Testar CrossFire, program låses osv, drivisar fel eller defekt grafikkort?

Permalänk

Testar CrossFire, program låses osv, drivisar fel eller defekt grafikkort?

Det är så att jag testar kompisens grafikkort med mitt i Crossfire, båda är Sapphire 7970 Vapor-X GHz Edition.
Det jag gjorde var att bara koppla in kortet, koppla in ström från nätagg och xfire-bryggan sen starta datorn. Catalyst hitta direkt att jag körde X-fire o aktivera detta. Startade Tomb Raider via steam och körde en stund med grafikkorteni 99% respektive 45-65% användning så det verkar ju fungera. Använda "AMD System Monitor" för att se detta
Sen testa jag Far Cry 3 och det fungera lika bra (99% resp 85-90%), tills jag skulle stänga av och det började lagga i menuerna, då märkte jag att CPU-n bara jobba i 5% så det förklara det.
Sen har jag testat lite olika spel och i windows och ibland får jag lite buggar med att program slutar svara, program låser sig och inte går att döda genom aktivitetshanterarn och jag måste starta om datorn via knappen (kommer inte åt att starta om datorn i win8 så något är skumt) detta har inte varit problem innan jag koppla in det andra grafikkortet.

Det jag undrar är om jag ska fixa någon ny drivrutiner, installera om Catalyst och/eller något annat. AMD Pro har jag hört talas om, hjälper det vid fall som detta?
Eller är det så att grafikkortet är defekt? Självklart kan jag koppla ur mitt gamla och bara testa med detta, men det vill jag slippa. Fungerar det inte i X-fire så antyder jag att det är defekt ju
Eller är det någon inställning jag måste fixa eller liknande? Har som sagt bara kopplat in kortet som jag ska, inte ändrat något i mjukvaru-väg

Kompisen har tänkt att inskaffa ett 280x och köra x-fire med detta 7970, vilket vi har förståt ska fungera därför jag testar det åt honom. Han har ej möjlighet att testa själv då han renoverar lägenheten och inte kan utnyttja sin dator

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Vad kör du för drivisar då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Vad kör du för drivisar då.

Lite klantigt att glömma, kanske det viktigaste

Drivrutinens förpackningsversion 13.152.1.8-131008a-163824C-ATI
Catalyst-version 13.9
Leverantör Advanced Micro Devices, Inc.
2D-drivrutinsversion 8.01.01.1331
Sökväg för 2D-drivrutin /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000
Direct3D-version 9.14.10.0984
OpenGL-version 6.14.10.12430
AMD Catalyst Control Center-version 2013.1008.932.15229
Version av AMD-ljuddrivrutin 8.0.0.8813

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Prova senaste mantle drivaren 14.3 istället finns på amds hemsida.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Prova senaste mantle drivaren 14.3 istället finns på amds hemsida.

Ska ta o göra det, men vad säger att dessa ska fungera bättre än dom jag har? Finns folk som lirat på dubbla 7970 innan den drivisen jag har oxå.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Ska ta o göra det, men vad säger att dessa ska fungera bättre än dom jag har? Finns folk som lirat på dubbla 7970 innan den drivisen jag har oxå.

Det är inte säkert det hjälper. Det kan vara fel på något grafikkort eller pci-e slottar på moderkortet. Du skulle bara veta vilka mysko fel som kan komma när man ändrar i burken om man har o tur.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det är inte säkert det hjälper. Det kan vara fel på något grafikkort eller pci-e slottar på moderkortet. Du skulle bara veta vilka mysko fel som kan komma när man ändrar i burken om man har o tur.

