Min Panasonic Videokamera brusar...

Permalänk
Avstängd

Min Panasonic Videokamera brusar...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=890267 Denna kameran har jag och den brusar alltså ljudet låter mycket. Jag har kollat på youtube och personer med samma videokamera har det irriterande bruset. Hur tar jag bort brus från ljudet??? Kan Sony Vegas, Audacity fixa detta utan att resten av det som folk säger blir förstört??? Är det någon inställning i kameran man ska göra för att det inte ska brusa??? Isåfall vilken??? Någon som har denna kamera och kan lite mer än mig??? Panasonic HX-WA10. Bilden är det inget fel på den är riktigt bra.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Du kan göre det pytte lite bättre med "denoise" i redigeringen men grund regeln "skit in, skit ut" gäller fortfarande.

Videokameror har generellt dålig ljudkvalitet. Även videokameror som kostar 20k och uppåt går inte att använda till mer än miljöljud om man vill höra tydligt vad folk säger.
Det är ju därför man har mygg-mikrofoner eller en snubbe som håller i en boom strax utanför bild.

Enda sättet att få riktigt bra ljud är att ha mikrofonen så nära som möjligt. Till just din kamera som väl inte har line in för extern mikrofon (eller?) så skulle jag köpa en Zoom H1 och spela in ljudet separat. Den kan du placera vart du vill och är smidig att ta med.
Till min har jag även en 200 kronors mygga så jag kan välja lite hur jag vill göra.