Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

MSI GT70

Tjena, köpte för ungefär en MSI GT70, funkat klockrent att spela på, CS:GO, WOW, LOL, ja alla spel jag testat,
Men sedan för ungefär 2 dagar sedan så har jag börjat få enorma lag-spikes på CS:GO, enormt irriterande, är inte så super insatt i datorer, vet någon vad det kan vara för fel?
Tack på förhand.

Intel Core i7-4700MQ
GTX780M
8GB RAM

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Clirzz:

Tjena, köpte för ungefär en MSI GT70, funkat klockrent att spela på, CS:GO, WOW, LOL, ja alla spel jag testat,
Men sedan för ungefär 2 dagar sedan så har jag börjat få enorma lag-spikes på CS:GO, enormt irriterande, är inte så super insatt i datorer, vet någon vad det kan vara för fel?
Tack på förhand.

Intel Core i7-4700MQ
GTX780M
8GB RAM

Ta en skärmdump på graferna som MSI Afterburner genererar när du spelar och upplever problemet.

En annan sak du kan kolla är om det är någon skillnad om batteriet är fulladdat när du börjar spela.

Jag har en liknande dator från MSI med GTX765M. Hade liknande problem vilket visade sig bero på att nätagget var trasigt/för klent. Min dator funkade bättre om batteriet var fulladdat och om man tittade på graferna från Afterburner så flög GPU frekvensen upp och ner.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Clirzz:

Tack på förhand.

Intel Core i7-4700MQ
GTX780M
8GB RAM

Jag har en liknande MSI och min vart väldigt varm och fläktarna gick i högvarv. Löste det med att lägga på mer kylpasta på cpun och gpun.
Efter det gick det bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Blåste även rent datorn samtidigt, det var otroligt mycket damm i kylflänsarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Men alltså datorn är nästan 2 veckor gammal, ska ju inte behöva göra något med den ännu?
Känns ju väldigt skumt isf, men tack för svar iaf!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Ingen aning vad MSI afternburner är, men ska kolla på det du skrev, jag har dock tagit bort batteriet och har laddarkabeln i hela tiden, är det dumt?

Nätagget ska ju inte kunna vara för klent?, datorn är sprillans ny och här bättre nätagg i denna än vad jag hade i min gamla, där funkade cs:go klockrent,

Tack för svar iaf!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av bonzaitraed:

Jag har en liknande MSI och min vart väldigt varm och fläktarna gick i högvarv. Löste det med att lägga på mer kylpasta på cpun och gpun.
Efter det gick det bra!

Lägga på mer kylpasta ska man absolut inte göra, Om något ska man isf torka bort den gamla kylpastan och sedan applicera ny kylpasta, Man ska även tänka på att det behövs så extremt lite kylpasta på en latop cpu samt gpu.

Detta blev lite Off topic då detta inte har något att göra med TS dator.

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Headset: Steelseries Arctis 7 2019 Edition Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av H4nsson:

Lägga på mer kylpasta ska man absolut inte göra, Om något ska man isf torka bort den gamla kylpastan och sedan applicera ny kylpasta, Man ska även tänka på att det behövs så extremt lite kylpasta på en latop cpu samt gpu.

Detta blev lite Off topic då detta inte har något att göra med TS dator.

Jag skrev kanske lite dumt. Givetsvis tog jag bort den gamla kylpastan innan jag la på den nya...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Clirzz:

Ingen aning vad MSI afternburner är, men ska kolla på det du skrev, jag har dock tagit bort batteriet och har laddarkabeln i hela tiden, är det dumt?

Nätagget ska ju inte kunna vara för klent?, datorn är sprillans ny och här bättre nätagg i denna än vad jag hade i min gamla, där funkade cs:go klockrent,

Tack för svar iaf!

Min kan man inte köra på högsta fart utan batteri. Ska man spela på min så måste man både kabeln och batteriet i, annars klockar grafiken ner sig. Den behöver batteriet för att kapa de högsta effekttopparna. Så har jag i alla fall fått det förklarat för mig på MSI's forum.

Hur kan nätagget vara för klent? Tja, det kan ju tex vara trasigt! Hur stor effekt är det på ditt nätagg? Det bör vara ett 180W.

Jag tycker inte att du ska byta kylpasta. Då ska du i så fall lämna in datorn och inte hålla på att gräva i en helt ny dator. Den ska så klart funka!

Men installera MSI Afterburner och ta en skärmdump på kurvorna när du spelat så kan jag kolla om symptomen är de samma som de jag hade.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!