Men det jag menar är, du ger mig tips om att testa en sak, jag undrar varför just det skulle hjälpa?
Om det inte finns någon tanke bakom varför just denna drivrutinen skulle hjälpa över den jag har så kan man lika gärna tips om att byta musmatta eller liknande
Jo jag vet om vad som kan hända när man pillar i datorn, inte första gången jag gör något

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Men det jag menar är, du ger mig tips om att testa en sak, jag undrar varför just det skulle hjälpa?
Om det inte finns någon tanke bakom varför just denna drivrutinen skulle hjälpa över den jag har så kan man lika gärna tips om att byta musmatta eller liknande
Jo jag vet om vad som kan hända när man pillar i datorn, inte första gången jag gör något

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Vad har du för nätaggregat?

XFX ProSerie 850W, så nätagget ska palla utan problem

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Men det jag menar är, du ger mig tips om att testa en sak, jag udrar varför just det skulle hjälpa det inte finns någon tanke bakom varför just denna drivrutinen skulle hjälpa över den jag har så kan man lika gärna tips om att byta musmatta eller liknande
Jo jag vet om vad som kan hända när man pillar i datorn, inte första gången jag gör något

Jag trodde du ville ha hjälp med datorn. Då ska man väl testa allt. vilket innebär testa nyare drivare testa kort separat byta plats på de. Skifta ström kontakter testa annat nätagg. byta CF brygga installera om OS uppdatera bios på moderkortet osv osv. Där har du att göra i framtiden.

Jag körde CF 6870 för ett tag sen funkade skit bra ett tag o sen gick det o pipan. Testade allt men ringde till inet o lämnade tillbaka de o de konstaterade att de inte ville fungera tillsammans.

Sen är det alldrig fel att testa en nyare drivare. Sen funkar datorn som vanligt om du tar ut grafikkortet som du lånade.

Du är en rolig prick som frågar efter hjälp men tar inte imot den.

Nuff Said.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag trodde du ville ha hjälp med datorn. Då ska man väl testa allt. vilket innebär testa nyare drivare testa kort separat byta plats på de. Skifta ström kontakter testa annat nätagg. byta CF brygga installera om OS uppdatera bios på moderkortet osv osv. Där har du att göra i framtiden.

Jag körde CF 6870 för ett tag sen funkade skit bra ett tag o sen gick det o pipan. Testade allt men ringde till inet o lämnade tillbaka de o de konstaterade att de inte ville fungera tillsammans.

Sen är det alldrig fel att testa en nyare drivare. Sen funkar datorn som vanligt om du tar ut grafikkortet som du lånade.

Du är en rolig prick som frågar efter hjälp men tar inte imot den.

Nuff Said.

Är inte att jag inte vill ta emot hjälp, men måste ju finnas något motiv bakom tipset du ger? Som om man ger ett tips om att formatera en hårddisk och installera om OS kan ju vara för att bli av med skräp drivisar osv.
Testa med nyare drivrutiner kan ju vara pga att dom är just förbättrade för ett visst ändamål osv.

Jag sa inte att jag inte ville göra det du skrev, utan frågade bara varför

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Är inte att jag inte vill ta emot hjälp, men måste ju finnas något motiv bakom tipset du ger? Som om man ger ett tips om att formatera en hårddisk och installera om OS kan ju vara för att bli av med skräp drivisar osv.
Testa med nyare drivrutiner kan ju vara pga att dom är just förbättrade för ett visst ändamål osv.

Jag sa inte att jag inte ville göra det du skrev, utan frågade bara varför

Mitt motiv är att bli av med problemen du har annars skulle jag inte ha skrivit i tråden alls.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Ska ta o göra det, men vad säger att dessa ska fungera bättre än dom jag har? Finns folk som lirat på dubbla 7970 innan den drivisen jag har oxå.

Jag har två st vapor-x GHz 6GB med 13.9 (tror jag) och har inga problem alls med crossfire.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Mitt motiv är att bli av med problemen du har annars skulle jag inte ha skrivit i tråden alls.

Så om jag installerar dom drivrutinerna så ska allt fungera bara poff, utan något som helst "tanke" på varför?
Om man ska reparera en bil så byter man ju inte bara ut saker utan att ha en tanke på vad det ska fixa.

