Kommer inte åt NAS från ena datorn i nätverket. Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kommer inte åt NAS från ena datorn i nätverket. Win7

Halloj.

Sitter på en Synology DiskStation DS214se som NAS och har två datorer kopplade i nätverk.
Den ena datorn kommer inte åt NASen.
Eller den kan hitta den i utforskaren, men när jag klickar på NASen så har jag ej någon behörighet att komma åt den.
"Du har inte behörighet för \\XXXXXX. Kontakta nätverksadministratören och be om rätt behörigheter"
Är inloggad som admin på datorn och har letat igenom alla inställningar.
Nätverket skapades på den andra datorn. Spelar detta någon roll? Misstänker att det inte gör det.

Har även kikat igenom inställningarna i NASen men misstänker att det är just denna datorns inställningar som strular.
Vad bör jag kika närmare på?
Har bara ett användarkonto som används på denna dator, och det är adminkontot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Bara en tanke, bara för att du loggar in med admin-kontot på din dator, så betyder ju inte det att det är admin-kontot till din NAS? Är du säker på att du loggar in med rätt uppgifter?

[Asus P8Z68-V PRO/Gen3] [Intel i7 2600K@4,5 Ghz] [Noctua NH-U12P] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [Corsair Vengeance 16 gb 1600mhz] [2x Samsung EVO 250 GB] [Corsair Force 3 120 Gb] [2x OCZ Agility 3 120 GB] [Seasonic Focus+ Gold 650 W] [FD Meshify C][Synology DS212 2x2 TB NAS] [Konnekt 8 FW ljudkort] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [Corsair K70 RGB] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Vill du göra det lätt för dej så skapar du ett konto på din NAS med samma namn/lösen som det på datorn , glöm inte att get det rättigheter på nasen bara.

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av bluppblupp:

Bara en tanke, bara för att du loggar in med admin-kontot på din dator, så betyder ju inte det att det är admin-kontot till din NAS? Är du säker på att du loggar in med rätt uppgifter?

Jo det förstår jag med.
Saken är den att jag skall väl få upp någon form av användarnamn/lösen när jag klickar på NASen?

Skrivet av mr_sQuinty:

Vill du göra det lätt för dej så skapar du ett konto på din NAS med samma namn/lösen som det på datorn , glöm inte att get det rättigheter på nasen bara.

Som sagt, jag kan inte ens skriva in användarnamn och lösen när jag klicka på min NAS i utforskaren.
På andra datorn går det dock utmärkt, samt att när jag klicka på en annan folder i NASen på den andra datorn så ber den om lösen, precis så som jag ställt in den att göra, dvs att man behöver pass för att ha tillgång till vissa mappar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Yorgo_:

Jo det förstår jag med.
Saken är den att jag skall väl få upp någon form av användarnamn/lösen när jag klickar på NASen?

Konstigt, kommer inte riktigt ihåg när jag fixade, men då fick jag nog frågan om lösenord när jag la till disken i windows. Har du gjort såhär?

Kan ju vara en idé att göra om nätverksmappingen tänker jag, för då kan du bocka i att du vill använda andra inloggningsuppgifter än de du redan har i datorn. Lycka till!

[Asus P8Z68-V PRO/Gen3] [Intel i7 2600K@4,5 Ghz] [Noctua NH-U12P] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [Corsair Vengeance 16 gb 1600mhz] [2x Samsung EVO 250 GB] [Corsair Force 3 120 Gb] [2x OCZ Agility 3 120 GB] [Seasonic Focus+ Gold 650 W] [FD Meshify C][Synology DS212 2x2 TB NAS] [Konnekt 8 FW ljudkort] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [Corsair K70 RGB] [Logitech G502] [Qpad QH-90]