Iphone 5s vs Samsung Galaxy S5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Hur är du säker på att iphone räcker längre?

Android drar mer batteri än iOS, dessutom har iPhonen en mindre skärm än S5. Kan ju inte vara helt säker men 5s räcker i allafall längre än S4, så det borde vara samma med S5..

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Denna sida kan nog svara på dina frågor om själva telefonen http://www.gizmag.com/iphone-5s-vs-galaxy-s5/31020/

Men som många sagt. Bestäm först vilket operativsystem du gillar bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Android drar mer batteri än iOS, dessutom har iPhonen en mindre skärm än S5. Kan ju inte vara helt säker men 5s räcker i allafall längre än S4, så det borde vara samma med S5..

Men samtidigt har flera Android mobiler mycket större batteri vilket gör att en hel drös android telefoner har bättre batteritid ändå.

Det är bara att kolla listan http://blog.gsmarena.com/htc-one-m8-battery-test/

Tryck bara på Expand om du vill se alla telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men samtidigt har flera Android mobiler mycket större batteri vilket gör att en hel drös android telefoner har bättre batteritid ändå.

Det är bara att kolla listan http://blog.gsmarena.com/htc-one-m8-battery-test/

Tryck bara på Expand om du vill se alla telefoner.

Såklart att det finns mobiler som har bättre batteritid än iphone men nu var det väll 5s och s5 som vi jämnförde eller?
Dessutom så har iphonen jävligt bra batteritid ändå om man tänker på hur litet batteri det är.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Hjälpsam

Som många säger är OS en sak. Väljer du iOS är 5s ganska givet, om du väljer Android eller är öppen så finns det andra kriterier.

1. Den skall vara pigg nog, inte nödvändigtvis snabbast eller bäst, men snabb nog.
2. Den egenskap som jag har värdesatt absolut mest vid senaste köpet VATTENTÄT!

Jag slog till på en Sony Z2 och älskar den, både i prestanda, design och funktion. Om du tycker att den är stor kolla på Z2 Compact.
Det börjar även dyka upp andra telefoner som är både justa och vattentäta.

- Kunna prata medan det regnar utan att vara orolig för att fimpa garantin.
- Olyckor vid stranden, på festen, vid poolen är inte lika farliga helt plötsligt
- Kunna ligga i badkaret och kolla på NetFlix
- Kunna ha telefonen i badrummet när man tar en dusch utan att luftfuktigheten slår ut fuktsensorerna

Även om du inte filmar under vatten med den så är det en skön trygghetsfaktor att inte behöver fundera på om den kommer att visa fuktskada efter en situation eller inte.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Såklart att det finns mobiler som har bättre batteritid än iphone men nu var det väll 5s och s5 som vi jämnförde eller?
Dessutom så har iphonen jävligt bra batteritid ändå om man tänker på hur litet batteri det är.

Om vi vänder på steken, om man tänker på hur liten skärm den har med få pixlar att dra runt så är det inte mer imponerade än något annat. Men detta är irrelevant för det är praktiken som räknas..
Du kan räkna ut själv lite, Samsung S5 har större batteri och strömsnålare SoC än föregångaren S4. Jag skulle bli förvånad om den hade sämre batteritid än iPhones 5S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som många säger är OS en sak. Väljer du iOS är 5s ganska givet, om du väljer Android eller är öppen så finns det andra kriterier.

1. Den skall vara pigg nog, inte nödvändigtvis snabbast eller bäst, men snabb nog.
2. Den egenskap som jag har värdesatt absolut mest vid senaste köpet VATTENTÄT!

Jag slog till på en Sony Z2 och älskar den, både i prestanda, design och funktion. Om du tycker att den är stor kolla på Z2 Compact.
Det börjar även dyka upp andra telefoner som är både justa och vattentäta.

- Kunna prata medan det regnar utan att vara orolig för att fimpa garantin.
- Olyckor vid stranden, på festen, vid poolen är inte lika farliga helt plötsligt
- Kunna ligga i badkaret och kolla på NetFlix
- Kunna ha telefonen i badrummet när man tar en dusch utan att luftfuktigheten slår ut fuktsensorerna

Även om du inte filmar under vatten med den så är det en skön trygghetsfaktor att inte behöver fundera på om den kommer att visa fuktskada efter en situation eller inte.

Nog för att deras Z modeller är bra iom vattentåligheten, men behöver man verkligen ha med sig telefonen när man duschar? Kommer du svara i den om det ringer? Nog för att man kan vilja glo på serier eller nåt i badet, men personligen så vill jag inte ha några störningsmoment när jag slappnar av i badkaret.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av netbuddy:

Nog för att deras Z modeller är bra iom vattentåligheten, men behöver man verkligen ha med sig telefonen när man duschar? Kommer du svara i den om det ringer? Nog för att man kan vilja glo på serier eller nåt i badet, men personligen så vill jag inte ha några störningsmoment när jag slappnar av i badkaret.