Skrivet av LudvigLindell:

Jag har två st vapor-x GHz 6GB med 13.9 (tror jag) och har inga problem alls med crossfire.

Kanske får ta o o avinstallera o installera drivrutinerna på nytt o testa lite till Knappt spelat något sen jag skapa tråden så har inte fått några problem än heller

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Kanske får ta o o avinstallera o installera drivrutinerna på nytt o testa lite till Knappt spelat något sen jag skapa tråden så har inte fått några problem än heller

Ahhhhh när LudvigLindell skriver att han inte har problem då funderar du kanske byta drivrutiner. Har du funderat vad du har för tanke med den aktiviteten. När det inte var bra när jag föreslog det.

Jag har alltid en tanke på vad jag gör o föreslår andra att göra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Kanske får ta o o avinstallera o installera drivrutinerna på nytt o testa lite till Knappt spelat något sen jag skapa tråden så har inte fått några problem än heller

Ahhhhh när LudvigLindell skriver att han inte har problem då funderar du kanske byta drivrutiner. Har du funderat vad du har för tanke med den aktiviteten. När det inte var bra när jag föreslog det.

Jag har alltid en tanke på vad jag gör o föreslår andra att göra.

Han kör på samma drivrutin som mig, 13.9. Så då kanske det har blivit någon bugg med mina nuvarande drivrutiner. Ominstallera drivrutin är inte samma sak som att testa en annan drivrutin.

Ja men då får du gärna svara på varför just senaste mantle drivisen har att erbjuda som ska kunna hjälpa mig?

Du har gett mig tipset att testa nyaste mantle drivrutinen men inte sagt varför jag ska testa det, hur ska jag då ta o veta varför det skulle hjälpa?
LudvigLindell skrev inte att jag skulle testa på något sett, han skrev att han körde med samma drivisar som mig och för honom fungera det utan problem.
Vilket leder till att antingen ett mjukvaru fel, bug med drivrutiner eller annat problem. Eller hårdvarufel, grafikkort trasigt eller pci-lane eller något.

Jag skulle ju kunna få ett tips om att byta ram-minne, ska jag bara göra det hux flux bara för att någon tkr så utan att veta VARFÖR det skulle hjälpa?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Han kör på samma drivrutin som mig, 13.9. Så då kanske det har blivit någon bugg med mina nuvarande drivrutiner. Ominstallera drivrutin är inte samma sak som att testa en annan drivrutin.

Ja men då får du gärna svara på varför just senaste mantle drivisen har att erbjuda som ska kunna hjälpa mig?

Du har gett mig tipset att testa nyaste mantle drivrutinen men inte sagt varför jag ska testa det, hur ska jag då ta o veta varför det skulle hjälpa?
LudvigLindell skrev inte att jag skulle testa på något sett, han skrev att han körde med samma drivisar som mig och för honom fungera det utan problem.
Vilket leder till att antingen ett mjukvaru fel, bug med drivrutiner eller annat problem. Eller hårdvarufel, grafikkort trasigt eller pci-lane eller något.

Jag skulle ju kunna få ett tips om att byta ram-minne, ska jag bara göra det hux flux bara för att någon tkr så utan att veta VARFÖR det skulle hjälpa?

Jaha så om någon säger till dig att du tex ska gå till posten o hämta ett paket så måste man förklara hur du ska göra och varför du ska göra det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jaha så om någon säger till dig att du tex ska gå till posten o hämta ett paket så måste man förklara hur du ska göra och varför du ska göra det.

Varför har du ju redan sagt, för att hämta ett paket...
Om jag har bilen inne på reparation så låter jag ju inte verkstaden byta vad som helst, utan en tanke på varför.
Om jag skulle lämna in datorn på verkstad för att, vi säger att hårddisken har pajat så låter jag dom inte byta grafikkortet. Men kanske byta moderkortet för att det kan vara fel på det.

