Permalänk
Medlem

144hz ut från dockningsstation?

Hallå!

Jag skulle vilja skaffa mig en dockningsstation till min bärbara från Samsung (med 3.0 USB). Jag har dessutom en BenQ 2411 monitor som jag skulle vilja koppla till stationen.

Så till min fråga;
Kan dockningsstationen (förmodligen en USB 3.0 variant?) via en DVI utgång bära 144hz@1080p?
Jag är införstådd med att den bärbara ->HDMI -> Monitor enbart kan bära 60hz.

Exempel på dockningsstation http://www.inet.se/produkt/2901443/targus-docking-station-usb-3-0

Varför jag undrar är för att jag givetvis vill utnyttja den snabba hz:en på BenQ:en.

Om det råder osäkerhet försöker jag gärna förklara ytterligare.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
99:e percentilen

1920x1080 @ 144 Hz kräver drygt 7 Gbit/s. USB 3.0 klarar 5 Gbit/s, så 144 Hz borde vara omöjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Okej! Hur löser du ut Gbit/s-kravet för den upplösningen? Finns det kanske en (förmodad) möjlighet att sänka hz:en till runt 100 och behålla 1080p?

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar, BTW.

Permalänk
Medlem

Specarna säger 1st DVI-I (upp till 2048x1152) vilket borde betyda att den endast har single link, dvs inte några 120/144hz samt inte några 2560x1440, så bara 60hz är vad det kommer bli.

Står inget om vad det är för grafikkrets i den, men man kan nog anta att den är rejält slö och enbart duger för "windows arbete" i ett sånt läge spelar det inte så stor roll om det är 60 eller 144hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Stort tack. Jag håller med om att det högst troligen INTE sitter en vettig gpu i dockningsstationen. Tack igen.