Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Projekt: Shortleif teh n00b

Min bakgrund:
Då är det dags för mitt första projekt någonsin. Jag har aldrig moddat någon dator förut, aldrig pillat modifierat eller reparerat någon hårdvara på denna nivån tidigare, så jag är en total noob.

• Jag har aldrig sleevat en kabel.
• Aldrig lött något i hela mitt liv.
• Aldrig kopplat ihop något mer avancerat än en dator.
• Aldrig jobbat med ljus mer avancerat än glödlampor.
• Aldrig rört vattenkylning.

Tanken med projektet:
Jag skaffade nyss en dator, tyvärr tillät inte min budget några monsterkomponenter. Men jag var ändå fast besluten av att göra det bästa av situationen. Har alltid varit fascinerad av att meka på riktigt med el och hårdvara, men aldrig tagit tag i saken. Dock tänkte faktiskt ta den chansen nu, även om jag inte har den mest högpresterande burken. Jag hade massor av idéer att förverkliga och nu var stunden kommit för att faktiskt lära sig göra de sakerna. Detta inkluderar lödning, LEDs, kabeldragning samt att lära mig och utföra dragning av en custom-loop för vattenkylning. Projektet kommer köras allt eftersom budgeten utvidgas med varje lönekuvert. Anledningen till att detta blivit skjutet typ 10 år framåt är att jag försökt bli en cool-snubbe istället för att göra det jag tycker är kul. Så efter 5 års mediestudier pluggar jag nu programmering, YAY! Anledningen att jag startar en projektlogg är att jag är dålig på att slutföra projekt och jag tror det kan hjälpa mig att hålla tempot uppe. Samtidigt som jag hoppas det kan hjälpa de som själva sitter i startgroparna med sin första moddning.

Projektbeskrivning:
Projektet kommer att gå i ett svart och orange tema, LEDs, lightbox och sleeve kommer att vara orange medan resten av delarna kommer att vara svarta. Utförandet kommer att göras steg för steg under en längre tid, dels p.g.a budgetbegränsningar men också p.g.a. av tidsbrist. Projektet kommer att vara under ständig förändring och alla åsikter ni har kommer att värderas, även om jag inte följer allt som är alla tips och tankar välkomna.

Vad som ska göras under projektet (lär fyllas på):
Köpa sleeve (paracord) och sleeving toolkit. [ X ]
Köpa löd-saker. [ X ]
Lära mig löda. [ X ]
Belysa moderkortet från baksidan. [ X ]
Byta Power-LED [ X ]
Sleeva alla kablar. [ ]
Måla om alla PCI-plates till svarta eller orange (vita från början). [ ]
Måla om fläktskyddet (ej filtret) bakom luckan till orange. [ ]
Bygga en avskärmare/lightbox som täcker nätagget och alla jävlar kablar. [ ]
Dra en custom-loop till CPU. [ ]
Bygga ut custom-loop till GPU(er). [ ]
Skriva mitt nick någonstans och belysa det i fin orange färg (kom gärna med förslag på lösningar [ ]

Citat:

Datorkonfiguration vid projektstart:
Chassi: Fractal Define R4 Window
CPU: Intel Core i5 4670k
GPU: EVGA GeForce GTX770 SC ACX
RAM: 2x4GB A-DATA 1600MHz XPG
Mobo: Gigabyte Z87-X OC
PSU: be quiet! Power Zone 750W
HDD: SanDisk Ultra Plus 256GB SSD
CPU-Cooler: be quiet! Shadow Rock 2

Frågor från mig till er:
Det är en bit kvar till dess, men hur ska man tänka runt radiatorerna och vattenkylningen? Vill ha en tyst dator så jag antar att jag behöver mycket yta så jag slipper köra fläktar i 2000rpm. Men hur mycket yta går det åt per komponent? Tänker särskilt på grafikkort då 120x120 verkar räcka bra till CPU om man ser till AIO-coolers.

Bilder:

Så här såg det ut när alla paketen med delar kom från diverse ställen för att få ned priset.

Hela härligheten uppackad:

Färdigmonterat (utsidan):

Färdigmonterat (insidan).

Sleeven som ska användas, orange Paracord 550:

Några tips på hur man byter POWER-led i ett FDD R4?

