Har jag rätt när det gäller rma av en demovara?

Permalänk
Avstängd

Har jag rätt när det gäller rma av en demovara?

Hej! Jag köpte för 2 veckor sedan ett gtx 780 lightning på Kompletts demovara och det gick på 2800kr. Efter 1 vecka gick kortet sönder och jag bestämde mig för att reklamera det till komplett då jag fått klartecken från Komplett om at jag skulle få ett nytt exakt likadant kort (kolla i Kompletts tråd där Komplett själva säger att jag får ett nytt efter reklamering). När Komplett är klara med sin undersökning av kortet så får jag ett mail där det står att jag ska uppge kontouppgifter för att se ska sätta in pengar på mitt konto. Konstigt tänker jag och ringer till komplett, där säger dom att nygarantin inte alls gäller på demovaror och det erbjuder mig bara pengarna tillbaka och inte ett nytt kort. När man dock köper en demovara Står det ju att den vanliga garantin gäller så detta fattar jag inte. Har jag rätt till ett nytt kort? Kan man prata med Kompletts chef om detta?

Permalänk
Medlem

Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti.
Enligt Komplett själva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hej! Jag köpte för 2 veckor sedan ett gtx 780 lightning på Kompletts demovara och det gick på 2800kr. Efter 1 vecka gick kortet sönder och jag bestämde mig för att reklamera det till komplett då jag fått klartecken från Komplett om at jag skulle få ett nytt exakt likadant kort (kolla i Kompletts tråd där Komplett själva säger att jag får ett nytt efter reklamering). När Komplett är klara med sin undersökning av kortet så får jag ett mail där det står att jag ska uppge kontouppgifter för att se ska sätta in pengar på mitt konto. Konstigt tänker jag och ringer till komplett, där säger dom att nygarantin inte alls gäller på demovaror och det erbjuder mig bara pengarna tillbaka och inte ett nytt kort. När man dock köper en demovara Står det ju att den vanliga garantin gäller så detta fattar jag inte. Har jag rätt till ett nytt kort? Kan man prata med Kompletts chef om detta?

Det har ju inte ett till demokort (vilket är varan du köpt) så därför får du pengarna tillbaka. Tycker inte det är konstigt alls. Låter mer som du fått fel info här på forumet än något annat. Tycker personligen det är orimligt att en demovara ska vara lika mycket värd som ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Så du vill alltså ha ett helt nytt kort till demopris? Låter som en förlustaffär för komplett...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Stämmer ju inte, ett trasigt kort är ett trasigt kort. Ska ju lagas eller bytas ut till likvärdigt.
Är ju inte direkt så att man annars får pengarna tillbaka om det går sönder, skulle ju dock vara nice, då man oftast kan köpa ett ännu bättre då...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iTaidO:

Så du vill alltså ha ett helt nytt kort till demopris? Låter som en förlustaffär för komplett...

Eller så vill han nog bara ha ett fungerande kort.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sibirius:

Hej! Jag köpte för 2 veckor sedan ett gtx 780 lightning på Kompletts demovara och det gick på 2800kr. Efter 1 vecka gick kortet sönder och jag bestämde mig för att reklamera det till komplett då jag fått klartecken från Komplett om at jag skulle få ett nytt exakt likadant kort (kolla i Kompletts tråd där Komplett själva säger att jag får ett nytt efter reklamering). När Komplett är klara med sin undersökning av kortet så får jag ett mail där det står att jag ska uppge kontouppgifter för att se ska sätta in pengar på mitt konto. Konstigt tänker jag och ringer till komplett, där säger dom att nygarantin inte alls gäller på demovaror och det erbjuder mig bara pengarna tillbaka och inte ett nytt kort. När man dock köper en demovara Står det ju att den vanliga garantin gäller så detta fattar jag inte. Har jag rätt till ett nytt kort? Kan man prata med Kompletts chef om detta?

Skrivet av Shiftypants:

Det har ju inte ett till demokort (vilket är varan du köpt) så därför får du pengarna tillbaka. Tycker inte det är konstigt alls. Låter mer som du fått fel info här på forumet än något annat. Tycker personligen det är orimligt att en demovara ska vara lika mycket värd som ett nytt kort.

Skrivet av iTaidO:

Så du vill alltså ha ett helt nytt kort till demopris? Låter som en förlustaffär för komplett...

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Stämmer ju inte, ett trasigt kort är ett trasigt kort. Ska ju lagas eller bytas ut till likvärdigt.
Är ju inte direkt så att man annars får pengarna tillbaka om det går sönder, skulle ju dock vara nice, då man oftast kan köpa ett ännu bättre då...

