Permalänk

slö pump på h100?

har en h100 på min nya fx 9370 på ett asus crosshair v formula-z mb i en corsiar graphite 600t har 2 fläktar som kyler radiatorn i pull config.

När ja kör spel som kräver rätt mycket ligger den typ på 50c, men i prime95 så kommer den över 70c vilket den inte borde göra tycker ja.
h100'n är rätt gammal nu över 2 år säkert min gamla phenom2 x6 1100t 3.3ghz cpu kom aldrig över 60c i load med fläktarna satta på medium fart via knappen på blocket.
kan pumpen vara slö så den inte orka kyla ner den nya i load? har lagt om processorns kyl pasta en gång blev bättre bättre hade blivit flckor utan pasta på. har en xfx 750w psu minns inte exakt

Permalänk
Skrivet av kingtiger914:

har en h100 på min nya fx 9370 på ett asus crosshair v formula-z mb i en corsiar graphite 600t har 2 fläktar som kyler radiatorn i pull config.

När ja kör spel som kräver rätt mycket ligger den typ på 50c, men i prime95 så kommer den över 70c vilket den inte borde göra tycker ja.
h100'n är rätt gammal nu över 2 år säkert min gamla phenom2 x6 1100t 3.3ghz cpu kom aldrig över 60c i load med fläktarna satta på medium fart via knappen på blocket.
kan pumpen vara slö så den inte orka kyla ner den nya i load? har lagt om processorns kyl pasta en gång blev bättre bättre hade blivit flckor utan pasta på. har en xfx 750w psu minns inte exakt

verkar var många som får problem med pumparna. antingen att du slutar helt eller låter som faen.
är det garanti kvar ? annars plocka isär pump rengör allt, säkert samma som när fläktar som slutar funka.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kolla i bios hur många RPM pumpen kör i bios, jag hade samma problem, om den ligger under 1k rpm så posta i Sweclockers Corsair forum. Väldigt hjälpsam support.

Permalänk

vet inte om garantin är kvar, tror inte det kan la alltid nästa att ta isär pumpen etc måste kolla upp hur man gör först

kollade pumpens rpm i biosen den var runt 2020-2089

Permalänk

h100 temp problems weak pump?

so i have a h100 cooling my new fx 9370 4.4ghz and the temps im getting i dont like.
and ive checked so the cooling paste and all that is ok i have a corsair graphite 600t case and the radiator is over the cpu i guess, the only way i could fit it like 1.5-2 years ago my gpu is a gigabyte 770gtx 4gb windforce 3x cooler on that

now my problems are that while running prime95 the temps get close to 80c when i ran memtest64 to check if the ram was damaged which i dont think it was the highest temp was 69c while playing war thunder my cpu temps are 45c and gpu 32ci get a feeling there is something wrong with my h100 my mobo is a crosshair v formula z running 8gb ram at 1866 i think atm its all stable and so on but i wanna op the cpu but i cant do that atm. could the pump be close to failing? and i tried to push the coldplate to the cpu but no temp changes, ive tried alot to get it to get cooler but barely any success

ive been looking at getting a new case the graphite 730t later and if this h100 is broken a h100i

edit i checked the rpm on the pump it seemed to be normal around 2000rpm

Permalänk

hmm bump? any ideas would help just redid the paste on the cpu been running prime95 now for like 30min and furmark at the same time cpu is at about 60c and cpu about 65c the fans are the stock fans atm just orders some new corsair http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351810... the old fans are in pull and around mounted outside the case kinda

Permalänk

the radiator doesnt feel that hot which i think it should when the cpu is at 65c+

Permalänk
Medlem

80c is fine, eveything below 100c is fine,

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

80c is fine, eveything below 100c is fine,

Nah mate its an AMD "prolle", it should never exceed 62 C and it will shut down at 90 to prevent further destruction. Op you really need to clock that thing down and check your cooler mounting. Did you use thermal paste? Re mount the cooler and check your settings!

