OEM version av Windows 8

Permalänk

OEM version av Windows 8

För några veckor sedan skulle jag bygga ihop en halvfärdig dator. Vi köpte hårddisk grafikkort och en OEM version av windows 8. När den var klar fick jag det ändå inte det att funka men eftersom tur inte existerar så upptäcktes felet EFTER att jag aktiverat produktnyckeln. Felet har nu gjort att vi lägger ner projektet och jag undrar om det finns en möjlighet att installera den windows-skivan på en annan dator eller är den bara att kasta, (känns tråkigt att slänga 800kr i sjön).
Om det nu går att installera det på en annan dator går det då på något vis att installera det på våran andra stationära dator som kör en OEm version av Windows 7? Eller går den bara att installeras på ett moderkort utan tidigare operativsystem?
Hoppas ni förstår mitt problem och vill hjälpa mig

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan installera på en annan dator, men du måste ringa microsoft och knappa siffror i 10 minuter för att "få över" licensen till nya hårvaru-IDt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det pratades länge om att just OEM versionen av Windows 8 skulle vara full transförerbar mellan hårdvara strax innan lansering. Någon som har tort på fötterna gällande detta?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Det pratades länge om att just OEM versionen av Windows 8 skulle vara full transförerbar mellan hårdvara strax innan lansering. Någon som har tort på fötterna gällande detta?

http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du kan installera på en annan dator, men du måste ringa microsoft och knappa siffror i 10 minuter för att "få över" licensen till nya hårvaru-IDt

Fungerar nyckeln till den nya hårdvaran efter man knappat siffror i 10 minuter eller får man en ny nyckel som man borde spara?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av alteam:

Fungerar nyckeln till den nya hårdvaran efter man knappat siffror i 10 minuter eller får man en ny nyckel som man borde spara?

Då reggas nyckeln på nya hårdvaru-IDt, så gamla datorn kommer gnälla om att windows inte kunde aktiveras

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Saxat från Ozzed´s länk: "Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC." Gäller både Retail och OEM

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |