Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Bra, då har jag inget att oroa mej för

En fråga om du kan, Hur kommer detta att fungera när vi har tull i sverige? Kommer dom först lägga på mer moms och sedan en jätte stor tull avgift? Isf kommer det vara ännu mer ovärt att köpa ifrån utlandet även om man inte kan köpa dom varorna i sverige.

Varor från andra EU-länder förtullas inte, och det är väl vad det är frågan om här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Sant, tänkte inte på det

Så detta kommer inte att påverka om jag köper saker ifrån USA?

Nej det är som vanligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Bra, då har jag inget att oroa mej för

En fråga om du kan, Hur kommer detta att fungera när vi har tull i sverige? Kommer dom först lägga på mer moms och sedan en jätte stor tull avgift? Isf kommer det vara ännu mer ovärt att köpa ifrån utlandet även om man inte kan köpa dom varorna i sverige.

Nu gällde det väl digitala varor, vet inte riktigt hur tullen brukar eller skulle kolla det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut, men inte är det lägre skatt på solpaneler etc. för det?

Jo, men mjukvara är ju inte någon fysisk produkt som är tillverkat på bekostnad av jordens resurser.

Permalänk
Medlem

Man får ju tillbaka pengarna och mer därtill om man ser längre än sina egna händer. Nu får svenska staten pengarna istället, vilket kommer gynna oss själva i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Många verkar ta för givet att det här kommer att leda till högre priser vilket jag inte alls ser som säkert. Det kan ju vara så att företag som i nuläget inte betalar svensk moms istället kommer att tvingas skära i vad som troligen är FETA vinstmarginaler för att kunna konkurrera med de aktörer som redan betalar momsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Arbetsgivaravgiften är den del svenskarna avstår av lönen som går till bla pensioner,sjukskrivningar osv.
Sänkning eller ta bort den är desamma som sänknng av lönen.
Utan moms så skulle högre inkmstskatt behöva tas ut istället för att kunna finansera allt.
Vi ser ju redan vad som hänt med Sverige nät man sänker skatterna med över 100 miljarder.

Du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att alla skatter som finns idag skall läggas på inkomstskatten, den skulle alltså vara tvunget att höjas avsevärt för att göra medborgarna medvetna om hur hög skatten faktiskt är. Just nu så 'luras' (medvetet eller inte) medborgarna hur mycket staten faktiskt kostar.

Jag tycker iof att skatten borde vara mycket lägre än idag och att individer skulle bli tvungna att ta mer eget ansvar, men det är en helt annan fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att alla skatter som finns idag skall läggas på inkomstskatten, den skulle alltså vara tvunget att höjas avsevärt för att göra medborgarna medvetna om hur hög skatten faktiskt är. Just nu så 'luras' (medvetet eller inte) medborgarna hur mycket staten faktiskt kostar.

Jag tycker iof att skatten borde vara mycket lägre än idag och att individer skulle bli tvungna att ta mer eget ansvar, men det är en helt annan fråga.

Momsbeskattning torde vara enklare än att behöva estimera hur mycket skatteintäkter de skulle fått in på det som idag är momsbeskattat. Så att luras tror jag inte det handlar om direkt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Många verkar ta för givet att det här kommer att leda till högre priser vilket jag inte alls ser som säkert. Det kan ju vara så att företag som i nuläget inte betalar svensk moms istället kommer att tvingas skära i vad som troligen är FETA vinstmarginaler för att kunna konkurrera med de aktörer som redan betalar momsen.

Kostnaden för saker som netflix, HBO, Steam m.fl. kommer öka, gissa vilka som kommer få betala det.
Svenska marknaden är inte stor nog för att motivera konkurrens, vi är redan nu pga våra konsumentskydd, storlek och andra regler oattraktiva som marknad och därav kommer tjänster till oss senare om alls, det enda vi har gående för oss är att vi ligger långt fram teknikmässigt. De som finns idag lär finnas kvar med höjda priser inom en snar framtid men andra aktörer kommer undvika vår marknad så länge det går med största säkerhet, betaltjänster som borde främjas kommer istället att hämmas i Sverige.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Girigheten slår ytterligare ett vinnande slag mot den lilla människan utan röst.

Va? Varför ska digitala produkter vara moms fria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nä. Detta är redan implementerat i de flesta webbbutiker. Steam, Origin och allt vad de heter anpassar ju priset beroende på var man bor och sköter skattandet på ett korrekt sätt.

