Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

Köpa egen toppdomän - vart/hur?

Har kikat runt en tid efter en egendesignad toppdomän eftersom jag inte kan köpa den någonstans.

Toppdomänen jag varit ute efter är .hs

Det finns alla möjliga kombinationer, men inte just .hs

Så om någon vet hur jag ska gå tillväga för att köpa en sådan domän så skulle jag vara evigt tacksam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Priseerna börjar på 1,3 miljoner men vill du så får du köpa en, men det är något dyrare på högersidan av punkten än på vänster
http://newgtlds.icann.org/en/applicants/agb

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av mrqaffe:

Priseerna börjar på 1,3 miljoner men vill du så får du köpa en, men det är något dyrare på högersidan av punkten än på vänster
http://newgtlds.icann.org/en/applicants/agb

Får nog leva på nudlar ett tag! Haha

Visste inte att det var så sjukt dyrt. Det finns alla möjliga märkliga toppdomäner så trodde att det skulle vara relativt billigt och enkelt att skaffa en egen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av stn1337:

Får nog leva på nudlar ett tag! Haha

Visste inte att det var så sjukt dyrt. Det finns alla möjliga märkliga toppdomäner så trodde att det skulle vara relativt billigt och enkelt att skaffa en egen.

Du kan ju alltid skapa en parallel root där du kan ha vilka toppdomäner du vill. Dock så måste alla dom ska besöka en sådan konfigurera sin resolver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund SE
Registrerad
Feb 2009

egen toppdomän

Du är antagligen helt ensam om att vilja ha en hel toppdomän för dig själv. Troligen har ingen tidigare uttryckt samma önskemål och därför finns det gott om lediga bokstavskombinationer, till exempel .cp

För att registrera en ny toppdomän bör du först starta ett nytt land, och få det godkänt som suverän stat i FN. Därefter är det bara att slänga upp en namnserver med fast ip-adress gärna med en backupserver på ett annat nät hos en annan nätleverantör. När du har all infrastruktur på plats så är det bara att ansöka om ny toppdomän för ditt land hos www.iana.org

För säkerhets skull bör du kanske läsa RFC1591 först, så att du inte begår några pinsamma misstag när du beställer din nya toppdomän. Om du tycker reglerna är lite fyrkantiga kan du kanske be dem ändra på dem, iana.org är kända för att vara flexibla. De ändrade senast på detta dokument 1994.

mvh

Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av andbir:

Du är antagligen helt ensam om att vilja ha en hel toppdomän för dig själv. Troligen har ingen tidigare uttryckt samma önskemål och därför finns det gott om lediga bokstavskombinationer, till exempel .cp

För att registrera en ny toppdomän bör du först starta ett nytt land, och få det godkänt som suverän stat i FN. Därefter är det bara att slänga upp en namnserver med fast ip-adress gärna med en backupserver på ett annat nät hos en annan nätleverantör. När du har all infrastruktur på plats så är det bara att ansöka om ny toppdomän för ditt land hos www.iana.org

För säkerhets skull bör du kanske läsa RFC1591 först, så att du inte begår några pinsamma misstag när du beställer din nya toppdomän. Om du tycker reglerna är lite fyrkantiga kan du kanske be dem ändra på dem, iana.org är kända för att vara flexibla. De ändrade senast på detta dokument 1994.

mvh

Andreas

Jag tror minsann att någon fått nobben på sin ansökan om egen toppdomän och blivit lite butter

Ryzen 1700, Msi Tomahawk, Vega 64 + Morpheus II Core, Samsung no-name b-die @ 3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

Även om jag blev besviken att det inte var så lätt som jag trodde måste jag ändå ge er cred för extremt underhållande svar! Haha