Internet slutar fungera ibland när jag startar eller stänger av en dator

Permalänk
Medlem

Internet slutar fungera ibland när jag startar eller stänger av en dator

Halloj!

I ett bra tag nu så har det strulat med vårat internet. Ibland så slutar routern fungera och lyser röd medans den normalt lyser blå.

Internet får vi via ADSL med ett zyxel modem och en Belkin router. Vi har tre anslutna datorer via kabel, fyra mobiler och en ipad. Just nu är det fem enheter anslutna när man kollar i DHCP klients listan.

När jag stänger av eller startar min dator så slutar internet fungera ibland för alla i huset, både det trådlösa och trådade. Det händer kanske 50 % utav gångerna jag startar eller stänger av datorn. Det händer inte när någon annan i huset stänger av deras datorer. Det kan också sluta att fungera även när jag har min dator på, så det händer inte enbart nä jag stänger av eller startar min dator.

Medans internet inte fungerar så är det en gul varningstriangel över internet ikonen. Jag kan inte ansluta till någon hemsida men jag kan ansluta till routerns inställningssida. Alltså 192.168.2.1.Routern börjar som sagt lysa rött och för att internet ska fungera igen så måste man antingen vänta i allt ifrån fem minuter eller en hel natt, eller koppla från sladden som ansluter modemet och routern och sedan ansluta den igen.

Det jag har gjort är att jag har återställt routern till fabriksinställningar, startat om den många gånger, och ändrat dns server till 8.8.8.8 då Windows felsökare ibland säger att det är en dns server som inte svarar. Jag har även satt nätverket som ett offentligt nätverk istället för hemnätverk. Inget har gett resultat.

Är det någon som har en ide om vad som kan vara fel? All hjälp uppskattas!

Specifikationerna är
Moderkort: asrock z77 extreme4
Processor: intel i5 Ivy bridge 3,4 GHz
Ram: 16 GB
Grafikkort: Nvidia gtx 670
Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Medlem

Har du samma problem nar du sitter med alla enheterna direkt i modemet och inte router?
Vad hander om du drar ut natverks kabeln ifran din dator medans den ar pa? Dor internet for alla da ocksa?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3