Är du verkligen säker på detta? Jag köpte mitt första spel genom Steam i söndags (Bioshock Infinite) och på transaktionen på min bank så ser det ut som att pengarna gick till just Luxenburg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jo, men mjukvara är ju inte någon fysisk produkt som är tillverkat på bekostnad av jordens resurser.

Du får tänka på att själva distribueringen av din digitala vara fortfarande påverkar vår miljö då serverhallarna som gör det möjligt för oss att distribuera dessa kräver el, elen i fråga kan komma från mer eller mindre miljövänliga källor t.ex. kol, kärnkraft, vattenkraft eller vindkraft med mera.

Så detta jämfört med den distribuering vi är vanda vid (Paketerad produkt fraktad till butik från somewhere) bör ju vara bättre än t.ex. lastbil men jag skall ärligt säga att jag har ingen koll, men man skall ju inte glömma att den moderna världen behöver mängder av el för att fungera

Min syn på ämnet som diskuteras i tråden.
I övrigt håller jag med om att vi skall betala svensk skatt på varor som vi köper online även om det är från ett annat land (till viss del så skyddar ju skatten svenska företags fortlevnad i en svår global värld med skatteparadis till höger och vänster där bolagen väljer att bosätta sig för bästa möjliga skatteplanering), jag håller också med om dem som påpekar att 1 dollar inte är 1 euro som inte är 10 kr.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Ett mycket genomruttet förslag. Om jag beställer varor ifrån Tyskland eller Kina så ska jag bara behöva betala den moms som gäller för just det landet. Blir det senare även svensk moms på ex tysk öl om jag köper det på utlandssemestern? Dessa pingpong politiker kan inte ha mycket mellan öronen.

Permalänk
Medlem

Suck

2013: Licens för Dator och andra kommunikations enheter istället för en vanlig TV-Licens.

2014: Ja vad händer för negativt i år?

2015: Dyrare att handla digitalt.

2016: Jag är en piratkopierare 4EVER.

Hoppas att man har allt man behöver till nästa år då, slippa köpa när priserna kommer att höjas (Förmodligen).

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ett mycket genomruttet förslag. Om jag beställer varor ifrån Tyskland eller Kina så ska jag bara behöva betala den moms som gäller för just det landet. Blir det senare även svensk moms på ex tysk öl om jag köper det på utlandssemestern? Dessa pingpong politiker kan inte ha mycket mellan öronen.

Om Tyskland hade haft närmare 0% skatt på ölen så hade det nog sett annorlunda ut vad gäller tullar och skatter idag. Tycker snarare att ditt resonemang är väldigt ogenomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ett mycket genomruttet förslag. Om jag beställer varor ifrån Tyskland eller Kina så ska jag bara behöva betala den moms som gäller för just det landet. Blir det senare även svensk moms på ex tysk öl om jag köper det på utlandssemestern? Dessa pingpong politiker kan inte ha mycket mellan öronen.

Ingen gillar när det blir dyrare men ibland måste man se lite längre än vad näsan räcker till, din skatt går till en hel del bra saker och vi bor i ett land där skatter är en stor del för att bygga upp den infrastruktur vi har i samhället idag och imorgon, tänk även på att moms fungerar som ett skydd för företag inom Sverige som kanske importerar x varor från Kina och säljer här, denne har även anställda staten skyddar dessa genom att försöka se till att det skall vara mer intressant att välja den inhemska distributören av varan.
Jag är absolut ingen expert på skatter, politik eller ämnet vi diskuterar så jag kan självfallet ha helt fel i detta och blir gärna rättad.

Däremot måste du göra skillnad på det du handlar när du är utomlands fysiskt och tänka på att reser du utomlands till icke EU-land så kan du behöva förtulla varor du köpt utomlands för att just kompensera den uteblivna skatten (rätta mig om jag har fel), sen att man bara valsar igenom tullens "nothing to declare" med sina kassar rysk-kaviar är inte relevant för dessa skall du egentligen förtulla och betala moms och skatt på.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Detta är kanske lite off-topic men ni som redan sitter på VPN vilken VPN i så fall sitter ni på och varför?
Spelar det någon roll vilken jag väljer mellan d.v.s. anonine, ipredator och mullvad?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det blir dyrare men ser man det i ett större perspektiv är det naturligtvis så här det måste gå till. Det går inte att komma ifrån att länder i EU har olika förutsättningar men varför också momsen ska bli en fördel eller nackdel är bara så tokigt.