Jag har inte försökt att mot argumentera dig eller något. Jag har bara frågat, vad ska nyaste mantle drivrutinerna kunna hjälpa? Något som dom förbättrat senast?
Skulle du tex säga, ja men testa windows 7 istället för det finns en bug i windows 8 med just dubbla 7970. Då fine, finns en anledning till varför, sure jag testar. Eller om du nu skulle säga varför du tycker jag ska testa mantle drivrutinerna.
Som sagt, du hade ju lika gärnat kunna skriva, testa o byta musmatta. Då hade jag också frågat "varför?"..

Så återgår till det du skrev, om någon ber dig att gå till posten så gör du det bara? Utan att veta VARFÖR?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Varför har du ju redan sagt, för att hämta ett paket...
Om jag har bilen inne på reparation så låter jag ju inte verkstaden byta vad som helst, utan en tanke på varför.
Om jag skulle lämna in datorn på verkstad för att, vi säger att hårddisken har pajat så låter jag dom inte byta grafikkortet. Men kanske byta moderkortet för att det kan vara fel på det.

Jag har inte försökt att mot argumentera dig eller något. Jag har bara frågat, vad ska nyaste mantle drivrutinerna kunna hjälpa? Något som dom förbättrat senast?
Skulle du tex säga, ja men testa windows 7 istället för det finns en bug i windows 8 med just dubbla 7970. Då fine, finns en anledning till varför, sure jag testar. Eller om du nu skulle säga varför du tycker jag ska testa mantle drivrutinerna.
Som sagt, du hade ju lika gärnat kunna skriva, testa o byta musmatta. Då hade jag också frågat "varför?"..

Så återgår till det du skrev, om någon ber dig att gå till posten så gör du det bara? Utan att veta VARFÖR?

Om jag ska till posten då vet jag varför o behöver inte fråga om det.

Jag har ingen mirakel kur som kan fixa din dator. Men byta drivrutin kan vara det eller så inte. Men vad har du att förlora på det mer än typ 15 min av ditt liv + att datorn blir bra igen. Finns ingen här som kan förklara om drivrutiner byte hjälper eller inte. Då får du fråga en spå gumma om det. O det konstigheter du upplever i datorn kan man inte bara säga gör si eller så så fixar det sig. Man FÅR testa sig fram. Annars skulle jag säga gör typ så har så är det fixat.

Här du äns testa att plocka ur det lånade grafikkortet för o se om datorn är normal igen. Eller om den fortsätter o dumma sig om den gör det är det nog något annat fel i din dator.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Om jag ska till posten då vet jag varför o behöver inte fråga om det.

Jag har ingen mirakel kur som kan fixa din dator. Men byta drivrutin kan vara det eller så inte. Men vad har du att förlora på det mer än typ 15 min av ditt liv + att datorn blir bra igen. Finns ingen här som kan förklara om drivrutiner byte hjälper eller inte. Då får du fråga en spå gumma om det. O det konstigheter du upplever i datorn kan man inte bara säga gör si eller så så fixar det sig. Man FÅR testa sig fram. Annars skulle jag säga gör typ så har så är det fixat.

Men du skrev till mig "om någon ber dig att gå till posten", så då skrev jag tillbaka frågan. Och precis du vet VARFÖR därför gör du det

Har redan dock sagt att jag ska testa det, första jag skrev.

Var mer nyfiken på varför det skulle hjälpa...
Har inte bett om en mirakelkur i form av "gör detta så funkar det", men om jag får tips så kan det vara bra med varför det skulle ta o fungera.
Vet tex när Tomb Raider va nytt så kunde man få grafikbuggar i visa ställen, då fungerade det med Beta Driver's, om då någon skrev i forumet att dom hade problem med just grafik bug och fråga om tips som kunde hjälpa så är ett bra svar "Testa nya Beta Driver's, är en fix i dom som motverkar grafikbug", sen om det hjälpte var inte 100% säkert, kunde ju bero på något annat också.
Som i mitt fall, ingen som vet vad osm är fel, men för det kan det vara intressant o fråga varför och undra vad som gör just den specifika saken som just du eller någon annan skriver som kan fungera.