Enligt lag har TS rätt att få en produkt som motsvarar ursprungsprodukten TS har köpt, Hen kan rakt av be om ett täckköp och mellankostnaden det kostar hen att köpa ett likadant GTX 780 Lightning hos en annan affär i form av ett skadestånd. Då kommer komplett bli jävligt tysta, antingen ge hen ett likadant nytt kort eller rakt av vara tvungna att punga ut med pengaskillnaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTaidO:

Så du vill alltså ha ett helt nytt kort till demopris? Låter som en förlustaffär för komplett...

Läs mitt inlägg!
Det är komplett själva som skriver så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTaidO:

Så du vill alltså ha ett helt nytt kort till demopris? Låter som en förlustaffär för komplett...

Varför då? Komplett kommer skicka kortet till tillverkaren och få ett nytt kort om det går på RMA. Enda förlusten här är dålig service och kostnad för att skicka varan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att "likvärdigt" borde innebära ett nytt kort i samma skicka som det TS har eller pengar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag har TS rätt att få en produkt som motsvarar ursprungsprodukten TS har köpt, Hen kan rakt av be om ett täckköp och mellankostnaden det kostar hen att köpa ett likadant GTX 780 Lightning hos en annan affär i form av ett skadestånd. Då kommer komplett bli jävligt tysta, antingen ge hen ett likadant nytt kort eller rakt av vara tvungna att punga ut med pengaskillnaden.

Detta stämmer helt och hållet. Stå på dig TS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av simon253:

Bara jag som tycker att "likvärdigt" borde innebära ett nytt kort i samma skicka som det TS har eller pengar?

Enligt lag är det upp till köparen att bestämma vad "likvärdigt" innebär. Du kan ju inte diktera vad TS har för användningsområde för grafikkortet så det är TSs användningsområde och applicering av produkten som just fast ställer vad "likvärdigt" kan innebära.

Om mina Mining GPU:er pajar så skulle jag acceptera de flesta 280X som ersättning, dock undantag de som har sämre latenser på Minnesmodulerna. Även om jag får samma FPS i spel så är inte det relevant då det inte hör till mitt appliceringsområde.

TS kanske kan tänka sig 780X Lightning, Matrix samt EVGA Kingpin just för att dessa har Bios för Flytande kväve, men det kan inte vi veta.

Skrivet av giplet:

Detta stämmer helt och hållet. Stå på dig TS.

Instämmer, stå på dig TS, det är troligen någon medarbetare som tänker logiskt men inte har koll på aktuella lagar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Bara jag som tycker att "likvärdigt" borde innebära ett nytt kort i samma skicka som det TS har eller pengar?

Jag tycker det. För ett demoex är i princip en begagnad vara. Därför hade det varit rimligt att få en ny begagnad vara. Men nu fanns ingen sådan och då fick han pengarna tillbaka igen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shiftypants:

Jag tycker det. För ett demoex är i princip en begagnad vara. Därför hade det varit rimligt att få en ny begagnad vara. Men nu fanns ingen sådan och då fick han pengarna tillbaka igen.

Om jag köper en vara på Rea, ska jag då få pengarna tillbaka då en likadan vara kostar mer då rean var på en produkt som gick ut ur lager och såldes ut?

Enligt lag nej, då ska jag få en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka + mellanskillnaden i form av skadestånd så jag ska kunna gå och köpa denna vara någon annanstans om återförsäljaren inte kan ersätta produkten. Detta innebär dock inte att jag måste gå och köpa produkten utan kan glatt få pengarna jag har betalat för varan + mellanskillnaden och stoppa i madrassen.

Allt detta står i konsumentköplagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom KOMPLETT själva skriver i produktinformationen att "vanlig garanti gäller" är det väl självklart att man ska ha rätt till ett nytt kort i det här fallet?

Dessutom så ska det här ärendet INTE skötas som en "reklamation" då produkten är inom garantitiden. Skulle inte förvåna mig det minsta om det är den avgörande skillnaden.

Det brukar nästan alltid vara bättre att alltid köra en reklamation då du har samma eller bättre rättigheter då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom KOMPLETT själva skriver i produktinformationen att "vanlig garanti gäller" är det väl självklart att man ska ha rätt till ett nytt kort i det här fallet?

Dessutom så ska det här ärendet INTE skötas som en "reklamation" då produkten är inom garantitiden. Skulle inte förvåna mig det minsta om det är den avgörande skillnaden.

Om garantin är sämre än lagen så behöver man inte acceptera den. Så TS behöver inte acceptera något som är sämre än Konsumentköplagen. Och det spelar ingen roll vilka ord TS använt när han har påtalat felet. Att påtala felet är en reklamation oavsett hur man lägger fram orden.

