Permalänk
Medlem

Konfigurera Linksys SWR224G4P

Lyckades hitta en gammal switch (Linksys SWR224G4P), så jag tänkte kunde vara lite kul och lära sig lite saker om switchar.
Till och börja med ville jag konfigurera den men jag stötte på problem, jag lyckas inte komma åt WebView(192.168.1.254) för att konfigurera den.
Måste jag göra något på datorn innan jag kan ansluta till den för att konfigurera den?
Hur fungerar det med en "serial cable" på en stationär dator?
Jag har också sett något om HyperTerminal men det finns ej på Win7. Är PuTTY något man kan använda istället?
Hoppas att någon kan lära mig lite saker!

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Du måste ligga i samma subnät som switchen (192.168.1.0/24) för att nå dess interface.
Manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Du måste ligga i samma subnät som switchen (192.168.1.0/24) för att nå dess interface.
Manual

Så här? För detta har jag redan testat. Kan gateway IP'n vara ändrad? Isåfall hur kan jag få tag på den?

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Nja. GW är inte relevant i detta läget. Sätt som du försöker PC till 192.168.1.44 med mask 255.255.255.0. Def GW beöver du inte ange. Klart. Testa nu att pinga 192.168.1.254. Svarar den inte (o du ser inget med "arp -a" så har man bytt IP på switchen. Kolla isf manual efter ngn factory reset procedur. Alternativt kör via konsol - o ja, Putty funkar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Nja. GW är inte relevant i detta läget. Sätt som du försöker PC till 192.168.1.44 med mask 255.255.255.0. Def GW beöver du inte ange. Klart. Testa nu att pinga 192.168.1.254. Svarar den inte (o du ser inget med "arp -a" så har man bytt IP på switchen. Kolla isf manual efter ngn factory reset procedur. Alternativt kör via konsol - o ja, Putty funkar för det.

Tackar, har läst upp nu i några timmar på switchar. Alltid kul att lära sig något nytt! Tackar igen för all hjälp!

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Nja. GW är inte relevant i detta läget. Sätt som du försöker PC till 192.168.1.44 med mask 255.255.255.0. Def GW beöver du inte ange. Klart. Testa nu att pinga 192.168.1.254. Svarar den inte (o du ser inget med "arp -a" så har man bytt IP på switchen. Kolla isf manual efter ngn factory reset procedur. Alternativt kör via konsol - o ja, Putty funkar för det.

Kan fortfarande inte komma åt den, troligtvis är IP'n ändrad. Får köpa en USB adapter till serial kabel och köra igenom konsol.

Visa signatur

Spaces, not tabs.