Någon som kan tänka sig att hålla mig i handen och svara på frågor i PM lite då och då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Reserverad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Bilder på delar och diverse annat kommer imorgon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Detta kan bli intressant. Ska nog hålla lite koll på det här...

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

För några dagar sedan provade jag på att sleeva min första kabel. Mest för skoj skull. Det första problemet var att jag inte hade någon Paracord Threader. Man kan köra på utan, men det fastnade ständigt i flikarna på kontakten och de fina små trådarna gick sönder. Nästa problem (när jag väl fick på en hel och fin strumpa) var att jag omedvetet snålade med strumpa. Då ser det ut så här...

Vid första anblick kanske det ser snyggt ut, men eftersom strumpan inte går en bit över kanten kommer den glida tillbaka på kabeln när man stoppar tillbaka kontakten i sockeln.

Men igår satte jag igång med att lära mig löda. Som jag förstått det så ska man värma upp "pinnen" / kabeln och sedan stoppa dit tennet så att det smälter fint runt omkring. Problemet var bara att jag inte fick tennet att smälta mot pinnen, så jag fick helt enkelt köra lödkolven rakt på tennet och sedan jobba därifrån. Det funkade helt okej efter ett tag och inget tenn fastnade på lödkolven så det behövdes inte mycket rengöring mellan varven. Så här såg det iaf ut efter en timma på mitt "lär dig löda"-kit.

Dessutom kom mina MOBO-LEDs i ett brev på posten. Tog inte mer än 3-4 arbetsdagar från England. Beställde just dessa för att de är vinklade 90 grader så att det lyser ut under kanten på moderkortet och inte rakt upp mot moderkortetsbaksida som vanliga LED-strips hade gjort.

(Det är betydligt mer orange ljus i verkligeheten än på bilden.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Vilken jävla kväll det har varit. Jag slitit mitt hår, bränt mig på typ hela underarmarna och andats in mer plastångor än under min sammanlagda livstid. Men när är iaf moderkorts-LEDsen färdiga. Det har lötts och det har sleevats, det har heatshrinkats och det har svurits en hel del.

Mod-dagen började dock bra, med en shoppingtur på lunchen.

Efter att ha skalat bort den första heatshrinken såg det ut så här. Bara att värma lödpennan och ladda tennsuget.

Men när det blev dags för att plocka kablarna ur sockeln så hände det som absolut inte fick hända. Crimpen från de jordade kablarna lossnade, jag rörde dem fan knappt. Jävla sopa som crimpat dem. Men efter en jävla massa täljandes med skalpellen och typ 4 misslyckade försök satte jag min första crimp, utan varesig kabelskalare eller crimpverktyg. Just där och då kände jag mig så fruktansvärt nöjd. Nästan att jag gjorde vågen i vardagsrummet.

Jag löste det dock med diversefultrix, bland annat så tvinnade jag först ihop kablarna, vilket inte gav så mycket då de ändå inte ville ligga ovanpå varandra. Så då plockade jag fram det äldsta tricket i hemmafixarboken, silvertejpen (ingen bra bild, men det syns där bakom).

Tvinnade kablar.

Silvertejp.

Jag sleevade sedan raskt på min prima powercord och fäste den med heatshrinks. Ingen bild på det, men har en varning för folk som jobbar på små ytor, typ soffbord som jag gör. Se till att det inte ligger heatshrink i utblåsets riktning, för då kan det hända att du får stympa av lite i onödan.

Och ja… glöm inte att elda lite i kanterna så det inte fransar sig. Failade det på andra sleeven då jag fegade och eldade för lite. Så här ska det iaf se ut.

Sedan var det dags att löda fast kontaktjäveln igen. Här uppstod en del problem… Då jag ville vända LEDsen åt rätt håll (så kabeln kan komma uppifrån istället för nerifrån). Tyvärr hade det ”fuskats” en del vid stympningen av kablen, så det fanns inte vidare mycket yta att löda fast emot.

Jag petade dock dit två små tenn-bollar med min lödpenna och sedan gick det faktiskt helt OK. Att ta bort tennet i början var betydligt jobbigare, svårt med timing och precision med tennsuget.