Skrivet av Shiftypants:

Jag tycker det. För ett demoex är i princip en begagnad vara. Därför hade det varit rimligt att få en ny begagnad vara. Men nu fanns ingen sådan och då fick han pengarna tillbaka igen.

Jag undrar vad du själv skulle tyckt om du köpt ett GTX780 för halva priset och sedan fick nöja dig med ett GTX760 för att det var vad dina pengar räckte till när ditt GTX780 gick sönder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om garantin är sämre än lagen så behöver man inte acceptera den. Så TS behöver inte acceptera något som är sämre än Konsumentköplagen. Och det spelar ingen roll vilka ord TS använt när han har påtalat felet. Att påtala felet är en reklamation oavsett hur man lägger fram orden.

Jag undrar vad du själv skulle tyckt om du köpt ett GTX780 för halva priset och sedan fick nöja dig med ett GTX760 för att det var vad dina pengar räckte till när ditt GTX780 gick sönder.

Hade jag köpt en begagnad vara för 3000kr så hade jag inte räknat med att få en ny vara för 4700kr. Det är en chansning man tar när man köper ett demoex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiftypants:

Hade jag köpt en begagnad vara för 3000kr så hade jag inte räknat med att få en ny vara för 4700kr. Det är en chansning man tar när man köper ett demoex.

Men nu vet du att det inte är det, om det skulle hända dig någon gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shiftypants:

Hade jag köpt en begagnad vara för 3000kr så hade jag inte räknat med att få en ny vara för 4700kr. Det är en chansning man tar när man köper ett demoex.

Din förlust, men det är medborgarens skyldighet att vara medveten om lagarna landet har. Att använda lagarna inte är inte förväntat utan även önskat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Tackar så hemskt mycket för alla svar! Idag ringde jag och påpekade alla lagar osv, det var så himla skönt att bara säga allting medans servicepersonalen satt tyst i sin lur och inte hade någonting att säga. Till slut gav han med sig och han valde att skicka mig ett nytt gtx 780 Lightning. Återigen tack så mycket, utan era svar så skulle jag nog tagit pengarna då jag inte hade någon kunskap om dessa lagar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sibirius:

Tackar så hemskt mycket för alla svar! Idag ringde jag och påpekade alla lagar osv, det var så himla skönt att bara säga allting medans servicepersonalen satt tyst i sin lur och inte hade någonting att säga. Till slut gav han med sig och han valde att skicka mig ett nytt gtx 780 Lightning. Återigen tack så mycket, utan era svar så skulle jag nog tagit pengarna då jag inte hade någon kunskap om dessa lagar.

Härligt att de inte är helt inkompetenta. Hade samma besvär när jag skickade in min Func Mus till Cdon. Hade köpt på rea med ca 300kr rabatt, de ville skicka pengar, jag bad om ersättningsprodukt och blev nekad. Bad då om täckköp och ersättning. De skickade mig produkten illa kvickt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag har TS rätt att få en produkt som motsvarar ursprungsprodukten TS har köpt, Hen kan rakt av be om ett täckköp och mellankostnaden det kostar hen att köpa ett likadant GTX 780 Lightning hos en annan affär i form av ett skadestånd. Då kommer komplett bli jävligt tysta, antingen ge hen ett likadant nytt kort eller rakt av vara tvungna att punga ut med pengaskillnaden.

Enligt vilken lag? För enligt KKL så har säljaren rätt att INTE ersätta TS med en ersättningsvara om det innebär en extra kostnad för denne och istället återbetala hela köpesumman. Samma sak med den andra alternativen hävning och reparation.
Nu gav ju komplett med sig här men så här har jag uppfattat att det ska funka. Jag kan givetvis ha fel.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av killawife:

Enligt vilken lag? För enligt KKL så har säljaren rätt att INTE ersätta TS med en ersättningsvara om det innebär en extra kostnad för denne och istället återbetala hela köpesumman. Samma sak med den andra alternativen hävning och reparation.
Nu gav ju komplett med sig här men så här har jag uppfattat att det ska funka. Jag kan givetvis ha fel.

Ja om det innebär att de måste beställa en produkt från fabrikant så är kostnaden betydligt högre än om man beställer ett stort lass från en nordisk distrubutör. Att neka varan för att den inte finns i lager är ok. Men då måste man kunna få en ersättningsprodukt (i prestanda/eller applikation som köparen hänvisar till), om ingen lämplig ersättningsprodukt kan ges av återförsäljaren så skall beloppet återbetalas så kund kan införskaffa detta på egen väg. Och om priserna har gått upp så skall mellanskillnaden även ersättas.