Inte att du duschar med den, utan att den är i badrummet samtidigt som du duschar. Kommer in från en löparrunda och skalar av dig i badrummet etc. Ångan som blir i de flesta duschrum räcker och blir över för att trigga fuktsensorlapparna i många telefoner. Eller om du drar ut och åker skidor, packar in telefonen i innerfickan på din goretexjacka, en kollega har fimpat ett par telefoner på det sättet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Såklart att det finns mobiler som har bättre batteritid än iphone men nu var det väll 5s och s5 som vi jämnförde eller?
Dessutom så har iphonen jävligt bra batteritid ändå om man tänker på hur litet batteri det är.

Kan verkligen inte hålla med. Några vänner till mig har iPhone och det batteriet håller fan inte länge alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan verkligen inte hålla med. Några vänner till mig har iPhone och det batteriet håller fan inte länge alls

Om man har en extern laddare!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Om man har en extern laddare!

Hur menar du nu? Ett batteri ska hålla utan en laddare under 1 dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av NILLANist:

Om man har en extern laddare!

Alla tycker olika verkar det som. Jag lyssnar 6timmar på musik har alltid gps blåtand wifi osv igång har aldrig någonsin varit nära på att ha slut på batteri på en dag med min iphone 5. Men min förra S4 däremot 20-30% klockan 16:00 när jag lyssnat på musik och surfat lite på jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Alla tycker olika verkar det som. Jag lyssnar 6timmar på musik har alltid gps blåtand wifi osv igång har aldrig någonsin varit nära på att ha slut på batteri på en dag med min iphone 5. Men min förra S4 däremot 20-30% klockan 16:00 när jag lyssnat på musik och surfat lite på jobbet.

Vafan har du för super iphone?
I skrivande stund har jag 42 % och det är med relativt lagom mycket surfande och spelande ( inga krävande spel). Dessutom spotify i kanske 40 minuter allt detta över 3g nätverket dock med bluetooth osv avstängt även gps och platstjänster

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk

nils! köp LG g2! Du vet att du kan lita på mig!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Inaktiv

LG G2, kostar hälften av vad en S5a gör och är en bättre mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Men jag vill ha en mer populär mobil som de flesta människor har!

haha tack för dagens skratt! Som några har sagt. Man väljer först sin favorit operativsystem. Sen telefon. Jag gillar Android mer. Därför hade jag valt Galaxy S5.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ägt

Iphone
Iphone 3
Iphone 4
Iphone 5

Fördelen enligt mig är det ruggigt snabba och stabila operativsystemet. Snygga och ligger bra i handen.
Nackdelen är om man gillar att "pilla" och ändra om då ska det jailbreaka's och grejjor.

Haft div samsung s3 s4 och div htc. Operativsystemet känns mer som ett äldre windows som blir segare och segare med tiden. Haft problem med sd korten som kopplar till och från hela tiden. Fördelen här är väll att man tillåts "pilla" och ändra lite som man vill

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Fördelen enligt mig är det ruggigt snabba och stabila operativsystemet.

Det är ju lustigt med tanke på att studier visar att Android är generellt sett nästan dubbelt så stabilt.
http://gigaom.com/2014/03/28/study-shows-ios-apps-crash-more-...

Citat:

Haft div samsung s3 s4 och div htc. Operativsystemet känns mer som ett äldre windows som blir segare och segare med tiden. Haft problem med sd korten som kopplar till och från hela tiden. Fördelen här är väll att man tillåts "pilla" och ändra lite som man vill

Testa en Nexus. Det är nog mer passande om du tycker på det viset.
Samsung är ju ökända för sin bloatware.

Permalänk
Medlem

kommer testa runt låser mig aldrig tillmärke

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av Hephox:

Vafan har du för super iphone?
I skrivande stund har jag 42 % och det är med relativt lagom mycket surfande och spelande ( inga krävande spel). Dessutom spotify i kanske 40 minuter allt detta över 3g nätverket dock med bluetooth osv avstängt även gps och platstjänster

55% kvar nu drog ur laddaren 06:15 har använt den riktigt tungt idag med mycket Google maps (gps).

Wifi och blåtand igång hela dagen hittils, streamat 30min i bilen. Sen resten av dagen GPS i firmabilen.

Förstår som sagt inte folk som har slut på batteri efter jobbet Jag använder den mycket mindre hemma så kommer väl ha 30-40%inatt när jag ska lägga mig!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

55% kvar nu drog ur laddaren 06:15 har använt den riktigt tungt idag med mycket Google maps (gps).

Wifi och blåtand igång hela dagen hittils, streamat 30min i bilen. Sen resten av dagen GPS i firmabilen.

Förstår som sagt inte folk som har slut på batteri efter jobbet Jag använder den mycket mindre hemma så kommer väl ha 30-40%inatt när jag ska lägga mig!

hahaha va i hela helvete men mitt kanske tar slut snabbare eftersom jag streamar spotify medans jag smsar, surfar osv över 3G

men är det bara för mig som facebook appen tar mycket batteri när man öppnar den?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ta S5an med tanke på att den är IP67 klassad, har utbytbart batteri och plats för microSD och framför allt bäst skärm på någon mobiltelefon. http://www.swedroid.se/samsung-s5-har-den-basta-skarmen-hitti...