Dags för testkörning, som tyvärr blev en lite ledsam historia. Jag hade nämligen haft sönder en bit av min fina LED. Antagligen har jag gått för hårt på när jag tog bort tennet och värmt sönder denna biten av strippen. Jag valde till slut att klippa av den biten då den ändå var död, kände inte för att försöka rädda den.

Nästa kabel blev en mindre kul historia. För det första behövdes den inte vändas, så jag riskerade inte att åka på pyttesmå kontaktytor igen. Nu skulle det bara sleevas och sedan på med skiten igen. Tyvärr gick det mindre bra när jag skulle ta bort den första lödningen… Koppartejpen följde med kabeln.

Hur som helst, jag satte igång med att sleeva skiten, trädde på heatshrinksen men kunde inte få kabeln genom sleeven. Då för man plocka fram kreativiteten och komma på egna lösningar. Efter en stunds letande insåg jag att det inte fanns någon vanlig platstejp i lägenheten, så då fick det bli ännu mer kreativitet.

När det så hade blivit dags att löda på kabeln igen så jag tänkte att, aja… jag vänder väl på skiten igen då, spelar ingen roll med denna strippen. Men jag lyckades med samma jävla sak igen. Jag pajade koppartejpen ytterligare en gång.

Efter diverse försök att lösa det så gjorde jag helt sonika så att jag klippte av denna LEDen också. Då gick det finfint att löda fast kabeln. Tyvärr drog allt ut väldigt mycket på tiden så jag hann inte montera det idag

Extrabild: Som första bilden visade så handlade jag en del idag. En av sakerna var ett lödhjälpmedel, men krokodilklämmorna satt som attan och gjorde rejäla märken i allt jag satte fast. Så jag plockade fram silvertejpen igen.

Har jag tur får jag mina LEDs från Electrokit imorgon, så då kanske jag hinner byta POWER-LED till orange, annars blir det "bara" montering av moderkortsledsen. Ser verkligen fram emot att se resultatet av allt mitt slit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Jag förstår inte riktigt hur du kan få lös kontaktplattorna på listerna, är lödtennet verkligen helt rinnande innan du börjar "dra" lös kablarna?

Ett tips förresten är att en lödning alltid bör vara glansig och rinna ut helt på kontaktplattan = bra lödning. Om tennet bollar upp sig har man inte värmt tillräckligt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

du värmer väl för länge eftersom inte lödtennet fastnar ??

Först sätter du lödpasta på kopparplattorna sen tar du väldigt lite lödtenn på varje del..
förtenna sen kabeln på samma sätt..
lägg sen kabeln på tenn/kopparplattan peta nu bara 1-2 sek med varm lödkolv så ska den fastna

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Marcusk:

Jag förstår inte riktigt hur du kan få lös kontaktplattorna på listerna, är lödtennet verkligen helt rinnande innan du börjar "dra" lös kablarna?

Ett tips förresten är att en lödning alltid bör vara glansig och rinna ut helt på kontaktplattan = bra lödning. Om tennet bollar upp sig har man inte värmt tillräckligt mycket.

Skulle tro att detta är anledningen till att det gick som det gick. Men för mig känns det som att tennet ofta flyter iväg åt något jävla håll och bildar en boll. Kanske är det så att jag tappar kontakten mellan tennet och lödpennan, men det känns inte som det.

Skrivet av jonatan80:

du värmer väl för länge eftersom inte lödtennet fastnar ??

Först sätter du lödpasta på kopparplattorna sen tar du väldigt lite lödtenn på varje del..
förtenna sen kabeln på samma sätt..
lägg sen kabeln på tenn/kopparplattan peta nu bara 1-2 sek med varm lödkolv så ska den fastna

Kan man värma för länge? Hur märker jag om jag gjort det och vad blir problemet om man gör det?

Och vad sjutton är lödpasta och vad ska man ha det till?

Nu ska jag inte löda på ett tag, men jag får tacka så jättemycket för tipsen. Kommer komma till användning nästa gång det är dags. Men jag kan inte direkt säga att jag är missnöjd över att det gick som det gick. Man lär sig av sina misstag (så länge man vet vad som gick fel och varför). Så nu med den feedback jag fått så kan jag antagligen lyckas bättre nästa gång.