Detta finns väl dokumenterat i flera fall både kring realiserade produkter och "fynd".
Komplett delar samma åsikt som mig och detta kan du hitta i Kompletts tråd här på SweC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Enligt vilken lag? För enligt KKL så har säljaren rätt att INTE ersätta TS med en ersättningsvara om det innebär en extra kostnad för denne och istället återbetala hela köpesumman. Samma sak med den andra alternativen hävning och reparation.
Nu gav ju komplett med sig här men så här har jag uppfattat att det ska funka. Jag kan givetvis ha fel.

Gällande en reklamation får väl butiken välja att häva köpet, byta ut produkten eller reparera den. Så jag tror som du. Men jag kan ju också ha fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Enligt vilken lag? För enligt KKL så har säljaren rätt att INTE ersätta TS med en ersättningsvara om det innebär en extra kostnad för denne och istället återbetala hela köpesumman. Samma sak med den andra alternativen hävning och reparation.
Nu gav ju komplett med sig här men så här har jag uppfattat att det ska funka. Jag kan givetvis ha fel.

Nej, helt fel. Extra kostnader får säljaren stå ut med. Däremot inte oskäliga kostnader, vilket är något helt annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Gällande en reklamation får väl butiken välja att häva köpet, byta ut produkten eller reparera den. Så jag tror som du. Men jag kan ju också ha fel.

Säljaren kan egentligen aldrig enväldigt välja att häva köpet. De kan fritt välja mellan reparation och omleverans de två första gångerna det är fel på en vara. Tredje gången med samma fel kan kunden kräva omleverans.

Om säljaren vill häva köpet så måste han antingen kunna visa att det är förknippat med oskälig kostnad för honom att reparera eller omleverera, eller så måste kunden acceptera att köpet hävs. Om köpet hävs så har kunden oavsett rätt till tillräcklig ersättning för att köpa motsvarande vara hos en annan leverantör. Det betyder inte nödvändigtvis att man måste köpa en ny vara eller en exakt likadan, men i slutändan ska kunden ha en motsvarande vara utan extra kostnad för denna.

När man diskuterar vad som är en motsvarande vara, oavsett om det gäller en omleverans eller köp hos annan leverantör, så väger kundens ord mycket tungt. Om man har köpt det högst klockade GTX780't på marknaden just för att det var högst klockat så är det det önskemålet som ska mötas, har man köpt det tystaste så är det det. Det kan så klart också vara en kombination av saker.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Säljaren kan egentligen aldrig enväldigt välja att häva köpet. De kan fritt välja mellan reparation och omleverans de två första gångerna det är fel på en vara. Tredje gången med samma fel kan kunden kräva omleverans.

Om säljaren vill häva köpet så måste han antingen kunna visa att det är förknippat med oskälig kostnad för honom att reparera eller omleverera, eller så måste kunden acceptera att köpet hävs. Om köpet hävs så har kunden oavsett rätt till tillräcklig ersättning för att köpa motsvarande vara hos en annan leverantör. Det betyder inte nödvändigtvis att man måste köpa en ny vara eller en exakt likadan, men i slutändan ska kunden ha en motsvarande vara utan extra kostnad för denna.

När man diskuterar vad som är en motsvarande vara, oavsett om det gäller en omleverans eller köp hos annan leverantör, så väger kundens ord mycket tungt. Om man har köpt det högst klockade GTX780't på marknaden just för att det var högst klockat så är det det önskemålet som ska mötas, har man köpt det tystaste så är det det. Det kan så klart också vara en kombination av saker.

Skönt att vara privatperson. Jag önskar ingen de problem jag har fått i rollen som enskild näringsidkare. Haha. Jag betalar glatt momsen på allt som kan gå sönder eller är abonnemang, numera. Att vara privatperson rekommenderas!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Skönt att vara privatperson. Jag önskar ingen de problem jag har fått i rollen som enskild näringsidkare. Haha. Jag betalar glatt momsen på allt som kan gå sönder eller är abonnemang, numera. Att vara privatperson rekommenderas!

Om du köper något som privatperson och sedan sätter upp det på ett företag kan ju säljaren aldrig veta att du är något annat än privatperson.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du köper något som privatperson och sedan sätter upp det på ett företag kan ju säljaren aldrig veta att du är något annat än privatperson.

Beror ju lite på vad det gäller för typ av produkter. Men ja det går ju. Samtidigt är det fel gentemot skatteverket.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Beror ju lite på vad det gäller för typ av produkter. Men ja det går ju. Samtidigt är det fel gentemot skatteverket.

Varför skulle det vara det? Genom hela mitt yrkesverksamma liv har jag kunna köpa saker som jag satt upp som reseräkning på mitt jobb. Förutsatt att jag köpt sakerna för att använda dem på jobbet dvs. Inget konstigt med det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!