Permalänk

100Mbit realistisk hastighet?

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

Permalänk

Ner kan du räkna med max 10-11MB/sek om alla förutsättningar äv riktigt bra.
Och upp skulle jag säga 1-1.5MB/sek

Megabit och MegaByte är inte samma.. Men det visste du kanske redan.

Grovt räknat kan man säga att du laddar ner och upp 10ggr långsammare än vad du har i uppkopplingshastighet.
alltså 100Mbps = 10MB/sek
10Mbps = 1MB/sek

Ungefär.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på Megabit MegaByte.

1 MegaByte = 8 Megabit, hastigheten på uppkopplingen mäts i Megabit, därav delar du den på 8 för att få Megabyte så

93 / 8 = maxhastighet på ~11.5MB/sec, sedan får du räkna viss overhead m.m. så 8MB/sec vilket är det du ser när du laddar ner är helt ok.
Sunet borde ge dig lite bättre men kan vara strul mellan dig och dem m.m. men Bredbandskollen är ganska bra på att ge dig ditt "maximum"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

100 bit = ca 10 byte (egentligen är 1 byte = 8 bit)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_%28enhet%29

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

Mbit =/= MB.

Steam och torrents mäter ibland/ofta i MB -> Mega Byte. 1B (Byte) = 8 bit.

5*8 = 40 Mbps.

Att du bara får 40 Mbps från steam kan bero på att servern du laddar ner från belastas etc.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

Utorrent visar i MByte medans din internetleverantör anger i Mbit.
100 Mbit = 12,5 MByte

Ett antal hann visst före

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Master of Overkill

Med overheads etc. så 11.5 MB/s

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Utrustning kan ha stor påverkan då routern kan ha en dålig throughput. Jag hade en äldre router som klarade ungefär som din, den maxade kanske 8MB som bäst i utorrent. Jag köpte ny med en större och pålitlig throughput som ger mig max 12MB i utorrent, oftast ovanligt men 11 är mer stabilt läge.
Jag vet inte om din utrustning är gammal men det kan vara värt att kolla in en ny router.
Med throughputen menar jag att signalen som går till ditt uttag kanske är 100mbit t.o.m över 100 för att ge dig maxhastighet, men om routern inte klarar av att skicka vidare den hastigheten så får du därefter.

Jag kan rekommendera den jag köpte, prisvärd än så länge (inget krångel och ger bra värden) samt att det är öppen source, du kan installera andra firmwares som ger större konfigmöjligheter och lättare navigation.

http://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-rang...

Permalänk

Kära Sweclocker vänner! Självklart vet jag skillnaden mellan Megabit och Megabyte. Men som sagt om jag nu har 93/12 på TPTest och får ut 5MBps mot Sunet/Tele 2 speedtest så får jag ju bara ut 40Mbps. Alltså inte ens hälften!? Ska detta anses normalt? Använder ingen router by the way, kör direkt i väggen dock via en switch som splittar signalen till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Kära Sweclocker vänner! Självklart vet jag skillnaden mellan Megabit och Megabyte. Men som sagt om jag nu har 93/12 på TPTest och får ut 5MBps mot Sunet/Tele 2 speedtest så får jag ju bara ut 40Mbps. Alltså inte ens hälften!? Ska detta anses normalt? Använder ingen router by the way, kör direkt i väggen dock via en switch som splittar signalen till tvn.

Det beror ju på hur snabbt hosten (eller hostarna vid P2P) kan ladda upp också. Kan väl tänka mig att Steam har någon form av maxallokering av bandbredd för varje användare.

EDIT: Jag var visst ute och cyklade angående Steam

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Det beror ju på hur snabbt hosten (eller hostarna vid P2P) kan ladda upp också. Kan väl tänka mig att Steam har någon form av maxallokering av bandbredd för varje användare.

Dock så får jag ut 80MBps från dessa sidor när jag kör via min seedbox, så inga problem med bandbredden inte

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Det beror ju på hur snabbt hosten (eller hostarna vid P2P) kan ladda upp också. Kan väl tänka mig att Steam har någon form av maxallokering av bandbredd för varje användare.

Får alltid cirka 13 MB/s när jag drar ner saker på Steam.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Rätt individuellt hur mycket man faktiskt kan använda, det är mycket sällan jag använder mer än 250Mbit/s ner, det mesta jag sett i torrent är runt 700Mbit/s. "Vanliga" downloads brukar sällan ens vara 100Mbit/s. Men takhöjden upp till 1Gbit/s betyder att det aldrig är segt hur mycket som än är igång samtidigt.

Iofs ganska skönt så slipper jag investera i SSDer på alla devices som laddar hem nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det beror ju på hur snabbt hosten (eller hostarna vid P2P) kan ladda upp också. Kan väl tänka mig att Steam har någon form av maxallokering av bandbredd för varje användare.

Steam är det enda jag kunde maxa min lina med när jag hade 100/100. Har dem en gräns ligger den HÖGT, mitt nuvarande rekord är 89Mb/s och över 60 kommer jag alltid nu förtiden (har gigabit rätt in i datorn)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Steam är det enda jag kunde maxa min lina med när jag hade 100/100. Har dem en gräns ligger den HÖGT, mitt nuvarande rekord är 89Mb/s och över 60 kommer jag alltid nu förtiden (har gigabit rätt in i datorn)

Skickades från m.sweclockers.com

För mig så buggar mätningarna på steam på ett ganska kul vis och visar oftast över typ 3,690,573 GB/s när man laddar ner någon patch och då sitter man på trådlöst och 4g router lol
dock är riktiga max 60 M/bits

hittade bild på en annan som får denna glitch heh

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KattenDave:

Hej. Jag sitter på 100/10 och får ut runt 93/12 på Bredbandskollen vilket ju är helt OK.

Problemet är att jag aldrig någonsin kommer upp I dessa hastigheter vid användning. Jag brukar få runt 8MBps ner när jag kör via torrents/steam och runt 4/5 när jag drar ner något över http från speedtest.tele2.se, sunet eller liknande. Alltså bra svenska servrar!

Är det något som är knas med min utrustning tro eller ska man förvänta sig dessa hastigheter? Det verkar som om det är kasst just när man kör med en enda tråd.

Har 100/100 och kommer alltid upp i ungefär 11-12 MB/s både upp och ner om jag kör torrents.
Både från Steam och Origin ligger jag på samma hastighet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har 100/100 och kommer alltid upp i ungefär 11-12 MB/s både upp och ner om jag kör torrents.
Både från Steam och Origin ligger jag på samma hastighet.

Kan bara hålla med, jag sitter på 500mbit/s och får ut MAX både via torrent, Origin och Steam.

Original Länken: http://www32.speedyshare.com/3FPCu/download/Steam-59.9MB.-521...

Visa signatur

8700k @5.2ghz