Sen finns det ju en anledning att projektet heter "Shortleif teh noob", det kommer hända mer sånna här saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av shortleif:

Och vad sjutton är lödpasta och vad ska man ha det till?

lödpasta är som ett fett som penslas på kopparn det gör att lödtenn flyter ut. då fäster det med en gång du får ingen droppe som inte fastnar
ja du kan bränna bort limmet som sitter under kopparn

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av jonatan80:

lödpasta är som ett fett som penslas på kopparn det gör att lödtenn flyter ut. då fäster det med en gång du får ingen droppe som inte fastnar
ja du kan bränna bort limmet som sitter under kopparn

Tackar för infon, något tips på vilken/vart man borde införskaffa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av shortleif:

Tackar för infon, något tips på vilken/vart man borde införskaffa det?

kjell&co clasohlsson . biltema. Ö&B. elfa. brukar vara en liten metall/plastburk
brukar heta lödpasta, flux, fluss.
vad har du för lödkolv ? har du inte inställningsbar så kan du fixa den med nån gammal lamp-dimmer
då kan du få den perfekt temp 235 grader
sen lödtenn ska helst vara 60/40 alltså INTE den blyfria! mycket lättare jobba med finns på kjell&co
ha nån fläkt så röken inte kommer i ögonen+ inte är bra att andas in varken från pastan eller lödtenn.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där datorn står
Registrerad
Jan 2013

Bästa tråden på länge!

Följer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

Verkar kul! Kommer följas.

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Då smäller det igen!

Idag var det dags att sätta fast moderkortledsen. Men när jag tittade i brevlådan så hade electrokit gjort en heroisk insats och fått LEDsen jag beställde igår till mig på under 20 timmar. 59:- gick 5x3mm och 5xmm LEDs på, inklusive 29:- i frakt. Kan rekommenderas då jag även fått sponsring av dem till ett skolprojekt. Fick saker värda mellan 500-1000:- utan några som helst problem.

Jag började med att jobba på POWER-LEDen då det var det bökigaste. Eller ja… först skruvade jag bort moderkortet, lät CPU+kylare sitta kvar då det är ett sånt jävla pill att få på skiten igen, lämnade kvar minnena också, de sitter ju ändå under fläkten.

Som ett stort fan av ”Learning by failing” så satte jag igång, skummade (kollade på bilderna och läst inte) igenom projektloggen jag blev tipsad om i vanliga moddnignsforumet. Så dum som jag är skruvade jag bort varenda jävla skruv från fronten (man behöver inte skruva bort en enda). Men nu har jag iaf lärt mig hur det funkar. Problemet var inte så mycket att skruva bort sakerna, det var att få tillbaka skruvarna. Det var en massa velande fram och tillbaka, skruvar i och ur. Tillslut ”för fäste” jag några skruvar och sköt in panelerna under dem då jag inte kunde komma åt skruvarna annars. Ska även nämnas att mina händer nästan är female-sized, så har du stora händer/kabanoss-fingrar får du passa dig.

Så här ser det iaf ut när allt är bortplockat. LEDen sitter med lim, det ska gå att bara rycka ut den, men jag körde det säkra före det osäkra och kopplade in värmepistolen, den gled ur lätt som en plätt efter några sekunder i ”hettan” från lägsta värmenivån.

Passa dig också om du varit framme med buntbanden när du gjort tidigare kabeldragning. Jag fick klippa bort i princip allt (Ja det är rörigt som fan trots buntband, ser bättre ut nu… men inte sista gången jag är där och pillar).

LEDen är fri som en fågel.

Lödningen gick mycket smidigare idag, iaf till en början (återkommer till det lite längre ned). Satte på en heatshrink först för att förhindra kortslutning, eller iaf att strömmen skulle skippa lampan och bara åka loopings.

Och sen gick det inte helt hundra med lödningen längre. Kablarna fick bra vibrationer och började känna känslor för varandra, det slutade med en liten puss. Var så liten att jag enkelt kund kapa bort kåtheten innan det blev några större problem.

Och sen kunde heatsrinken komma emellan.

Testkörning på vardagsrumsgolvet. Jag vill dock varna känsliga läsare, då bilden kan göra dig mycket illa till mods.

Dold text

Tänt var det här, som ni ser passade jag också på att sleeva kabeln, dock vågade jag mig inte riktigt ända fram... Var lite rädd att det skulle bli trångt när alla fjuttkablar skulle klämmas ihop sen. Jag vill återigen varna känsliga läsare.