Som sagt, skrev i första inlägget jag svara på dig att jag skulle testa detta, har dock inte haft "ork" att göra något än då jag inte brytt mig än Men du verkar ha hackat upp dig på att jag frågade VARFÖR, ber om ursäkt att man är nyfiken, nästa gång ska jag göra allt som man blir tillsagt när man frågar om hjälp, hoppas bara ingen skriver något i form av aka fragbite p12'a

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Men du skrev till mig "om någon ber dig att gå till posten", så då skrev jag tillbaka frågan. Och precis du vet VARFÖR därför gör du det

Har redan dock sagt att jag ska testa det, första jag skrev.

Var mer nyfiken på varför det skulle hjälpa...
Har inte bett om en mirakelkur i form av "gör detta så funkar det", men om jag får tips så kan det vara bra med varför det skulle ta o fungera.
Vet tex när Tomb Raider va nytt så kunde man få grafikbuggar i visa ställen, då fungerade det med Beta Driver's, om då någon skrev i forumet att dom hade problem med just grafik bug och fråga om tips som kunde hjälpa så är ett bra svar "Testa nya Beta Driver's, är en fix i dom som motverkar grafikbug", sen om det hjälpte var inte 100% säkert, kunde ju bero på något annat också.
Som i mitt fall, ingen som vet vad osm är fel, men för det kan det vara intressant o fråga varför och undra vad som gör just den specifika saken som just du eller någon annan skriver som kan fungera.

Som sagt, skrev i första inlägget jag svara på dig att jag skulle testa detta, har dock inte haft "ork" att göra något än då jag inte brytt mig än Men du verkar ha hackat upp dig på att jag frågade VARFÖR, ber om ursäkt att man är nyfiken, nästa gång ska jag göra allt som man blir tillsagt när man frågar om hjälp, hoppas bara ingen skriver något i form av aka fragbite p12'a

Ska du testa det jag skrev om att ta ut grafikkortet då.

Du måste förstå att man inte kan säga att gör så här det kommer att fixa dit o dat. Och gör si för det kommer att fixa det här. Det kan man inte veta för ens man har testa det. Det kallas för felsökning med du verkar vilja ha en exakt förklaring på vad du ska göra o det går inte. Så sätt igång o felsök eller testa å byt musmatta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Ska du testa det jag skrev om att ta ut grafikkortet då.

Du måste förstå att man inte kan säga att gör så här det kommer att fixa dit o dat. Och gör si för det kommer att fixa det här. Det kan man inte veta för ens man har testa det. Det kallas för felsökning med du verkar vilja ha en exakt förklaring på vad du ska göra o det går inte. Så sätt igång o felsök eller testa å byt musmatta.

Som sagt, du verkar ha hakat upp dig på att jag fråga varför..

Jag har sagt att jag förstår att ingen kan komma med ett tips "gör så här så fungerar det"... men vad är det du inte fattar med att jag bara var nyfiken på varför nya drivrutiner skulle fungera.....
Om jag inte var ute efter något speciellt tips på något som skulle kunna fungera (någon som kan säga, nej men testa detta för det kan vara så här) så hade jag inte vänt mig hit alls utan börjat felsöka ändå.

Vad tror du är snabbast, se över vad andra folk har gjort och få tips eller börja felsöka själv direkt?

Det är ju du som verkar tro att du bara kan spotta ur dig ideer på saker jag kan testa utan att själv ha en tanke på varför just detta skulle fungera -.-'

Ställer frågan till dig en gång till, om du ber om hjälp är inte du intresserad av VARFÖR då? Eller du bara blundar o testar, fungerar det så säger du "najs" utan o äns bry dig om varför det löste ditt problem?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Face palm

Jag ger upp det är som att diskutera med en knäskål. Om de problem du beskrivit om jag skulle ha det så skulle jag testa allt jag tipsat om tills problemet försvann. Jag undrar inte varför just det funkade eller det andra jag gjorde bara det fixade sig.

