Canon Legria HFR16 - ska pensioneras. Ersättare och redigering?

Permalänk
Medlem

Canon Legria HFR16 - ska pensioneras. Ersättare och redigering?

Gomiddag, har en Canon Legria HFR16, som jag funderar på att pensionera.

Jag har varit rimligt nöjd, trots att den inte spelar in i full HD (1920x1080) men tänker nog att det är läge att förbättra inspelningarna nu när barnen blir äldre.

Så nu har jag egentligen 2 frågor.

1) Finns det någon vits med att som privatperson vänta lite på att 4K-kamerorna går ner i pris, eller ska man kanske redan nu köpa en Full-HD-kamera, av bättre modell än ovanstående Canon HFR16? Största felet är egentligen att den är rätt dålig inomhus, samt inte klarar 50p eller mer utomhus. (den klarar 25p (vilket inte räcker för rörliga barn) eller 50i). Utomhus ger den rätt ok bild, trots avsaknad av Full-HD och AVCHD i 17Mbps vilket är lägre än många andra kameror vad jag förstår. Dvs, billig 4K, eller bra full-HD? Jag har försökt följa diskussionen om DSLR-inspelning, men då jämförs ofta med "proffs"videokameror, min videokamera är så lågnivå att den sällan nämns in undersökningar, jag har alltså inget riktigt att jämföra med.

Priset, ja, som vanligt kring 5000, vilket ovanstående kamera kostade, dessutom undviker jag helst Canonprodukter numera.

2) Vad tusan använder man för att redigera AVCHD på ett vettigt sätt? Lossless redigering, i den mån det går, utan att behöva koda om hela resultatet när man är klar. Det sägs att senaste Imovie ska funka, men fan tro't, jag kan inte ens importera mina filer på något vettigt sätt. Tänkte göra bokslut på min Canonkamera genom att redigera lite filmer (originalfilmerna har jag såklart sparat och backupat oredigerat) och slänga in på blurayskivor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7