[

Dold text

Här kan man se hur jag valde att sätta den andra LEDen, den sitter alltså precis uppe vid toppen ovanför sidofönstret. Velade väldigt mycket. Funderade ett tag på att sätta den vid insugsfläktarna i fronten, men vill inte förstöra luftflödet eller riskera att behöva se själva LEDsen, jag vill bara ha ljuset.

Sen var det äntligen dags att starta igång datorn och börja fota hur det blev. Men märkte att POWER LEDen som jag bytt ut lös väldigt dåligt. Det fanns då två tankar som gick en match i baconbrottning i mitt huvud. Lampan är trasig, du är en jävla noob som brände sönder den när du lödde i ihop skiten eller lödningen är så jävla kassa att den inte får nog med ström. Med blodsocker på minus och korttidsminne som en guldfisk glömmer naturligtvis att jag inte rört skiten sen jag testade den alldeles nyss.

Så jag plockade helt enkelt ur skiten igen, först kollade jag dock så den satt som den skulle (det gjorde den). Skalade bort heatshrinken, tog bort lödningen och bytte LED. Sen var det bara att löda på igen. Det gick rätt OK faktiskt, mina silvertejpade krokodilklämmer börjar vara till mer och mer nytta. Var lite trixigt med vinklar och sånt i början, men har kommit in i det nu. Det upplysta förstoringsglaset som följde med är dock the shit. Bara att plocka bort och använda till annat om man vill
Sätter i den igen och bootar igång systemet. Ljuset är precis lika dåligt. Jag känner mig då ungefär lika kass som en heroinist på avvänjning. Kollar för säkerhetsskull att jag kopplat rätt. Japp lampjävlen är kopplad till POWER LED. Den röda kabeln till + och den svarta till -. Men jag känner inte riktigt igen hur det ser ut med kablarna (långtidsminnet är på elefantnivå), ”så här såg det väl inte ut innan jag började). Ser då att det finns två andra pins, PLED + och -. Pluggar i dem där och vips så var det fart på lampjävlen.

Ber om ursäkt för mobilbilden, kameran dog. Hittade laddaren, men kunde inte få i batteriet, det passade helt enkelt inte. Läser på laddaren och det står Nikon på den, jag har en Canon Powershot S110. Vetifan vart min laddare är och vems laddare har jag??

Hann som tur var knäppa lite bilder på dagsverket innan kameran dog. Först med ljuset på och sidan avtagen.

Sidan av och ljuset av.

Sidan på och ljuset av, är nöjd förutom det faktum att LEDen bakom moderkortet syns dålig p.g.a. av allt ljus i framkant vid fönstret. Men men, har tänkt flytta den senare ändå.

Som syns på bilden så lyser det rött från moderkortets info-panel. Vet inte hur jag ska lösa detta men funderar på om man bara kan sätta en liten bit gul akryl ovanpå. Borde göra att det ser orange ut. Konstigt att det är rött när hela moderkortet går i orange (så också den nedre LEDen, även om den är lite rödare i tonen än mina strips).

Är nöjd med resultatet för dagen iaf, även om det drog ut lite väl mycket på tiden så fick jag gjort allt jag hade planerat och det ser ut ungefär som förväntat. Är nog mest nöjd med POWER LEDen som jag fick till efter många om och men.

Nu har jag lite större saker att jobba på… typ sleeva alla kablar. Det kommer ta tid, men det kommer bli snyggt och kabeldragning kommer förenklas som bara den.

Tur att man har tålamod som en ängel iaf, detta tog mig nämligen hela kvällen att fixa. Borde tagit typ högst 1,5 timma med demontering/montering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av jonatan80:

kjell&co clasohlsson . biltema. Ö&B. elfa. brukar vara en liten metall/plastburk
brukar heta lödpasta, flux, fluss.
vad har du för lödkolv ? har du inte inställningsbar så kan du fixa den med nån gammal lamp-dimmer
då kan du få den perfekt temp 235 grader
sen lödtenn ska helst vara 60/40 alltså INTE den blyfria! mycket lättare jobba med finns på kjell&co
ha nån fläkt så röken inte kommer i ögonen+ inte är bra att andas in varken från pastan eller lödtenn.

