ST Lab - a520 RAID kort. Hur kommer man in i bios-menyn???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2001

ST Lab - a520 RAID kort. Hur kommer man in i bios-menyn???

Precis införskaffat ett nytt RAID-kort.
Kortet har stöd för Linux vilket är det jag kör. Man skall enligt instruktionsboken använda BIOS installation wizard för att sätta upp RAIDen..

När jag startar datorn ser jag i en mikrosekund hur diskarna hittas och sedan försvinner texten. Helt omöjligt att hinna läsa förstås. Tyvärr tar instruktionsboken inte upp hur man tar sig in i "BIOS configuration wizard", bara hur man sätter upp diskarna i den.

Har provat
F3
F4
F5..
ctrl+s (som är vad man skriver till mitt gamla raidkort)
ctrl+z (som var tipset på nån rysk sida jag hittade)
space
del

Inget av dem funkar
Någon som vet vad man skall skriva?

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Tryck på Paus på tangentbordet när den listar sidan för raidkortet så kan du läsa i lugn och ro. Vilken tangent kombo som gäller brukar stå på den sidan.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

På vissa kort (ett LSI jag hade) var man tvungen att trycka tangentbordkombination (CTRL+H) OCH välja det i boot-ordningen. Då kom man in, det räckte inte med tangentbordtrycket.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Hejsan
Jag har samma problem, lyckas inte komma in i konfigurationen för kortet. Någon som lyckats?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Hejsan, hijackar tråden en snabbis. Tänkte införskaffa detta kort men undrar ifall det är möjligt att använda detta kort i NON-raid mode?
Skall användas i egen NAS. Hittar ingenting på google efter 20min så börjar bli frustrerad.

Skrivet av fredriksk:
Skrivet av Dr_Spackel:
Skrivet av Pappy:
Skrivet av GonAce:

Mvh, CC.

Inet gratis frakt
T220 | X-Fi Titanium HD | GTX 680 DirectCU II TOP | 3770K | Ripjaws 8GB 2133MHz | 520 240GB | Red 32TB | Maximus V Gene | AX 750W | Tempest | Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Även jag kollar på att köpa kortet, någon som löste de problemen? Jag funderar på att köra kortet antingen direkt (lösa diskar) eller RAID-1.

Laptop: HP Spectre X2 13.3.
WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.
WS II: i7 , Gigabyte mb, 12 GB RAM, HD 5970. Windows 10 Tech Preview.