Kommer man undan med en billig HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Jag tror nog jag kör på paketet jag länkade ovan, kanske byter nätdel men den kostar dubbelt så mycket. Får se. Sen i framtiden om jag skaffar en NAS så tar jag bara ut HDD från denna och installerar en SSD (när jag har råd).

Tack igen!

Nätdelen du valt är (om jag inte är helt tappad, vilket kan vara fallet.) enbart delen "utanför" datorn. Dvs ingen 24pin, sata el liknande. Därför det är såpass billigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv

Okej, nu har jag ändrat mig igen. Kanske bara tar en Intel NUC, i3 varianten (den för 2k) och sen köpa en NAS senare. Tänkte på att jag antagligen inte kommer behöva transcoding så mycket (högst någon gång då och då och isåfall bara det då det antagligen bara är jag som kommer utnyttja det). Blir mindre, billigare och smidigare.

Permalänk

jag köpte en htpc i julklapp.. blev billigare än tänkt.. satte maxpris på 3500kr..
Intel NUC DC3217BY- I3-3217U
Intel Centrino Advanced-N 6235 - Nätverksadapter (mini PCI-e)
4gb kingston minne kommer inte ihåg modell i huvudet..
Crucial m500 SSD 120GB mSATA 3.0

kostade 2800kr när ja köpte grejerna på webhallen i mellandagarna
den har ingen trådbunden nätverksport, o jag har redan en nas som allt ligger på, men den klarar utan problem via trådlösa att streama en 30-40gb mkv med dts iofs decodar recivern dtsen, men det funkar bra även om jag inte kör passtrough.

skulle du vilja ha trådat nät, köper du en thunderbolt ethernet adapter finns överallt apple säljer dom till sina macbooks etc
kostade några hundra iaf..

jag skulle rekomendera detta o skulle du behöva mer plats, så usb till sata kabel o sen är det bara fylla gamla 2,5" diskar från slaktade laptops etc med film.. blir lite som diskett tiden, men så är de o va student..

ps kör ubuntu server på nuc'en sen finns det en ubuntu repo med binärer som dom fixat som har hårdvarustöd för intel grafikchippet med hw decoding a/v sök xbmc vaapi så hittar du en lång jäkla tråd på xbmc forumet om hur man fixar nucen att boota rakt in i en xbmc o du kan köra torrent etc i bakgrunden, de borde den orka med om inte annat får du väl pausa nerladdningen när du kollar film, och resuma efteråt..

Permalänk
Skrivet av anon167336:

Okej, nu har jag ändrat mig igen. Kanske bara tar en Intel NUC, i3 varianten (den för 2k) och sen köpa en NAS senare. Tänkte på att jag antagligen inte kommer behöva transcoding så mycket (högst någon gång då och då och isåfall bara det då det antagligen bara är jag som kommer utnyttja det). Blir mindre, billigare och smidigare.

glöm inte att minnena som stöds är lågvolts minnen 1.35 volt brukar heta DDR3L. jag är mkt nöjd med min nuc, är likadan som du funderar på att köpa. jag tycker den är tyst som den är men tydligen ska man man kunna få den mkt tystare om man pillar på fläktprofilerna i BIOS. storleken är perfekt för vi vill ha en liten slimmad tv bänk och eftersom det är som en vanlig dator så märker tjejen ingen som helst skillnad(bra om inte alla i familjen är dator kunniga och är vana vid en PC).

den är snabbare och tystare än min gamla htpc som bestod av: ssd, geforce 210, amd a4 5300.

testat ett spel och det var HL2 episode 2 i full HD med allt på max(ej AA eller AF) så fungerar det bra med vissa framedrops här och där så det går även att spela lite med den.

EDIT: såg att du vill streama från en eventuell NAS i framtiden och det gör jag och det fungerar bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Är en film- och seriejunkie. Körde från början att jag kopplade in min macbook air med HDMI till tv:n men det hackade när man kom upp i filer på 7gb+. Då det dessutom är en skoldator slutade jag med det då datorn gick upp i högvarv varje gång och ville inte riskera det. Köpte sedan en Chromecast, fungerar perfekt till det mesta men många appar saknas i dagsläget och den klarar inte heller av DTS, många appar gör dessutom om .mkv-filer till .mp4 och dessutom är uppladdning på vårt internet 10mbit/s så det räcker inte för tunga filer.