Lycka till med datorn det kan du behöva.

Tänker inte hjälpa till mer nu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Face palm

Jag ger upp det är som att diskutera med en knäskål. Om de problem du beskrivit om jag skulle ha det så skulle jag testa allt jag tipsat om tills problemet försvann. Jag undrar inte varför just det funkade eller det andra jag gjorde bara det fixade sig.

Lycka till med datorn det kan du behöva.

Tänker inte hjälpa till mer nu.

Då är vi olika på den punkten, jag vill gärna veta varför. Kan alltid hjälpa i framtida problem som dyker upp. Är inget att face palm'a för.
Bara för jag vill veta varför så är ju inte dum som en knäskål som du antyder, är mer du som är det tyvärr. Jag har sagt att jag vill veta varför. Kan du inte acceptera det så är deti nte mitt fel heller hur?

Är du likadan mot alla som ställer frågan varför? Och vadå lycka till det kan jag behöva, du verkar lite barnslig med dom sakerna.
Jag kan ju prova allt man kan prova som sagt, men varför skulle jag då skapa tråden från början? Tänk vad många trådar vi kan ta bort på sweclockers om vi tar bort alla som frågar just varför och undrar hur det kan hjälpa/bli så istället för att bara "jaha det blir så, vem bryr sig om varför. Det funkar ju"

Jag ber om ursäkt att jag var nyfiken och frågade varför. Ska aldrig hända igen. Så gör alla så här så kommer tillslut ingen veta varför och ingen kommer kunna hjälpa varandra för att kunskap och ideer inte sprids

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Då är vi olika på den punkten, jag vill gärna veta varför. Kan alltid hjälpa i framtida problem som dyker upp. Är inget att face palm'a för.
Bara för jag vill veta varför så är ju inte dum som en knäskål som du antyder, är mer du som är det tyvärr. Jag har sagt att jag vill veta varför. Kan du inte acceptera det så är deti nte mitt fel heller hur?

Är du likadan mot alla som ställer frågan varför? Och vadå lycka till det kan jag behöva, du verkar lite barnslig med dom sakerna.
Jag kan ju prova allt man kan prova som sagt, men varför skulle jag då skapa tråden från början? Tänk vad många trådar vi kan ta bort på sweclockers om vi tar bort alla som frågar just varför och undrar hur det kan hjälpa/bli så istället för att bara "jaha det blir så, vem bryr sig om varför. Det funkar ju"

Jag ber om ursäkt att jag var nyfiken och frågade varför. Ska aldrig hända igen. Så gör alla så här så kommer tillslut ingen veta varför och ingen kommer kunna hjälpa varandra för att kunskap och ideer inte sprids

Varför ska man byta/uppdatera

Drivrutiner för att få bättre prestanda fixa strul med hårdvara eller programvara osv osv.

Bios fixa strul med hårdvara och andra problem kunna klocka mer osv osv.

Installera om OS fixar det mesta som strular.

Skifta grafikkort på moderkortet för att utesluta eventuella problem med hårdvara osv osv.

Nu har jag varit tydlig med VARFÖR man ska göra vissa saker så att en tre åring fattar.

Du kan ta och fundera på varför inte någon annan skriver i tråden. Finns inte mer å säga typ.

Knäskål var dumt sagt av mig tar tillbaka det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Hallå igen

Jag har förklarat att man måste felsöka i flera steg tex

Jag testar att skifta grafikkorten på moderkortet fixade det problemet= nä
Då går man vidare till nästa steg fixade det datorn = nä osv osv.

Tillslut kommer du till ett steg där datorn funkar igen som den ska. Då vet du VARFÖR den fungerar och vad det var du gjorde som fick den att fungera igen.