Assuming you´re talking about the cpu temps

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

i clocked it down to 3ghz and with all fans on max im getting around 40c without prime running now maybe i should remove everything and check all the parts?

edit: with prime running the highest temp was 68c

Permalänk

and ofc i used thermal paste not my first time building a comp or changing the cpu

Permalänk
Medlem

I idle 25c with H100 and i7 2600K @4,4Ghz, so something seems wrong.
What fan configuration are you using? Are you using, push, pull or push+pull?
Are you using the stock fans?
Did you put it in performance mode? So that three white LED lights show up around the center button?
What's your idle temperature?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

idle seems to be at 40c which is too high using stock fans got it installed the same way as in this video https://www.youtube.com/watch?v=yI_G0oeqvB0

and i used it in preformance mode i guess all 3 bars on the waterblock lighting. the fans are push i think, its exhausting air up top

and i just bought 2 http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351810... of these

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Kolla i bios hur många RPM pumpen kör i bios, jag hade samma problem, om den ligger under 1k rpm så posta i Sweclockers Corsair forum. Väldigt hjälpsam support.

Skrivet av kingtiger914:

vet inte om garantin är kvar, tror inte det kan la alltid nästa att ta isär pumpen etc måste kolla upp hur man gör först

kollade pumpens rpm i biosen den var runt 2020-2089

Är ni säkra på att det är pumpens varvtal och inte de inkopplade fläktarnas varvtal? Har en H100 själv och är lite osäker på hur det verkligen ligger till.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Är ni säkra på att det är pumpens varvtal och inte de inkopplade fläktarnas varvtal? Har en H100 själv och är lite osäker på hur det verkligen ligger till.

Har du fläktarna inkopplad på blocket så tror jag enda möjligheten att se fläktarnas RPM är via Corsair link.
Det man ser i bios/HWmonitor osv är pumpen.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Har du fläktarna inkopplad på blocket så tror jag enda möjligheten att se fläktarnas RPM är via Corsair link.
Det man ser i bios/HWmonitor osv är pumpen.

MVH

Okej, tack då vet jag

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

i think im just gonna get a new h100i tomorrow

Permalänk

must be something wrong with the h100 just cant really find it

Permalänk

i found the problem... one of the hook things were blent so the cpu and the waterblock didnt get full contact, and i found it while i was installing the new h100i^^ but now i have 2 coolers lol

Permalänk

hittade felet en av krokarna var böjda så blocket inte fick full kontakt lol såg det efter ja hade köpte den nya h100i'n men denna var endå bättre så ångrar mig inte ska endå typ sälja mina gamla delar när ja har köpt ett nya chassi så

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingtiger914:

har en h100 på min nya fx 9370 på ett asus crosshair v formula-z mb i en corsiar graphite 600t har 2 fläktar som kyler radiatorn i pull config.

När ja kör spel som kräver rätt mycket ligger den typ på 50c, men i prime95 så kommer den över 70c vilket den inte borde göra tycker ja.
h100'n är rätt gammal nu över 2 år säkert min gamla phenom2 x6 1100t 3.3ghz cpu kom aldrig över 60c i load med fläktarna satta på medium fart via knappen på blocket.
kan pumpen vara slö så den inte orka kyla ner den nya i load? har lagt om processorns kyl pasta en gång blev bättre bättre hade blivit flckor utan pasta på. har en xfx 750w psu minns inte exakt

Två trådar om samma ämne är inte tillåtet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Två trådar om samma ämne är inte tillåtet

vadå får man inte fråga corsair om deras produkter? inte för att dom har svarat nåt men endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingtiger914:

vadå får man inte fråga corsair om deras produkter? inte för att dom har svarat nåt men endå.

Kolla din trådhistorik så har du gjort två liknande trådar och en är på engelska av nån anledning i ett svenskt forum

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat trådarna eftersom korspostning inte är tillåten:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan det leda till att trådarna låses och att TS förlorar rätten att ställa fler frågor om saken.

Ifall tråden hamnat i fel avdelning ska TS själv anmäla sitt inlägg och invänta att moderator flyttar tråden. I väntan på moderatorer är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om saken.

/KimTjik

Permalänk
Corsair

Thanks for merging the thread Kim

Skrivet av kingtiger914:

hittade felet en av krokarna var böjda så blocket inte fick full kontakt lol såg det efter ja hade köpte den nya h100i'n men denna var endå bättre så ångrar mig inte ska endå typ sälja mina gamla delar när ja har köpt ett nya chassi så

Looks like your bracket is bent and has caused the coldplate not to make full contact with the CPU. I'm a bit curious though, how did the bracket bend? Was there something pressing on it while in the system? because on your OP, you've mentioned that you have been using the cooler for 2 years now.

Anyway, those are brackets are easily replaceable. You can always get them from our website or any online store that sells our cooler.