Frågor ang säkerhet vid chassi-bygge från scratch!

Permalänk

Frågor ang säkerhet vid chassi-bygge från scratch!

Hej!

Som rubriken antyder så bygger jag ett eget m-ITX chassi från scratch med Valves egna "steam-box" prototyp som främsta inspirationskälla. Iden är att bocka 2st aluminium plåtar till breda "U-former" som ska monteras som en låda (se bild nedan) samt skruvas ihop med hjälp utav L-profiler.

Jag har redan verktygen och designen är i princip klar. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska montera det för att göra det så säkert som möjligt (skydda komponenter från kortslutning). Nedan skriver jag dom frågar jag har och hoppas att ni kan hjälpa mig besvara dem!

1. Kan jag skruva ner moderkorts-distanserna rakt ner i bottenplåten (utan att dem kommer ut på undre sidan bottenplåten och får kontakt med eventuella objekt där) och sedan "skruva" på moderkortet på dessa distanser eller behöves det en moderkortsplåt ovanpå bottenplåten?

2. Finns det några delar på PSUn/Grafikkortet (förutom PCB/kretsar) som inte får komma i kontakt med ledande material?

Dessa är de enda frågor jag kan komma på just nu men uppdaterar tråden med andra frågor om dom skulle uppstå.

Tack på förhand!

PS: här är en rätt så bra nedmontering av steamboxen Länk som borde ge er en rätt så bra ide om vad jag försöker göra!

//mackemong

Permalänk
Medlem

Moderkortsplåten har kontakt med chassisidorna i ett chassie, så det skall inte vara någon fara att köra distanserna rätt i sidan. Däremot är ju en extra baksida trevligt pga slippa utstickande skruvar som kan repa saker eller folk för den delen. Även kabeldragning blir ju trevligare av det. På instickskort är det samma som med moderkort, har du ledande material mot undersidan/ovansidan av PCBn kommer du troligtvis att kortsluta kortet, i bästa fall beter det sig bara konstigt, i värsta fall steker du hela kortet så se till att det finns luft under/över kortet

Permalänk

Jo, en extra baksida låter ju bra. Problemet är att jag inte vill bygga något på höjden om jag inte kan undvika det men jag får se. Kanske inte måste lägga till så mycket ändå. Ska se till att lägga upp en bygglogg när projektet är igång.

Tack för svar!

//mackemong

Permalänk
Medlem

När det gäller plattan du sätter moderkortet i måste du även kunna se det från minst fyra andra håll. Helst fem. Bästa sättet är att med hjälp av en tärning eller en Rubiks kub se alla andra sidor. Om du fäster distanserna på sida ett kommer dom att sticka ut på sida sex av tärningen. Sidorna tre och fyra samt två och fem vänds sedan vågrät eller lodrät för att passa in mot tak eller mot gavel.

Tänk att detta är ett skelett, komponenterna är organ och det yttersta är som skinn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tack för informativa svar. Har ett par till frågor dock.

När det gäller PSUn så kan den väl ligga ned direkt ned mot bottenplåten, så länge man använder sig utav de "officiella" skruvgängorna i PSUn så bör man väl vara säker?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt frågan, menar du om du skall använda de standardiserade hålavstånden eller hålstorlekarna? Om det är gängstorleken på de hålen du skall göra så rekommenderar jag inte att göra gängor på "båda sidorna" om du förstår vad jag menar. Du skall ha gäng på en sida för att kunna spänna in den andra delen när du drar i skruven

Permalänk
Skrivet av mackemong:

Jo, en extra baksida låter ju bra. Problemet är att jag inte vill bygga något på höjden om jag inte kan undvika det men jag får se. Kanske inte måste lägga till så mycket ändå. Ska se till att lägga upp en bygglogg när projektet är igång.

Tack för svar!

//mackemong

Instämmer med cheben ang moderkorts distanserna som ev kan skada kablage etc. Du skulle enkelt kunna lösa detta problem genom att köpa tex en sk "dynamitgubbe" (förpackningen liknar en dynamitgubbe) innehållande keramisk metall. Kapa av lagom bit från d gubben, knåda mellan fingrarna så härdning påbörjas, applicera över utstickande gängor till distanserna och forma det till en liten "mjuk kulle" vars höjd inte behöver vara mer än lite drygt vad utstickande gänga är. Skyddet fixat.

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Instämmer med cheben ang moderkorts distanserna som ev kan skada kablage etc. Du skulle enkelt kunna lösa detta problem genom att köpa tex en sk "dynamitgubbe" (förpackningen liknar en dynamitgubbe) innehållande keramisk metall. Kapa av lagom bit från d gubben, knåda mellan fingrarna så härdning påbörjas, applicera över utstickande gängor till distanserna och forma det till en liten "mjuk kulle" vars höjd inte behöver vara mer än lite drygt vad utstickande gänga är. Skyddet fixat.

Absolut. Tack för bra svar. Ska ta så många försiktighetsåtgärder jag kan. När det gäller custom chassi-byggen så måste man ju vara lite extra försiktig. Behöver dock hjälp med ett par saker till.. Jag letar efter en väldigt speciell kabel som jag behöver. Då jag inte tror att jag kan förklara hur den ser ut så gjorde jag en bild istället...

Den ska alltså se ut som vid 1an i ena änden och som på 2an vid den andra. Har letat på internet hur länge som helst utan resultat.. Det närmaste jag kunde komma var detta Vinklad kabel Skulle vara mycket tacksam för hjälp med detta då det faktiskt varit det svåraste hitills...

Letar alltså efter en vinklad nätkabel med en hane i ena änden!

Tack på förhand!

//mackemong

Permalänk
Medlem

Det du frågar efter är antagligen en kabel som ger power från gamla klassiska nätaggregat direkt till skärmen eller från UPS-enheter till datorutrustning. Kabeln heter C13-C14 och är hona till hane. Den änden som har hanen(14) kopplar du till UPS-enheten och den änden som har honan(13) kopplar du till nätagget.

Förlängning C13-C14 2.0 Meter - Kjell & co

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon