MSI R9 270x eller MSI GTX 760?

Permalänk
Medlem

MSI R9 270x eller MSI GTX 760?

Har suttit och lusläst tester hela förmiddagen men blir inte riktigt klok på hur jag ska välja.

Så kort och gott:
Är GTX 760 värt dom ca 400:- extra jämförelse emot 270x?
Vad vinner man / förlorar man med det ena eller det andra?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Hedersmedlem

I genomsnitt är GTX760 10% snabbare än 270X. (Prestandaindex 75 och 83 i SweC's stora test)
Exakt hur stor skillnaden är beror på spel.

Vad spelar du för spel, i vilken upplösning och vad har du för krav på ögongodis?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I genomsnitt är GTX760 10% snabbare än 270X. (Prestandaindex 75 och 83 i SweC's stora test)
Exakt hur stor skillnaden är beror på spel.

Vad spelar du för spel, i vilken upplösning och vad har du för krav på ögongodis?

Är långt ifrån en "hardcore gamer" spelar på sin höjd Diablo 3 sporadiskt och kanske något bilspel. Älskar ögongodis och kör 1080p på en skärm.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen:

Är långt ifrån en "hardcore gamer" spelar på sin höjd Diablo 3 sporadiskt och kanske något bilspel. Älskar ögongodis och kör 1080p på en skärm.

Då är nog NGTX760 bäst för dig!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske rentav kan gå ner på NGTX660?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen:

Kanske rentav kan gå ner på NGTX660?

Upp till dig! Kan bara säga att jag har varit nöjd med mitt r9 270x. Kan köra bf4 på high med ca 60fps

Visa signatur

<3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chippen:

Kanske rentav kan gå ner på NGTX660?

GTX660 är ett rätt mycket sämre kort. Jag tycker du rör dig i fel riktning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

GTX660 är ett rätt mycket sämre kort. Jag tycker du rör dig i fel riktning.

Skrivet av Cappe97:

Upp till dig! Kan bara säga att jag har varit nöjd med mitt r9 270x. Kan köra bf4 på high med ca 60fps

Vad är det för ögongodis man mister med 270x jämte GTX760?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chippen:

Vad är det för ögongodis man mister med 270x jämte GTX760?

Ju bättre grafikkort, desto högre inställningar i spel, dvs mer ögongodis.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

760 är ett överklockat 660Ti med ny kylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friskybob:

760 är ett överklockat 660Ti med ny kylare.

Det är lustigt att den här diskussionen dyker upp om och om igen. Orkar ni inte läsa specarna? GTX 760 är ett mellanting mellan GTX 660 och 660Ti med bredare minnesbuss och högre klocka, så det är rätt mycket som skiljer. Och för det andra, vad vill du mena med ditt inlägg?

http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...

Citat:

Geforce GTX 760 går in som en direkt ersättare till Nvidias populära grafikkort Geforce GTX 660 Ti, men efter en första anblick på specifikationerna ser det istället ut att vara en bantad version. Nykomlingen kommer likt Geforce GTX 770 med grafikkretsen GK104, men denna gång är endast 6 SMX-kluster aktiva, vilket resulterar i 1 152 CUDA-kärnor – 192 färre än Geforce GTX 660 Ti.

Gräver man djupare märks det dock snabbt att Geforce GTX 760 har en ganska rejäl fördel i form av en bredare minnesbuss på 256-bitar. Detta tillsammans med fler rasterenheter, högre klockfrekvenser och GPU Boost 2.0 ska ge nykomlingen den prestandaskjuts som behövs för att slå både föregångaren och AMD:s Radeon HD 7950 Boost på fingrarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är lustigt att den här diskussionen dyker upp om och om igen. Orkar ni inte läsa specarna? GTX 760 är ett mellanting mellan GTX 660 och 660Ti med bredare minnesbuss och högre klocka, så det är rätt mycket som skiljer. Och för det andra, vad vill du mena med ditt inlägg?

http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...

Att han kan köpa ett 660Ti och överklocka det om han vill spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Att han kan köpa ett 660Ti och överklocka det om han vill spara pengar.

660 Ti börjar bli utfasat och ersättes av 760. Dessutom ska man inte köpa 660 Ti när 760 har samma pris.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

660 Ti börjar bli utfasat och ersättes av 760. Dessutom ska man inte köpa 660 Ti när 760 har samma pris.

Om nu så är fallet så ska TS givetvis köpa 760.

Permalänk
Medlem

Så den enhälliga slutsatsen är JA GTX 760 är värt 400:- mer än 270x?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk

760 är bättre, men ha i baktanke att kommande spel (iaf de jag personligen gillar) kommer använda sig av mantle! Jag har ett sapphire 270x efter att min gamla bästis gtx 275 rök. Kan bara säga att jag iaf är supernöjd! Är väldigt imponerad över mantle i BF4 då resterande komponenter i min burk är runt 6 år gamla och kan ändå rulla runt i high!

Som sagt är 760 starkare, men eftersom du spelar sporadiskt så tror jag du inte känner någon skillnad av det 270x erbjuder!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Köp billigaste 270x du tjänar på det för samma prestanda

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj_evil:

Köp billigaste 270x du tjänar på det för samma prestanda

I genomsnitt är GTX 760 10% snabbare än 270X, så samma prestanda: Nej.

För att kunna göra en korrekt rekommendation angående Mantle måste man veta vad TS har för processor. Tester av Thief med Mantle visar nästan ingen skillnad med resp. utan Mantle med en bra CPU. Har man en i5/i7 så tjänar man en del i BF4, men inte i Thief, har man däremot en AMD CPU med fyra kärnor eller liknande är det stor skillnad med Mantle.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

760 är ungefär 10% bättre i genomsnitt men ungefär 25% dyrare. Så nej 760 är inte värt att köpa om man räknar pris/prestanda..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det blev ett MSI GTX 760 på Kompletts rea igår.

Tack för råden

Datorn blev:
i5 4670K
8gb A-data DDR3
MSI Z87 Inet
MSI GTX760
Samsung 840 SSD, 120gb

Visa signatur

Dator = Ja