Nu undrar jag om det går att köpa en riktigt billig HTPC som klarar av det mesta, alltså .mkv-filer med DTS-ljud, 20-50gb stora med mera. Är bara 17 så har inte precis mycket pengar, men skulle säga max allt som allt runt 2500-3000. Kommer antagligen vänta och slå till på delar under reor och sådant. Men har ni några tips? Tittade på Intel NUC men de kräver ju SSD vilket gör det galet dyrt om man vill ha en vettig mängd lagring.

En till fråga, kan man installera torrentklienter och sedan låta HTPC:n stå och ladda ned under dagarna/nätterna? Eller om man köper en download från exempelvis CDON, kan den ladda ned filen? Talar givetvis bara om lagliga filer.

Den jag har till salu har jag kunnat spela allt fullHD utan problem. Har även kört torrents i bakgrunden utan problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

glöm inte att minnena som stöds är lågvolts minnen 1.35 volt brukar heta DDR3L. jag är mkt nöjd med min nuc, är likadan som du funderar på att köpa. jag tycker den är tyst som den är men tydligen ska man man kunna få den mkt tystare om man pillar på fläktprofilerna i BIOS. storleken är perfekt för vi vill ha en liten slimmad tv bänk och eftersom det är som en vanlig dator så märker tjejen ingen som helst skillnad(bra om inte alla i familjen är dator kunniga och är vana vid en PC).

den är snabbare och tystare än min gamla htpc som bestod av: ssd, geforce 210, amd a4 5300.

testat ett spel och det var HL2 episode 2 i full HD med allt på max(ej AA eller AF) så fungerar det bra med vissa framedrops här och där så det går även att spela lite med den.

EDIT: såg att du vill streama från en eventuell NAS i framtiden och det gör jag och det fungerar bra!

Tack för svaret! Använder du dig utav Plex? Tänkte precis lägga beställningen på i3-varianten av NUC men kom på att jag inte behöver transcoding egentligen.. Skickar bara till min dator som inte behöver det. Det enda jag kräver är att den ska kunna ladda ned torrentfiler, Plex Home Theatre och Server där det enda den ska kunna göra är att skicka direct play till en dator, alltså ingen transcoding (inget behov av bra processor). Men sen ändrade jag mig igen, jag kanske köper en surfplatta och då behöver jag helt plötsligt transcoding. Frågan är om man vill avvara en "månadslön" för att kunna framtidssäkra sig mot att man kanske köper en surfplatta.

Just nu känner jag bara för att ta den billiga varianten av NUC (celeron) och med pengarna över köpa en NAS senare. Hur skulle ni gjort i min sits? Tänk på att ni har en tight budget. Nu måste jag verkligen bestämma mig.

This:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6613088/2014-03-26
+ strömkabel = cirka 2400 kronor
vs.
samma sak fast med i3 nuc = cirka 3500 kronor

Permalänk
Skrivet av anon167336:

Tack för svaret! Använder du dig utav Plex? Tänkte precis lägga beställningen på i3-varianten av NUC men kom på att jag inte behöver transcoding egentligen.. Skickar bara till min dator som inte behöver det. Det enda jag kräver är att den ska kunna ladda ned torrentfiler, Plex Home Theatre och Server där det enda den ska kunna göra är att skicka direct play till en dator, alltså ingen transcoding (inget behov av bra processor). Men sen ändrade jag mig igen, jag kanske köper en surfplatta och då behöver jag helt plötsligt transcoding. Frågan är om man vill avvara en "månadslön" för att kunna framtidssäkra sig mot att man kanske köper en surfplatta.

Just nu känner jag bara för att ta den billiga varianten av NUC (celeron) och med pengarna över köpa en NAS senare. Hur skulle ni gjort i min sits? Tänk på att ni har en tight budget. Nu måste jag verkligen bestämma mig.

This:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6613088/2014-03-26
+ strömkabel = cirka 2400 kronor
vs.
samma sak fast med i3 nuc = cirka 3500 kronor

använder inte plex, vet knappt vad det är. var lite i samma sits som dig men valde i3an eftersom tänk om man behöver kraften? då skulle det kännas jäkligt dumt att sitta där med en maskin man blir tvungen att sälja eller avstå från något man kanske vill ha, din surfplatta till exempel.
är ganska säker på att i3an även pallar 4k film som kommer bli mer och mer vanligt.
det som skiljer nucken från en vanlig dator är avsaknaden av att kunna byta grafik kort och CPU då blir det jobbigt om man råkar köpa en för klen som inte klarar det som man kanske använder den till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Om jag ändå skulle köpa i3an som kommer kosta runt 3.5 kan jag lika gärna köpa en egenbyggd. Nu har jag bestämt mig. Får bli något åt det här hållet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6614838/2014-03-26