Nu måste visserligen större handlare som säljer till Sverige momsregistrera sig även här men all den uppsjö av småhandlare på t.ex. eBay slipper undan, något som leder till en orättvis konkurrens mot svenskbaserade företag.

Handlar själv mycket från utlandet men om momsen blev lika som här hemma är det tveksamt om det är värt det. Jämför tyska priser och tag bort deras 19% moms och ersätt med våra 25%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förbipassering

Går ju att gå via vänner i steam att dem köper det typ du gör en bank överföring till dem med lite extra samt att dem köper spelet till dig och ger det som gift

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ett mycket genomruttet förslag. Om jag beställer varor ifrån Tyskland eller Kina så ska jag bara behöva betala den moms som gäller för just det landet. Blir det senare även svensk moms på ex tysk öl om jag köper det på utlandssemestern? Dessa pingpong politiker kan inte ha mycket mellan öronen.

Detta är ju jättebra förslag! Istället för att Luxemburg tar momsintäkterna från svenska konsumenter så kommer de gå till svenska statskassan. Mycket bra!

Det är väl vidare bara vettigt digitala varor konkurrerar med samma moms-sats som affärerna som tar in fysiska exemplar.

Sen är jag inte säker på att kostnaderna kommer öka. Snarare tar Steam med flera redan idag betalt så mycket de tror de kan komma undan med. Notera ex att det är mycket dyrare att köpa i EU än i USA, trots samma kostnader för företaget. Steam kan alltså troligen inte ta mer betalt än de redan gör. Förhoppningsvis är det enda som händer att Steam får krympande marginaler, och Sverige får mer pengar. Yay.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Suck

2013: Licens för Dator och andra kommunikations enheter istället för en vanlig TV-Licens.

2014: Ja vad händer för negativt i år?

2015: Dyrare att handla digitalt.

2016: Jag är en piratkopierare 4EVER.

Hoppas att man har allt man behöver till nästa år då, slippa köpa när priserna kommer att höjas (Förmodligen).

Vilka digitala varor specifikt är du rädd för att det skall gå upp i pris? Från vilken butik brukar du inhandla dessa varor? Jag kan säga som andra har sagt, detta kommer troligen inte att påverka butiker som Steam och Origin som tar redan svensk moms.

Skrivet av dumbaZ:

Detta är kanske lite off-topic men ni som redan sitter på VPN vilken VPN i så fall sitter ni på och varför?
Spelar det någon roll vilken jag väljer mellan d.v.s. anonine, ipredator och mullvad?

Jag skulle själv inte knappa in mina bank- eller kreditkortsuppgifter via en VPN-tjänst...

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

Kostnaden för saker som netflix, HBO, Steam m.fl. kommer öka, gissa vilka som kommer få betala det.
Svenska marknaden är inte stor nog för att motivera konkurrens, vi är redan nu pga våra konsumentskydd, storlek och andra regler oattraktiva som marknad och därav kommer tjänster till oss senare om alls, det enda vi har gående för oss är att vi ligger långt fram teknikmässigt. De som finns idag lär finnas kvar med höjda priser inom en snar framtid men andra aktörer kommer undvika vår marknad så länge det går med största säkerhet, betaltjänster som borde främjas kommer istället att hämmas i Sverige.

Det här är lite intressant. Om man jämför priserna för Netflix mellan USA och Sverige så är de mycket högre i Sverige. Förklaringen brukar ges av den högre momsen och prisskillnadens storleksordning verkar stämma bra överens med en moms på 25 %. Om så är fallet kommer ju priset inte ändras för att de redan betalar Svensk moms. Alternativet, att de betalar moms i Luxenburg betyder ju att Netflix tar ut överpris för oss i Sverige, ett överpris som till storlek ungefär motsvarar momsen. Så om de då höjer priserna ytterligare borde det ju rimligtvis vara Netflix ockerpriser som problemet om inte momsen.

Samma sak med Steam, de högre priserna inom EU där dollar ofta översätts direkt till euro förklaras generellt med högre moms. Men om Valve skattar i Luxemburg så är det ju lägre än Amerikanska skatter varpå de har tagit ut ockerpriser från oss i flera år.