Har en 30W lödpenna nu. Men den kommer att uppgraderas... fick med den i mitt "lär dig löda kit" från kejll & co. Den funkar men den är inte inställningsbar och inte vidare trevlig att jobba med. Vetifan om jag vågar mig på att fixa egen dimmer, vore kul men skulle nog behöva en guide isof. Sen kanske det inte är värt att lägga den energin på en så pass dålig/billig lödpenna som jag har.

Är ett tag tills nästa lödning som det ser ut nu. Men tills dess blir det att köpa nytt lödtenn och lödpasta.

Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av shortleif:

Har en 30W lödpenna nu. Men den kommer att uppgraderas... fick med den i mitt "lär dig löda kit" från kejll & co. Den funkar men den är inte inställningsbar och inte vidare trevlig att jobba med. Vetifan om jag vågar mig på att fixa egen dimmer, vore kul men skulle nog behöva en guide isof. Sen kanske det inte är värt att lägga den energin på en så pass dålig/billig lödpenna som jag har.

Är ett tag tills nästa lödning som det ser ut nu. Men tills dess blir det att köpa nytt lödtenn och lödpasta.

Tack för hjälpen!

dimmern är från grovsoprummet klippte sladden från en golvlampa. den har ett reglage upp/ner eller ratt som ändrar ljuset kopplat in en helt vanlig 230v kontakt.. tada! ljus-dimmer brukar klara 300W
ja kan nu koppla in vilken lödkolv ja vill och ha reglerbar värme

på elfa hade dom en 48W lödkolv för 99kr förut, den är utgången nu men 30W brukar funka bra så länge spetsarna klarar av att få värmen längst ut.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av jonatan80:

dimmern är från grovsoprummet klippte sladden från en golvlampa. den har ett reglage upp/ner eller ratt som ändrar ljuset kopplat in en helt vanlig 230v kontakt.. tada! ljus-dimmer brukar klara 300W
ja kan nu koppla in vilken lödkolv ja vill och ha reglerbar värme

på elfa hade dom en 48W lödkolv för 99kr förut, den är utgången nu men 30W brukar funka bra så länge spetsarna klarar av att få värmen längst ut.

http://www.kjell.com/images/Product_130399923310720589/full/1

Mja detta låter ju inte helt fel. Skulle väl säga att min lödkolv inte riktigt får värmen ända ut, men nästan. Lite svalare alldeles i toppen än 5mm bakom typ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2010

Kul logg, bevakar!

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Corsair H100i | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Maj 2011

Denna bygglogg fick upp ögonen på mig för Kjell & Co diverse olika utbildningskit! OCH att få följa din utveckling inom moddning (något som jag själv vill kunna göra i framtiden) är fantastisk! Jävligt roligt!

En sån där data har jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av folmeroN:

Kul logg, bevakar!

Tack, kommer mera snart

Skrivet av perautomatik:

Denna bygglogg fick upp ögonen på mig för Kjell & Co diverse olika utbildningskit! OCH att få följa din utveckling inom moddning (något som jag själv vill kunna göra i framtiden) är fantastisk! Jävligt roligt!

Kul att höra, dock vet jag inte om mitt utbildningskit är så bra (man får inte mycket utbildning, mest saker att testa på och lite kopplingsscheman). Dock tycker jag det var OK värde för pengarna trots allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Uppdatering, jag har nu försökt mig på en del sleevande utan heatshrinks. Varken höger pekfinger eller tumme mår speciellt bra. Det är riktigt svårt att få in kablarna i socketsen, rent ut sagt omöjligt nästan (och jag som tyckte det var jobbigt att ens få ut dem). Oftast fattas det bara en knapp millimeter innan det når in, men trycker man på mer då så böjer sig kabeln snarare än att den åker längre in. Det tar tvärtstopp, så nu står jag i valet och kvalet att åka till Classe O. och köpa tunn 3:1 heatshrink eller köra vidare och få ännu mer blåsor och sår på fingrarna.

Just nu lutar det åt att jag kör på heatshinks, om ingen här kan komma på vad jag antagligen gör för fel. Har kollat 3 olika guider (inklusive lutro0s flera gånger, men får inte till det) Har säkert gjort 20 försök och kastat metervis med paracord.

