:750W OCZ 80+ bronze Graphic:GTX 970 OC 1463clock , 3801ram
Coolers: corsair h110 P&P chassis fan 7st Hdd: 2st 500gb Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 8gb 1333mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Du kommer inte få högre fps såvida du inte uppgraderar processor och grafikkort, SSD eller ej är ej relevant info i detta fallet

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2006

Ett tips när det gäller cs:go så stäng av Shadows. Hjälper en hel del.

(\__/)
(O.o )
(> < )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Jag har nu blåst ut datorn..
köpte nån sprayburk på alina men nu har jag även ställt en fläkt på full blås mot datorn..

de vart lite bättre med lagg men jag har fortf väldigt låg fps..

men jag har ju en i5 med 330GTm Nvidia geforce kort och 4gig ram vilket bör kunna hantera cs på 100 fps?

snart om de här inte fixar sig innan löning beställer jag en ny stationär!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2004

Om du har haft bättre fps innan så kolla temperaturer och att energisparläget är inställt på Hög prestanda.

XBL GT: tucke

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Du kan prova att installera om Windows och därefter göra rena installationer av alla drivrutiner.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av KalasKungen:

köpte nån sprayburk på alina men nu har jag även ställt en fläkt på full blås mot datorn..

men jag har ju en i5 med 330GTm Nvidia geforce kort och 4gig ram vilket bör kunna hantera cs på 100 fps?

har du haft 100 fps innan på din laptop? annars så kan du kanske inte förvänta dej det tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004

Men nu måste jag bara ifrågasätta, varför ska du ha 100 fps. Då får du ju 40 frames som du inte kan se, för du har bara en refreshrate på 60 hz på den skärmen om du inte använder en extern skärm. Så mitt tips är att sänka gfx inställningarna och sen spärra fps på max 60 när du spelar. Det betyder att datorn inte behöver jobba på max hela tiden och inte blir lika varm. Då den får en lägre genomsnittstemperatur betyder det att den kan hålla högre frekvenser på gpu och cpu under krävande sekvenser.

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av cyzed:

Men nu måste jag bara ifrågasätta, varför ska du ha 100 fps. Då får du ju 40 frames som du inte kan se, för du har bara en refreshrate på 60 hz på den skärmen om du inte använder en extern skärm. Så mitt tips är att sänka gfx inställningarna och sen spärra fps på max 60 när du spelar. Det betyder att datorn inte behöver jobba på max hela tiden och inte blir lika varm. Då den får en lägre genomsnittstemperatur betyder det att den kan hålla högre frekvenser på gpu och cpu under krävande sekvenser.

Det blir lagg om man har runt 60 fps på 60Hz, mycket märkligt att det är så men jag har själv provat och märker stor skillnad med fps som är runt 100, möjligen har det med ticrate på servern att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Vad ska du med mer fps till än 60 när du sitter på en laptop som har 60hz skärm?...

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kör du alla grafikinställningarna på lägsta?

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

som några ovan nämnt lär en renblåsning av damm lösa ditt problem då du har klart dina krav tidigare

samt gör inte 8gb ram göra ngn skillnad, en ssd kan göra en del

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Traktorsson:

Det blir lagg om man har runt 60 fps på 60Hz, mycket märkligt att det är så men jag har själv provat och märker stor skillnad med fps som är runt 100, möjligen har det med ticrate på servern att göra.

Ja, det du upplever kan omöjligt ha att göra med fps. Det måste vara någon annan orsak, tex tickrate som du nämner. Jag kör de flesta spel på 60 hz skärm med fps låst till 60. Det finns absolut ingen anledning att köra med högre fps på 60 hz skärm. Det skapar bara tearing.

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010

Kollat vsync?

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Buzz996:

Kollat vsync?

Var det till mig? V-sync är inte så bra, speciellt inte på fps (First Person Shooter menat här) spel efter som att det brukar krävas snabba reaktioner och har man v-sync aktiverat så får man högre inputlag. Enkelt förklarat. Så därför är det bättre att låsa maxfps till 60, och för ts är det en väldigt dålig idé att använda i och med att datorn inte klarar av att hålla 60 fps i alla situationer och med v-sync aktiverat betyder det att han får 30 fps då. Eller även lägre...

Om det var menat till TS så håller jag med om att han borde avaktivera v-sync om han har det aktiverat i nuläget.

Windows 10
MG279Q triple screen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av KalasKungen:

Har du spelat CS:GO i över 100 FPS utan problem innan eller har du aldrig kommit upp i så mycket?

När började du lägga märke till den låga FPSen? Skedde det i samband med något annat som du kan minnas, till exempel installation av något nytt program eller ny drivrutin?

Du nämner att minnesanvändningen ligger på runt 90%, är det nytt för dig eller ovanligt mycket? Kan du kolla upp vad som använder allt minne?

Om problemen började uppstå en kort tid efter datorn börjat bli varm kan det vara sammankopplat. Det är inte säkert att du lyckats få ut allt damm ur datorn vilket får den att överhetta och gå långsammare. Mitt tips är att lämna in datorn till nån kunnig som kan öppna upp och rengöra den, bara för att vara säker.

Om du gillar datorn i övrigt är det inga problem att köpa mer RAM eller en SSD, det kommer aldrig försämra något. Annars tror jag en ominstallation av windows kan vara på plats om du inte gjort det på några år. Kan lösa problemet om du har tur.

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av cyzed:

Var det till mig? V-sync är inte så bra, speciellt inte på fps (First Person Shooter menat här) spel efter som att det brukar krävas snabba reaktioner och har man v-sync aktiverat så får man högre inputlag. Enkelt förklarat. Så därför är det bättre att låsa maxfps till 60, och för ts är det en väldigt dålig idé att använda i och med att datorn inte klarar av att hålla 60 fps i alla situationer och med v-sync aktiverat betyder det att han får 30 fps då. Eller även lägre...

Om det var menat till TS så håller jag med om att han borde avaktivera v-sync om han har det aktiverat i nuläget.

Var till TS, tänkte säga att han borde stänga av den.

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av KalasKungen:

Nej, nej och åter nej... GT330m är inget spel grafikkort. så där är nog ditt problem. jag hade samma grafikkort i min gamla laptop så jag vet vad du menar. men tyvärr är det 40 FPS du kommer att få nöja dig med om du inte drar ner dina grafikinställningar en del.

jag fixade om i min laptop på så sätt att jag köpte 8 gb 1333 mhz ram (Datorn stödde 1333mhz) då datorn bara kom med 4 gb 1066 mhz, köpte en playdisk på 7200 rpm så original va en 5400 rpm. (OBS! PLAY DISK. en extra HDD inte EN HDD som man delar i 2.) samt att jag blåste rent den på alla onödiga program och bytte ut McAfee antivirus då de tar 20% av system kapaciteten.

genom detta fick jag datorn att prestera en aning bättre och kom i alla fall up i mina 60 fps på lättare spel. och runt 20-30 fps i mer krävande som crysis osv..

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Jag gjorde typ allting ni sa men de fungerade inte så ja lade i princip hela månadslönen på en ny dator från komplett!

Men tack så jättemycket för svar! nu vet jag vad jag ska kolla nästa gång de laggar!