Sen angående att hämma utveckling. Är det rimligt att ett företag i Sverige ska behöva flytta till Luxemburg för att konkurrera på den Svenska marknaden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det här är lite intressant. Om man jämför priserna för Netflix mellan USA och Sverige så är de mycket högre i Sverige. Förklaringen brukar ges av den högre momsen och prisskillnadens storleksordning verkar stämma bra överens med en moms på 25 %. Om så är fallet kommer ju priset inte ändras för att de redan betalar Svensk moms. Alternativet, att de betalar moms i Luxenburg betyder ju att Netflix tar ut överpris för oss i Sverige, ett överpris som till storlek ungefär motsvarar momsen. Så om de då höjer priserna ytterligare borde det ju rimligtvis vara Netflix ockerpriser som problemet om inte momsen.

Samma sak med Steam, de högre priserna inom EU där dollar ofta översätts direkt till euro förklaras generellt med högre moms. Men om Valve skattar i Luxemburg så är det ju lägre än Amerikanska skatter varpå de har tagit ut ockerpriser från oss i flera år.

Sen angående att hämma utveckling. Är det rimligt att ett företag i Sverige ska behöva flytta till Luxemburg för att konkurrera på den Svenska marknaden?

Håller med, här blir det klart lite intressant. Något som jag börjar fundera på dock är att om det nu är så att Netflix och andra liknande streamingtjänster redan betalar moms på 25%, kan det möjligen vara så att det redan idag görs skillnad på digitala tjänster och digitala produkter man handlar i en webbshop?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Tror detta skadar mer spelföretagen än oss konsumenter, de måste nu sänka priset på sina mikrotransaktions produkter för att fortsatt hålla jämn nivå mellan EURO och USD annars kommer mängden köp minska.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är som vanligt.

Ok, då kanske allt blir som vanligt i min värld Tack för svaret

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så... vi säger att vi köper ett spel med USA proxy för 50 dollar. Vilket blir typ 350kr.
Sen säljer dem det i euro... och bestämmer att 50 euro passar fint! 443kr.
Nu ska dem även ha moms på detta? Då kommer jag aldrig köpa något utan proxy / vpn...

Varför skulle VPN göra någon skillnad? Du måst eju uppge vart du vill ha varorna levererade, så anger du Sverige så blir det Svensk moms.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Jag skulle själv inte knappa in mina bank- eller kreditkortsuppgifter via en VPN-tjänst...

Fast med E-kort (Som en viss bank erbjuder) så utger man aldrig någon direkt känslig information, utan enbart på det belopp ska skall betalas.

Men sen undrar jag överlag hur dem ska hålla koll på detta? kommer det göras via kreditkortsnummer eller blir det på informationen som man uppger?
Vad säger att jag inte kommer ljuga med min information, hur ska dem kolla upp den?

Känns lite som att det här kommer vara "lätt" att komma undan, och anledningen till att jag ens överväger det här är för just det otroligt höga priset på spel i Sverige. Spel som i USA kostar runt 250kr kostar ca 4-500kr i Sverige, vilket i min mening är ett sjukt påslag, som går mer än bara momssatsen...

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varför skulle VPN göra någon skillnad? Du måst eju uppge vart du vill ha varorna levererade, så anger du Sverige så blir det Svensk moms.

Fast iom att det är digitala varor det talas om, så behövs ju bara en "riktig" Email, själva adressen kan ju vara både i ryssland och tyskland, det har ju ingen större sexuell betydelse i frågan?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158483:

Min kropp skriker "FAN" över att vi lydsamt finner oss i att mega nationen EU styr och ställer över länder som om de vore stater. Men samtidigt ser jag inte riktigt hur vi klarar oss utan "beskyddet" från väst & vi får tyst godkänna alla lagar som så förpestar vår vardag. Jaja…
Självfallet ser jag även den positiva aspekten ur ett samhällsperspektiv, men jag tycker i många fall det går lite väl långt.

Jag stör mig på hur vi betalar skyhög avgift till EU som förra året låg på 37 Miljarder per år och vad får vi för det? Jo bland annat tappar vi vår makt då EU ska bestämma allt mer och mer över vårt land. Visst får vi saker tillbaka också, men ca 2/3 av denna avgift får vi inte tillbaka om man räknar ihop det, så med andra ord betalar vi mångmiljardbelopp för att tappa makten över vårt land. Mycket tråkigt. Synd bara att partierna inte vill ge oss en ny EU omröstning som vi har blivit lovade, för min övertygelse är att mer än 50% vill lämna EU nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Fast iom att det är digitala varor det talas om, så behövs ju bara en "riktig" Email, själva adressen kan ju vara både i ryssland och tyskland, det har ju ingen större sexuell betydelse i frågan?

Det är sant, så för t.ex. spelköp så bör man kunna komma undan ja.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580