Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Tips på trådlösa nätverkskort

Hej,
Jag använder nu mig av en dlink dwa-140 som jag inte är helt nöjd med.
Jag får ut i snitt när jag gör ett test på bredbandskollen.se ca 40/10 på min stationära, och jag ska ha ett 100mbits avtal med comhem.
Jag sitter själv cirka 7 meter från routern med en vägg emellan och ja började först klandra comhem för hastigheten vi fick men när jag sedan testade min laptop så får ja ut cirka 55/10 vilket är ju en klar förbättring. Använder jag mig av kabel så får ja ut hela 115/12, fast detta är inget val då de ser för jävligt ut med en lång kabel gåendes hela vägen till mitt rum ^^. Så ja undrar nu om någon kan ge ett tips på ett väldigt bra nätverkskort?, gärna pci.
Jag undrar också om någon tror att de kan vara ett problem med min router då ja fick 55/10 på laptopen när ja körde utan kabel och 115/12 med kabel.
För det ska väl inte vara så stor skillnad, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005

Har tyvärr ingen vettig rekommendation på kort men kan ju tipsa om att labba lite med vilken kanal du kör ditt WLAN på. Finns flera nät där du bor kan du kanske hitta en kanal med mindre störningar. inSSIDer är ett bra program för att titta på detta.

Bor man nära många nät så kan det vara en bra investering att gå över till 5GHz-standarden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Hej,
Jag hade kollat lite på den här https://www.komplett.se/asus-pce-n53-11n-n600-pci-e-adapter/7....
Jag undrar nu vad ska ja kolla på gällande kompabilitet? så jag vet att den kommer att fungera på min dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av YoloSwaggings:

Jag undrar också om någon tror att de kan vara ett problem med min router då ja fick 55/10 på laptopen när ja körde utan kabel och 115/12 med kabel.
För det ska väl inte vara så stor skillnad, eller?

Jo, det "ska" vara så stor skillnad. Eller rättare sagt, det är helt normala hastigheter för trådat resp trådlöst. Ett PCI-nätverkskort med riktiga antenner kommer (om antennerna placeras "bra") troligen vara bättre än ditt USB-kort. Men 100Mbps kommer du sannolikt inte upp i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

ok, visste inte att de skulle vara så stor skillnad.
Vet någon hur det är med powerLine? typ sådana här http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/z...
Fungerar powerline bättre än wireless må tro?
någon som har lite kännedom om dessa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Nov 2011

Jag kör med dessa: http://m.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/tp-link-tl-pa411kit/178826.4077/

efter en firmware uppgradering fungerar dom felfritt, hade problem med att nätet försvann. Har Bahnhof 100/10 och får ut med ovanstående ca 98.5/9.5, dock bor jag i lägenhet som fick all el omdragen och upgraderat till jordade uttag överallt. Vet inte om det påverkar stabilitet och hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Cooler Master CM 690 II Basic > XFX Pro Series 700W > Asrock Z77 Extreme4 > Intel I7 3770K > Antec Kühler H2O 620 > 8GB Corsair Vengeance > MSI GTX 760 TwinFrozr 2GB > OCZ AGILITY 3 120GB > Seagate Barracuda 1.5TB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går att få 100Mbps trådlöst med relativt enkla/usla nätverkskort om man inte har andra nät i närheten som stör, så här blir det hemma hos mig där jag kan nå ca 100Mbit througput via en 130 Mbps länk.

Detta är alltså mätt med ett simpelt integrerat nätverkskort (Intel wifilink 1000) i en billig liten laptop mot den av så många bespottade Thomson vgn 789 (Telia Smart) som enligt många är totalt obrukbar och kass på allting och jag använder 2,4GHz.
De lokala förhållandena är det viktigaste för troughputen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag bort i ett villaområde så det finns inget många nät här inte, ja kan hitta 2-3 andra routrar förutom min då. Du nämde "Det går att få 100Mbps trådlöst med relativt enkla/usla nätverkskort om man inte har andra nät i närheten som stör" . Hur får jag bättre? kollar jag nätverkshastigheten på delninscenter så står det 140mbps, kan dock bara få ut 34 när ja mäter nu via bredbandskollen