Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Logitech G500s. Acceleration

Hej alla

Köpte igår en Logitech G500s då mina gamla mus högerknapp bara la av. Men nu efter att ha använt musen i ett antal timmar kan jag med ganska stor säkerhet säga att musens acceleration aldrig riktigt stängs av. Så mina fråga är, är det någon annan som upplever detta och i så fall finns det något sätt att åtgärda det på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Det finns en del filmer ang. detta på Youtube. Går tydligen inte att lösa tyvärr, vad jag har hört.

EDIT:
Jag mindes lite fel. https://www.youtube.com/watch?v=78-2qoeRjqM
Den här personen har problem med lag. Hen verkar dock ha löst det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Miikks:

Hej alla

Köpte igår en Logitech G500s då mina gamla mus högerknapp bara la av. Men nu efter att ha använt musen i ett antal timmar kan jag med ganska stor säkerhet säga att musens acceleration aldrig riktigt stängs av. Så mina fråga är, är det någon annan som upplever detta och i så fall finns det något sätt att åtgärda det på.

Har du stängt av accelerationen i både Windows och SetPoint (eller vad deras musprogram heter nu för tiden)?

EDIT: Det verkar som att man inte kunde stänga av det i G500, men att det ska gå med G500s, så länge du installerar rätt drivrutin och mjukvara för inställningar.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Smygbas:

Det finns en del filmer ang. detta på Youtube. Går tydligen inte att lösa tyvärr, vad jag har hört.

Tack för det snabba svaret! Det var ju skittråkigt då jag annars upplever musen som riktigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av blackeagle:

Har du stängt av accelerationen i både Windows och SetPoint (eller vad deras musprogram heter nu för tiden)?

Ja det har jag :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2002

Kör du Windows 8.1? I sådana fall, har du installerat alla windows uppdateringar? Finns en fix där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

G500s har en lasersensor och alla lasersensorer har inbyggd acceleration tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Citat:

Probably the most misunderstood topic in my opinion (you can see people making these mistakes even in mouse reviews!). Many people assume that laser technology is superior to optical just because its newer. When in actual fact optical sensors are superior because they are more reliable and precise as they have higher perfect control speeds and higher malfunction speeds. I am pretty sure some random guy will come and scream "NO~~~ LASER MICE CAN TRACK ON GLASS, OPTCIAL CANT, LASER MICE FTW". Sure, your laser mouse tracks well on your window pane but simply fails on a cloth mousepad like the QCK. Anybody who owned a laser mouse would probably have noticed they are extremely particular about the surfaces they are on unlike optical. They tend to jitter alot on certain mousepads and just track randomly.

Rätt bra läsning kring möss: http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Smygbas:

Tack för länken. Intressant läsning!

Tack för alla svar! Jag hittade några drivrutiner på Logitechs hemsida och efter att ha testat i ett dygn nu så kan jag säga att det inte finns någon acceleration längre, vilket är KANON
Tack för hjälpen alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Inget problem jag upplever

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits