Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

100Mbit realistisk hastighet?

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jan 2006

Ner kan du räkna med max 10-11MB/sek om alla förutsättningar äv riktigt bra.
Och upp skulle jag säga 1-1.5MB/sek

Megabit och MegaByte är inte samma.. Men det visste du kanske redan.

Grovt räknat kan man säga att du laddar ner och upp 10ggr långsammare än vad du har i uppkopplingshastighet.
alltså 100Mbps = 10MB/sek
10Mbps = 1MB/sek

Ungefär.

Chassi: FD Define R6 Blackout TG | PSU: Corsair RM850x | MB: Asus Strix Z370-F CPU: i7 8700K | Minne: Corsair LPX 3000MHz 4x8gb | GPU: Asus RTX 2080
SSD1: 970 Evo NVMe 500gb | SSD2: 860 EVO 500gb | SSD3: Sandisk 960gb Skärmar: Acer Predator XB271HU, Dell U2715H x2
TGB: Corsair K70 LUX RGB | Mus: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Det är skillnad på Megabit MegaByte.

1 MegaByte = 8 Megabit, hastigheten på uppkopplingen mäts i Megabit, därav delar du den på 8 för att få Megabyte så

93 / 8 = maxhastighet på ~11.5MB/sec, sedan får du räkna viss overhead m.m. så 8MB/sec vilket är det du ser när du laddar ner är helt ok.
Sunet borde ge dig lite bättre men kan vara strul mellan dig och dem m.m. men Bredbandskollen är ganska bra på att ge dig ditt "maximum"

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av KattenDave:

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

100 bit = ca 10 byte (egentligen är 1 byte = 8 bit)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_%28enhet%29

Main: i7-3820 - 4x4GB DDR3-1600 - AMD 290X - Samsung 850 500GB
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb - pfSense 2.3.4
ESXi: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB@RAIDZ2 -
Acer XF270HUA - Dell U2311H - Mionix Naos 7000 - CM Quickfire TK (MX Red) - Sennheiser PC350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av KattenDave:

Mbit =/= MB.

Steam och torrents mäter ibland/ofta i MB -> Mega Byte. 1B (Byte) = 8 bit.

5*8 = 40 Mbps.

Att du bara får 40 Mbps från steam kan bero på att servern du laddar ner från belastas etc.

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av KattenDave:

Utorrent visar i MByte medans din internetleverantör anger i Mbit.
100 Mbit = 12,5 MByte

Ett antal hann visst före

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Med overheads etc. så 11.5 MB/s

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2011

Utrustning kan ha stor påverkan då routern kan ha en dålig throughput. Jag hade en äldre router som klarade ungefär som din, den maxade kanske 8MB som bäst i utorrent. Jag köpte ny med en större och pålitlig throughput som ger mig max 12MB i utorrent, oftast ovanligt men 11 är mer stabilt läge.
Jag vet inte om din utrustning är gammal men det kan vara värt att kolla in en ny router.
Med throughputen menar jag att signalen som går till ditt uttag kanske är 100mbit t.o.m över 100 för att ge dig maxhastighet, men om routern inte klarar av att skicka vidare den hastigheten så får du därefter.

Jag kan rekommendera den jag köpte, prisvärd än så länge (inget krångel och ger bra värden) samt att det är öppen source, du kan installera andra firmwares som ger större konfigmöjligheter och lättare navigation.

http://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-rang...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Kära Sweclocker vänner! Självklart vet jag skillnaden mellan Megabit och Megabyte. Men som sagt om jag nu har 93/12 på TPTest och får ut 5MBps mot Sunet/Tele 2 speedtest så får jag ju bara ut 40Mbps. Alltså inte ens hälften!? Ska detta anses normalt? Använder ingen router by the way, kör direkt i väggen dock via en switch som splittar signalen till tvn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av KattenDave:

Kära Sweclocker vänner! Självklart vet jag skillnaden mellan Megabit och Megabyte. Men som sagt om jag nu har 93/12 på TPTest och får ut 5MBps mot Sunet/Tele 2 speedtest så får jag ju bara ut 40Mbps. Alltså inte ens hälften!? Ska detta anses normalt? Använder ingen router by the way, kör direkt i väggen dock via en switch som splittar signalen till tvn.

Det beror ju på hur snabbt hosten (eller hostarna vid P2P) kan ladda upp också. Kan väl tänka mig att Steam har någon form av maxallokering av bandbredd för varje användare.

EDIT: Jag var visst ute och cyklade angående Steam

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av JoeBlack:

Det beror ju på hur snabbt hosten (eller hostarna vid P2P) kan ladda upp också. Kan väl tänka mig att Steam har någon form av maxallokering av bandbredd för varje användare.

Dock så får jag ut 80MBps från dessa sidor när jag kör via min seedbox, så inga problem med bandbredden inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av JoeBlack:

Får alltid cirka 13 MB/s när jag drar ner saker på Steam.

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Rätt individuellt hur mycket man faktiskt kan använda, det är mycket sällan jag använder mer än 250Mbit/s ner, det mesta jag sett i torrent är runt 700Mbit/s. "Vanliga" downloads brukar sällan ens vara 100Mbit/s. Men takhöjden upp till 1Gbit/s betyder att det aldrig är segt hur mycket som än är igång samtidigt.

Iofs ganska skönt så slipper jag investera i SSDer på alla devices som laddar hem nåt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av JoeBlack:

Steam är det enda jag kunde maxa min lina med när jag hade 100/100. Har dem en gräns ligger den HÖGT, mitt nuvarande rekord är 89Mb/s och över 60 kommer jag alltid nu förtiden (har gigabit rätt in i datorn)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av cheben:

Steam är det enda jag kunde maxa min lina med när jag hade 100/100. Har dem en gräns ligger den HÖGT, mitt nuvarande rekord är 89Mb/s och över 60 kommer jag alltid nu förtiden (har gigabit rätt in i datorn)

Skickades från m.sweclockers.com

För mig så buggar mätningarna på steam på ett ganska kul vis och visar oftast över typ 3,690,573 GB/s när man laddar ner någon patch och då sitter man på trådlöst och 4g router lol
dock är riktiga max 60 M/bits

hittade bild på en annan som får denna glitch heh

Dold text

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av KattenDave:

Har 100/100 och kommer alltid upp i ungefär 11-12 MB/s både upp och ner om jag kör torrents.
Både från Steam och Origin ligger jag på samma hastighet.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av hoski:

Har 100/100 och kommer alltid upp i ungefär 11-12 MB/s både upp och ner om jag kör torrents.
Både från Steam och Origin ligger jag på samma hastighet.

Kan bara hålla med, jag sitter på 500mbit/s och får ut MAX både via torrent, Origin och Steam.

Original Länken: http://www32.speedyshare.com/3FPCu/download/Steam-59.9MB.-521...

8700k @5.2ghz