Behöver inte en passiv nätdel, alla säger att 5400rpm hårddisk överröstar det där nätagget ändå och dessutom kommer jag ändå se på film/tv-serier/tv när man ändå är i vardagsrummet. Ska tydligen vara 15db@1m. För att ha råd så tänkte jag bara slå till på delar när det är rabatt/rea så bygget får väl ett tidsspann på några månader. Behöver man verkligen en Hyper 212 Evo? Kommer inte transcoda mycket så processorkraften kommer inte precis användas mycket. För har hört att det är väldigt krångligt att montera sådant (det här blir mitt första bygge) och dessutom så har personer haft problem med det i Bitfenix Prodigy och andra tighta chassin.. Samt en besparing på 300 får man inte heller glömma.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon167336:

Om jag ändå skulle köpa i3an som kommer kosta runt 3.5 kan jag lika gärna köpa en egenbyggd. Nu har jag bestämt mig. Får bli något åt det här hållet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6614838/2014-03-26

Behöver inte en passiv nätdel, alla säger att 5400rpm hårddisk överröstar det där nätagget ändå och dessutom kommer jag ändå se på film/tv-serier/tv när man ändå är i vardagsrummet. Ska tydligen vara 15db@1m. För att ha råd så tänkte jag bara slå till på delar när det är rabatt/rea så bygget får väl ett tidsspann på några månader. Behöver man verkligen en Hyper 212 Evo? Kommer inte transcoda mycket så processorkraften kommer inte precis användas mycket. För har hört att det är väldigt krångligt att montera sådant (det här blir mitt första bygge) och dessutom så har personer haft problem med det i Bitfenix Prodigy och andra tighta chassin.. Samt en besparing på 300 får man inte heller glömma.

Behöver och behöver... Ljudnivån verkar ju inte spela någon roll, no offense, så då behöver du väl ingen tredjepartskylare antar jag.

Det är ju även ett ganska stort chassi för att vara mITX, så du kanske lika gärna kan köra mATX där man brukar få lite mer för pengarna?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

OM du vill komma ännu billigare undan så kan man kika på de lite äldre Fusion-systemen. Det beror dock helt på hur mycket CPU-kraft du faktiskt kommer behöva då det inte är några tunga grejer. Däremot för mediauppspelning är det klockrent. Ett exempel:

http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen?prodlist=132305q1,1...,

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Behöver och behöver... Ljudnivån verkar ju inte spela någon roll, no offense, så då behöver du väl ingen tredjepartskylare antar jag.

Det är ju även ett ganska stort chassi för att vara mITX, så du kanske lika gärna kan köra mATX där man brukar få lite mer för pengarna?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6615782/2014-03-27
Vad sägs om det? Fast jag ska nog ta en tredjepartskylare ändå. Kan bli för högljutt och om jag kör mATX borde det väl få plats med en Hyper 212 EVO? Som det ser ut nu när jag sparat in på delar och till och med om jag lägger till tredjepartskylaren så blir det cirka 3000 och då är det standardpris. Har ett par rabatter att tillgå så ska nog landa under 2500 om jag inte spanar efter extrapriser. Så det blir samma pris som den billigaste NUC:en. Perfekt!

Skrivet av macmann1:

OM du vill komma ännu billigare undan så kan man kika på de lite äldre Fusion-systemen. Det beror dock helt på hur mycket CPU-kraft du faktiskt kommer behöva då det inte är några tunga grejer. Däremot för mediauppspelning är det klockrent. Ett exempel:

http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen?prodlist=132305q1,1...,

Det där ser bra ut men processorn där har bara cirka 700 i passmark. Står på Plex hemsida att man behöver cirka 2000 i resultat per transcode i 1080p. AMD A6 6400K har cirka 2200 så den ska klara av en transcode i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6615782/2014-03-27

Det där ser bra ut men processorn där har bara cirka 700 i passmark. Står på Plex hemsida att man behöver cirka 2000 i resultat per transcode i 1080p. AMD A6 6400K har cirka 2200 så den ska klara av en transcode i taget.

Ja för Plex är det nog i minsta laget tyvärr. Men vad är det för enheter du ska använda Plex på, som gör att du inte kan använda XBMC? iOS-enheter?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450