Eller ska du ha en förklaring som typ den här tex

Gör så här så skickas det en signal till pci-e bussen som skickade den vidare genom en kondensator förbi cpun som sa till operativsystemet att det skulle fixas.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

Prova en nyare drivrutin pga att just den versionen som du har kan bugga sig med just din kombination av komponenter och det är värt att testa allt.

sen är ju temperaturer lite intressant att få veta också

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Lyssna på alla tips och gör så.. du verkar inte ha kunskap själv att felsöka så ta alla tips du får ist för att börja argumentera varför..

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Hallå igen

Jag har förklarat att man måste felsöka i flera steg tex

Jag testar att skifta grafikkorten på moderkortet fixade det problemet= nä
Då går man vidare till nästa steg fixade det datorn = nä osv osv.

Tillslut kommer du till ett steg där datorn funkar igen som den ska. Då vet du VARFÖR den fungerar och vad det var du gjorde som fick den att fungera igen.

Eller ska du ha en förklaring som typ den här tex

Gör så här så skickas det en signal till pci-e bussen som skickade den vidare genom en kondensator förbi cpun som sa till operativsystemet att det skulle fixas.

Nej sån förklaring har jag redan sagt att jag inte vill ha, jag vet hur felsökning fungerar. Men med den atityden du har så är hela denna här tråden meningslös ju? Varför fråga vad det kan beror på när man bara kan felsöka från punkt 1 till 2?
Och när man felsöker vill man fortfarande ha en tanke på varför just det ska hjälpa. Inte bara testar att skifta grafikkort, nä det funka inte.

Om man har värmeproblem med cpu så är det ju vanligt att man ska kolla att cpu-kylaren sitter som den ska först, varför? jo för full kontakt ger sämre värmeavledning. Funkar inte det så kanske en sak är, snurrar fläkten? då kan man också fråga varför. Jo utan att fläkten snurrar så kyler det inte.

Lite enkla fel och självklara varför just det ska hjälpa men du borde förstå meningen med min första fråga jag frågade dig. Var inte för att starta en diskussion utan jag var bara nyfiken och funderade. Jag är en nyfiken person så enkelt är det

Skrivet av Dusken912:

Prova en nyare drivrutin pga att just den versionen som du har kan bugga sig med just din kombination av komponenter och det är värt att testa allt.

sen är ju temperaturer lite intressant att få veta också

Jag vet att det är värt o testa allt, har aldrig sagt något annat. Men som du skriver så ger du ingen rak anledning typ som 12.9 har visat problem med dublla 7970, utan du skriver bara prova pga kan bugga men din kombination.

Skrivet av skeddan:

Lyssna på alla tips och gör så.. du verkar inte ha kunskap själv att felsöka så ta alla tips du får ist för att börja argumentera varför..

Du verkar ha missat att jag inte började argumentera, utan bara frågade varför.
Och jag har kunskap om att felsöka, har inget med att göra att man vill veta varför just en ensaka sak skulle hjälpa, tror inte du börjar kontrollera kabelanslutning mellan skärm o väg när musen beter sig lustigt bara för att "allt är värt o testa" -.-'

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Börjar tro att du inte kan någonting om datorer. Sluta tjafsa om varför så när du kliver upp på morgonen så måste du fråga dig varför måste jag kliva upp för.
Så om du är sjuk och ska gå till doktorn så får han inte röra dig. Om han inte säger vad han ska göra med dig först. Han kan omöjligt veta vad som är fel om han inte får klämma o känna och test olika saker.

Tror inte du kan få bättre hjälp än du fått. Och du skrev det själv tråden är meningslös.

Vad är det för mening med att starta en tråd om man inte tar del av tipsen man får.

Sen är det typ 600 Pers som läst i tråden och har jag haft fel skulle de väl påpeka de eller. Och du lyssnade inte på de andra två som skrev nyss heller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D