Vad är problemet med windows update nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med windows update nu för tiden?

Började ett par år sedan jag skulle installera om windows xp på en dator. Fick inte windows update att fungera innan man installerat service pack 3 manuellt.
Att de ej kunde fixa det så det ladda ner nån update då man körde äldre windows update så det fixade så det fungerade?

I början av året installera jag windows 8.1 för första gången. Där fungerade inte vanliga windows update programmet. Men hittade på nätet att man genom datorinställningarna kunde komma åt ett annat windows update och det fungerade!? Men var väldigt långsamt och kändes buggit. Men efter den uppdaterat så fungerade den vanliga windows update också.
Mycket märkligt detta med att det ej fungerar i win 8.1? Vad är problemet?

Nyligen fick mamma problem med sin dator och win 8. Där fungera inte vanliga win update, inte heller det i datorinställningarna - bara står söker updateringar för evigt. Starta om testa det vanliga igen och då funkar det men känns buggit, progression indikatorn med nedladdning och installering funkar nada.

Förr var det aldrig problem. Den ladda ner uppdateringarna och installera dem och man såg hur långt den kommit etc. Inte som nu man inte vet om det låst sig eller ej och om man skall vänta eller reseta. Och att det funkar på ett ställe men inte ett annat känns buggit, skall ju inte vara problem att köra windows update, tycker det är problem nästan varje gång nu man skall köra det på nyinstallerat system.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Vila i frid

Är din router DNS-kapad? Prova att hårdstyra den till 8.8.8.8. Jag upplever inget av det du beskriver, varken här hemma, på jobbet eller ute hos kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Började ett par år sedan jag skulle installera om windows xp på en dator. Fick inte windows update att fungera innan man installerat service pack 3 manuellt.
Att de ej kunde fixa det så det ladda ner nån update då man körde äldre windows update så det fixade så det fungerade?

I början av året installera jag windows 8.1 för första gången. Där fungerade inte vanliga windows update programmet. Men hittade på nätet att man genom datorinställningarna kunde komma åt ett annat windows update och det fungerade!? Men var väldigt långsamt och kändes buggit. Men efter den uppdaterat så fungerade den vanliga windows update också.
Mycket märkligt detta med att det ej fungerar i win 8.1? Vad är problemet?

Nyligen fick mamma problem med sin dator och win 8. Där fungera inte vanliga win update, inte heller det i datorinställningarna - bara står söker updateringar för evigt. Starta om testa det vanliga igen och då funkar det men känns buggit, progression indikatorn med nedladdning och installering funkar nada.

Förr var det aldrig problem. Den ladda ner uppdateringarna och installera dem och man såg hur långt den kommit etc. Inte som nu man inte vet om det låst sig eller ej och om man skall vänta eller reseta. Och att det funkar på ett ställe men inte ett annat känns buggit, skall ju inte vara problem att köra windows update, tycker det är problem nästan varje gång nu man skall köra det på nyinstallerat system.

Laglig version av Windows?

Hur är status på hårddiskarna? Jag har en burk med halvtrasig hårddisk som krånglar med installationer ibland och då kräver omstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Är din router DNS-kapad? Prova att hårdstyra den till 8.8.8.8. Jag upplever inget av det du beskriver, varken här hemma, på jobbet eller ute hos kunder.

Vad innebär det att den är dns kapad? Innan hade jag en netgear router då jag hade problem med windows xp och första installationen av win 8.1.
Men nu har jag en asus rt-n56u http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 då jag hade problem med min mammas win 8. Jag har bara kopplat in routern. Ställt in mitt trådlösa lösen och sen kört på det.
Skall jag ställa in mer?
Internet i övrigt har jag inga problem med alls. Alla tjänster funkar och laddar ner i full hastighet etc. och windows update funkar så fort jag kommit förbi den första uppdateringsomgågen då det alltid skall strula

Skrivet av Pellepelikan:

Laglig version av Windows?

Hur är status på hårddiskarna? Jag har en burk med halvtrasig hårddisk som krånglar med installationer ibland och då kräver omstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, jepp alla win är original med original serial kod. På mammas dator tror jag koden är i biosen eller hur det funkar med OEM win idag?

