Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Port forwarding

Tjenare, jag köpte precis en ny dator. Jag flyttade över alla mina portforwardingar till den nya datorns ip och det fungerade fint. Men sen när jag startade om datorn så slutade det fungera. Någon som vet vad som kan va fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008

Du kanske inte har en fast IP på den nya datorn.
Gå in routerns webgränsnitt och filtrera din nya dators mac adress till den IP du ställt om port forwarden till. Då ska den behålla sin IP i nätverket även efter omstarter eller dylikt.

EDIT:
Om man inte har satt en fast IP kommer routerns DHCP server vilja dela ut en ny IP för varje gång du startar datorn. Därav kan du få olika IP adresser för varje gång du stänger av datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Beltet:

Gå in routerns webgränsnitt och filtrera din nya dators mac adress till den IP du ställt om port forwarden till. Då ska den behålla sin IP i nätverket även efter omstarter eller dylikt.

EDIT:
Om man inte har satt en fast IP kommer routerns DHCP server vilja dela ut en ny IP för varje gång du startar datorn. Därav kan du få olika IP adresser för varje gång du stänger av datorn.

Precis vad jag tänkte också. Fixa bara fast ip så löser det nog sig.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Beltet:

EDIT:

Skrivet av LemonIllusion:

Precis vad jag tänkte också. Fixa bara fast ip så löser det nog sig.

Redan fixat det, det är nog fel på routern när jag lägger till en ny portforward regel och sedan går in och ändrar den så står en annan port än den jag valde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Du kanske kan få fler svar i forumdelen "Internet, uppkoppling och natverk" som är ämnad för denna typ av frågor...
Kan mod flytta?