Jag AVSKYR att jobba med tändare, varmluftspistol känns så mycket enklare. Särskilt när man har inställnignar för såväl värme och luftflöde samt diversemunstycken att forma utblåset med.

Så här ser en paracord ut som inte går att trycka in. Den åker dock heller inte av...

Inte heller nödlösningen att skära ett snitt och sedan "limma" för att minska tjockleken på paracorden funkade.

Så då skär man av den(då jag tog lite extra i början för jag visste att det kunde bli problem). Slutresultatet blev dock tyvärr detsamma.

Jag vet nu att jag kan lyckas med det då jag fått till ett fåtal kablar, men det är VÄLDIGT mycket jobb för att komma dit. Man vill gärna inte spendera 2h/kabel. Då kommer det ta veckor att sleeva skiten. Visst jag är nybörjare, men det känns som att jag börjat i fel ände. Såvida inte någon kan lista ut vad jag gjort för fel. Jag har dessutom tryckt till crimpen lite extra för att bulan ska bli lite mindre.

Har ett be-quiet-agg och kablar, så om någon vet om det är extra problem med dem så får den personen gärna hojta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2010

Får man bara fråga varför du inte vill använda heatshrinks? Skulle väl lösa alla dina problem med sleavingen ganska ok, då det ju blir tightare i änden vid kontakten och då borde det väl bli lättare att trycka in den i sockeln igen?

Du har koll på att de små "flärparna" (vad de nu kallas..) på kontakten som du trycker in när du drar ut kontakten från sockeln måste flärpas upp lite igen när du ska sätta tillbaka kontakten i sockeln. Det ser ut som om de är lite uppflärpade på dina bilder, men kan inte avgöra om det är avsiktligt eller ej Sen när du trycker tillbaka kontakten i sockeln måste flärparna vara rätt vända, oftast "lodrätt" (peka uppåt och nedåt, inte år sidorna) för att de ska haka i och fastna. Kolla denna guiden om du inte redan gjort det: https://www.youtube.com/watch?v=ZEyF4a7BjlI

Sen såg jag högre upp att du har problem med att kontakterna fastnar inne i paracorden när du drar över sleeven, lös det genom att dra ett varv maskeringstejp runt kontakten innan du drar över sleeven. Då fastnad den inte alls lika lätt.

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Corsair H100i | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av folmeroN:

Får man bara fråga varför du inte vill använda heatshrinks? Skulle väl lösa alla dina problem med sleavingen ganska ok, då det ju blir tightare i änden vid kontakten och då borde det väl bli lättare att trycka in den i sockeln igen?

Du har koll på att de små "flärparna" (vad de nu kallas..) på kontakten som du trycker in när du drar ut kontakten från sockeln måste flärpas upp lite igen när du ska sätta tillbaka kontakten i sockeln. Det ser ut som om de är lite uppflärpade på dina bilder, men kan inte avgöra om det är avsiktligt eller ej Sen när du trycker tillbaka kontakten i sockeln måste flärparna vara rätt vända, oftast "lodrätt" (peka uppåt och nedåt, inte år sidorna) för att de ska haka i och fastna. Kolla denna guiden om du inte redan gjort det: https://www.youtube.com/watch?v=ZEyF4a7BjlI

Sen såg jag högre upp att du har problem med att kontakterna fastnar inne i paracorden när du drar över sleeven, lös det genom att dra ett varv maskeringstejp runt kontakten innan du drar över sleeven. Då fastnad den inte alls lika lätt.

Har precis som du säger löst "fastnandet" med tejp, dock vanlig genomskinlig "dagistejp". Och japp, jag har koll på böjandet av flärparna. Dock ska jag kolla lite på den där youtube-filmen. Sitter dock med genomskinlig sockel, så jag ser hur de ska gå in. Men svårare med de svarta som jag också har.

Men kommer nog gå på heatshrinks, mest för (som jag skrev ovan) slippa jobba med tändare. Mycket bekvämare att jobba med varmluftspistol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010

Sådär då, en liten snabb update. Jag har nämligen börjat min sleeving med heatshrink, herregud vad mycket lättare det går än att köra heatshrinkless. Att man dessutom slipper bränna sönder sina fingertoppar är ju dessutom en hyggligt skön bonus.

Jag använder 6mm 3:1 heatshrink.