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

haha tack för dagens skratt! Som några har sagt. Man väljer först sin favorit operativsystem. Sen telefon. Jag gillar Android mer. Därför hade jag valt Galaxy S5.

Fyfan va löjlig du är. TS är 13 år och det är väl självklart att han vill hellre ha en telefon som vänner har så man kan spela med dom, prata om dem mm. Fyfan vad vissa blåser upp det här med mobilköp!

TS, gå förbi en butik och pilla lite på telefonerna innan du köper något. Så småningom kommer du hitta rätt telefon för dig.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142735:

Jag vet inte dom har inte sagt nåt vad jag vet men räkna med 6000-7000 och kommer nog i juni

Juni? Bra skämt, snarare september som de brukar. Enligt uppgifter ifrån leveranskedjorna så ska masstillverkningen av skärmpaneler dra igång i maj/juni, sedan behöver man nog några månader för att tillverka tillräcklig många för en ny iPhone.

Skrivet av Fluf:

Jag slog till på en Sony Z2 och älskar den, både i prestanda, design och funktion. Om du tycker att den är stor kolla på Z2 Compact.

Z2 finns inte ens på marknaden riktigt än, iallafall inte i Sverige. Och Z2 Compact är inte släppt någonstans Är det kanske en Z1 du har? Den kan jag inte rekommendera till någon pga plastfilm på skärmen och dassig skärm med kassa betraktningsvinklar.

Skrivet av Fluf:

Inte att du duschar med den, utan att den är i badrummet samtidigt som du duschar. Kommer in från en löparrunda och skalar av dig i badrummet etc. Ångan som blir i de flesta duschrum räcker och blir över för att trigga fuktsensorlapparna i många telefoner. Eller om du drar ut och åker skidor, packar in telefonen i innerfickan på din goretexjacka, en kollega har fimpat ett par telefoner på det sättet.

Nya HTC One är fuktskyddad med IPX3 certifiering, och S5 är IP57 certifierad så de klarar båda av ångan

Skrivet av NILLANist:

Om man har en extern laddare!

Har du tittat något på denna telefonen? http://www.anandtech.com/show/7893/the-htc-one-m8-review
Den kostar rätt mycket just nu men priset lär gå ner rätt fort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Juni? Bra skämt, snarare september som de brukar. Enligt uppgifter ifrån leveranskedjorna så ska masstillverkningen av skärmpaneler dra igång i maj/juni, sedan behöver man nog några månader för att tillverka tillräcklig många för en ny iPhone.

Z2 finns inte ens på marknaden riktigt än, iallafall inte i Sverige. Och Z2 Compact är inte släppt någonstans Är det kanske en Z1 du har? Den kan jag inte rekommendera till någon pga plastfilm på skärmen och dassig skärm med kassa betraktningsvinklar.

Nya HTC One är fuktskyddad med IPX3 certifiering, och S5 är IP57 certifierad så de klarar båda av ångan

Har du tittat något på denna telefonen? http://www.anandtech.com/show/7893/the-htc-one-m8-review
Den kostar rätt mycket just nu men priset lär gå ner rätt fort.

Hur mycket tror du den har gått ner i pris tills augusti?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Fyfan va löjlig du är. TS är 13 år och det är väl självklart att han vill hellre ha en telefon som vänner har så man kan spela med dom, prata om dem mm. Fyfan vad vissa blåser upp det här med mobilköp!

TS, gå förbi en butik och pilla lite på telefonerna innan du köper något. Så småningom kommer du hitta rätt telefon för dig.

tack för alla bra svar

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Inaktiv

Om du inte tittar på video så iPhone 5s. Jag hade köpt den om den hade 5c-ans form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vilken som är billigast vet Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2180326,2522374

Vilken telefon som är "bäst" är subjektivt. Det som är "bäst" för en person är något helt annat för en annan person. Börja med att ta reda på vilket operativsystem du är intresserad av. iPhone 5s kör iOS och Samsung Galaxy S5 kör Android, så de fungerar inte likadant.
Personligen hade jag valt iPhone 5s, men det är ju min personliga åsikt.

du bör ta 32gb eller 64gb verisionen av iphonen, eftersom att man kan ha ett minneskort i samsungen men inte iphonen

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

du bör ta 32gb eller 64gb verisionen av iphonen, eftersom att man kan ha ett minneskort i samsungen men inte iphonen

Det beror på vad han ska göra med telefonen.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MrAdde:

Z2 finns inte ens på marknaden riktigt än, iallafall inte i Sverige. Och Z2 Compact är inte släppt någonstans Är det kanske en Z1 du har? Den kan jag inte rekommendera till någon pga plastfilm på skärmen och dassig skärm med kassa betraktningsvinklar.

Såklart Z1, herp derp

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI