Stadsnät alla tjänster på två ställen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmoe
Registrerad
Okt 2002

Stadsnät alla tjänster på två ställen

Hej

Är det möjligt att plocka ut alla tjänsterna på två olika ställen i huset?

Jag vill helst bara dra en kabel till respektive ställe, har frågat runt och alla jag pratat med säger att det borde gå men ingen kan svara hur man löser det rent praktiskt.

Min tanke är att man kopplar CPE:n till en layer2 switch och trunkar ihop VLANen och sedan skickar ut dessa till respektive ställe.

Finns här någon vis människa som kan säga om detta skulle fungera, alternativt har en annan lösning på detta problem.

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Definiera tjänsterna i fråga. Du kan sprida VLANen, ja visst - men om det betyder att tjänsterna i sig går att plocka ut på flera platser/enheter/hosts ligger på en annan nivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Det vore bra om du skrev vad du har för stadsnät, typ av bredbandsswitch och vilka tjänster du har.

Den vanligaste lösningen är att man har en bredbandswitch där LAN-portarna är dedicerade för för de olika tjänsterna, LAN1=internet, LAN2=tv osv... Om du har den lösningen är det inga problem att vlan-trunka de olika tjänsterna.

Du behöver en switch vid bredbandsswitchen samt en switch i varje rum där du vill ha någon av tjänsterna.
Sätt upp otaggat mot bredbandsswitch och utrustning, kör taggat på länken mellan switcharna.
BBSW_LAN1 -> SW -> vlanX -> SW -> otaggat
BBSW_LAN2 -> SW -> vlanY -> SW -> otaggat

Kör du bredbands-TV bör du skaffa en switch som stödjer igmp-snooping

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmoe
Registrerad
Okt 2002

Det är främst TV och data som ska ut på två ställen. Så länge jag har två tvboxar borde det väl inte vara något problem, eller?

Går det att få till VLAN spridningen utan att känna till VLAN id? Dvs att jag skickar vidare trakfiken orörd från CPE:n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Jekde:

Det är främst TV och data som ska ut på två ställen. Så länge jag har två tvboxar borde det väl inte vara något problem, eller?

Går det att få till VLAN spridningen utan att känna till VLAN id? Dvs att jag skickar vidare trakfiken orörd från CPE:n.

Det tvivlar jag på, skulle tro att paketen är otaggade på LAN-sidan av CPE:n