Om det blir snurrigt i huvudet så kan det vara bra att märka kablarna (om man inte bara plockar ut dem en och en). Dock kan det ändå behövas när man stöter på förgrenade kablar/dubbelkontakter.

Om heatshrinken sitter lite för långt fram, där lutroO påstår att den ska sitta. Så kan det bli problem. Bilden är halvkass men heatshrinken sitter iaf PRECIS bakom de två små piggarna som sticker upp. Detta gör dock att kabeln inte får plats i socketen. Istället kan jag rekommendera att man kör ca: 1 mm längre bak. Då brukar det glida in utan några problem.

Och värmer man för mycket där fram och för lite där bak, samtidigt som man stoppar en skiten och sedan provrycker kan det gå så här. Detta kan också hända om heatshrinken inte svalnat ordentligt.

Och så här blev det första resultatet. Som man kan se har jag mätt ganska slarvigt, fullt möjligt att jag gör om det här lite senare när jag blivit lite stabilare.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av shortleif:

Sådär då, en liten snabb update. Jag har nämligen börjat min sleeving med heatshrink, herregud vad mycket lättare det går än att köra heatshrinkless. Att man dessutom slipper bränna sönder sina fingertoppar är ju dessutom en hyggligt skön bonus.

Jag använder 6mm 3:1 heatshrink.

Om det blir snurrigt i huvudet så kan det vara bra att märka kablarna (om man inte bara plockar ut dem en och en). Dock kan det ändå behövas när man stöter på förgrenade kablar/dubbelkontakter.
http://i.imgur.com/QJnRtyC.jpg

Om heatshrinken sitter lite för långt fram, där lutroO påstår att den ska sitta. Så kan det bli problem. Bilden är halvkass men heatshrinken sitter iaf PRECIS bakom de två små piggarna som sticker upp. Detta gör dock att kabeln inte får plats i socketen. Istället kan jag rekommendera att man kör ca: 1 mm längre bak. Då brukar det glida in utan några problem.
http://i.imgur.com/63g8INi.jpg

Och värmer man för mycket där fram och för lite där bak, samtidigt som man stoppar en skiten och sedan provrycker kan det gå så här. Detta kan också hända om heatshrinken inte svalnat ordentligt.
http://i.imgur.com/rXYAMkf.jpg

Och så här blev det första resultatet. Som man kan se har jag mätt ganska slarvigt, fullt möjligt att jag gör om det här lite senare när jag blivit lite stabilare.
http://i.imgur.com/o0PDmen.jpg

Testa att halvera längden på heatshrinken

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av iSw3de:

Testa att halvera längden på heatshrinken

Gillar inte korta heatshrinks, ska det vara så ska det vara ordentligt. Annars får man offra fingrarna och köra heatshrinkless. Vill inte ha ett mellanting

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av shortleif:

Gillar inte korta heatshrinks, ska det vara så ska det vara ordentligt. Annars får man offra fingrarna och köra heatshrinkless. Vill inte ha ett mellanting

Ordentligt är korta heatshrinks, långa är lite mindre ordentligt imo ^^

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av iSw3de:

Ordentligt är korta heatshrinks, långa är lite mindre ordentligt imo ^^

Jag har en annan, ganska intern tolkning av ordet ordentligt. Blev lite fel här, förstår vad du menar, men jag gillar det ändå inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012

Du verkar vara en trevlig typ. Skall absolut följa loggen, känner igen mig på många saker. Personligen tycker jag att det är lättare och snyggare att köra utan krympslang, att man får offra fingrarna är ju dock ett minus... Men erfarenhet säger också att olika kontakter kan vara mycket olika svåra att få i/ur kablar och lyckas sleeva snyggt, så kan ju vara så att du har kontakter som fungerar bättre med krympslang än mina gjort. Dessutom var min krympslang inte den bästa så sleevningen släppte väldigt lätt, som näst sista bilden visar.
Och du har möjligtvis inte lust att ge en kort minirecension av kylaren? Är mycket sugen på en sådan till mitt kommande bygge som jag förhoppningsvis snart får råd med. Är den väldigt tyst? Vill ha något som är så tyst som möjligt men har en begränsad maxhöjd i och med att jag inte planerade mitt chassi tillräckligt väl...

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.