Roliga är att just nu håller jag på med min nya itx burk att lägga in win 8.1 (nytt med ny licens så ej samma windows 8.1 som på huvudburken).
Gick in i datorinställningar och körde update. Den hittade massa uppdateringar och tog installera. Nu står det att den laddar ner och hdn arbetar men kommer ingen progression på progression baren. Man undrar ju om det funkar eller låst sig eller vad som händer... men av erfarenhet kan det ta lång tid och sen har det ändå funkat fast den inte visat på ngn progression...

*edit* gick in på andra datorn nu och kolla. inte rört sig något på typ 10min. tänkte vafan e problemet med skiten, hdn laddade som om den tankade ngt. tänkte typ precis ta cancel eller gå in på ngt annan meny och då plötsligt flög progressionbar upp från 0 till ett par mm från slutet på en sekund lol. Alltså det verkar funka men känns så buggit

*edit* kollade igen nu stod det fel inträffat, 80248007. Klickade på det och fick ej fram ngn speciell info. Tog testa igen och då åkte progression upp en cm, var där i 5 sekunder sen upp till 100% men står fortfarande laddar ner... får hoppas det går vägen denna gången...

*edit* tryckte nu historik medan den höll på att ladda ner på 100%. stod vissa uppdateringar installerat etc nu idag dvs har den laddat ner och installerat i bakgrunden utan att visa. tog då stoppa ladda ner och då kunde jag sen välja installera uppdateringar som laddats ner så win hade laddat ner uppdateringar utan att visa. tryckte installera men den kunde inte installera då andra uppdateringar höll på att installeras. stod också ngt nån uppdatering krävde omtstart. så startar om det nu och får kolla igen...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Började ett par år sedan jag skulle installera om windows xp på en dator. Fick inte windows update att fungera innan man installerat service pack 3 manuellt.
Att de ej kunde fixa det så det ladda ner nån update då man körde äldre windows update så det fixade så det fungerade?

I början av året installera jag windows 8.1 för första gången. Där fungerade inte vanliga windows update programmet. Men hittade på nätet att man genom datorinställningarna kunde komma åt ett annat windows update och det fungerade!? Men var väldigt långsamt och kändes buggit. Men efter den uppdaterat så fungerade den vanliga windows update också.
Mycket märkligt detta med att det ej fungerar i win 8.1? Vad är problemet?

Nyligen fick mamma problem med sin dator och win 8. Där fungera inte vanliga win update, inte heller det i datorinställningarna - bara står söker updateringar för evigt. Starta om testa det vanliga igen och då funkar det men känns buggit, progression indikatorn med nedladdning och installering funkar nada.

Förr var det aldrig problem. Den ladda ner uppdateringarna och installera dem och man såg hur långt den kommit etc. Inte som nu man inte vet om det låst sig eller ej och om man skall vänta eller reseta. Och att det funkar på ett ställe men inte ett annat känns buggit, skall ju inte vara problem att köra windows update, tycker det är problem nästan varje gång nu man skall köra det på nyinstallerat system.

När det gäller Win 8 och 8.1 noterade jag när jag skaffade det att den laddar ner uppdateringar, men installerar vid nästa omstart av datorn. Det är kanske det som spökar för dig. Win XP har ju (eller ska) upphöra vad avser support från Microsoft.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

När det gäller Win 8 och 8.1 noterade jag när jag skaffade det att den laddar ner uppdateringar, men installerar vid nästa omstart av datorn. Det är kanske det som spökar för dig. Win XP har ju (eller ska) upphöra vad avser support från Microsoft.

Men får du upp progresson på rätt sätt etc? Automatiska uppdateringar verkar inte fungera för mig heller förrän jag kört in första batteriet med uppdateringar manuellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Men får du upp progresson på rätt sätt etc? Automatiska uppdateringar verkar inte fungera för mig heller förrän jag kört in första batteriet med uppdateringar manuellt.

De ser inte ut som det gjorde i Win XP eller Win7. Du kan dock gå in och kolla vilka uppdateringar som HAR gjorts (om vi pratar Win8).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

Men får du upp progresson på rätt sätt etc? Automatiska uppdateringar verkar inte fungera för mig heller förrän jag kört in första batteriet med uppdateringar manuellt.

Skrivet av Surgubben:

De ser inte ut som det gjorde i Win XP eller Win7. Du kan dock gå in och kolla vilka uppdateringar som HAR gjorts (om vi pratar Win8).

Du kan fortfarande gå in i Windows Update och köra sökning efter nya uppdateringar samt välja eller inte välja vilka som ska installeras, så där är det ingen förändring iaf. (kör själv W 8.1)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)