Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Aha. Jag har Cokin P-filterhållare som jag köpte. Det är väl "sådär" tycker jag...
Men mitt filter till objektivet är däremot bra. Inga probs med den och ingen vignetting heller. Men alla har sin smak.

Så sant, hur skulle världen se ut om alla tyckte lika
Har inte testat Cokins så kan inte uttala mig där, kör på en LEE hållare som jag tycker känns riktigt bra, inget ströljus som kommer emellan. Ska även lägga till ett big stop filter framöver så man kan få ner slutartiden och mjuka upp vattnet och molnen.

Har även en del cirkulära filter men då bara vanliga ND och polfilter, funkar fint dessa med till viss del, men håller mig mest till LEE hållaren. Men vill jag mörka ner himlen så ser jag 4-kantsfilter likt ett 6x4" Reverse ND Graduated 0.9 som oslagbart då det även går att flytta horisonten vertikalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vackra, men låter du vignetting vara kvar på bilderna efter fotograferingen och varför, om jag får fråga?

Kit-glugg (18-55) ?
Du kan få låna min 17-50/2.8 annars...

Jo, ett sånt objektiv hade varit nice. Väldigt nice till mycket av de jag annars gör med fotografering. Men i denna situationen blir inte slutresultatet annorlunda mellan kit-objektivet och 17-50/2.8

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Så sant, hur skulle världen se ut om alla tyckte lika
Har inte testat Cokins så kan inte uttala mig där, kör på en LEE hållare som jag tycker känns riktigt bra, inget ströljus som kommer emellan. Ska även lägga till ett big stop filter framöver så man kan få ner slutartiden och mjuka upp vattnet och molnen.

Har även en del cirkulära filter men då bara vanliga ND och polfilter, funkar fint dessa med till viss del, men håller mig mest till LEE hållaren. Men vill jag mörka ner himlen så ser jag 4-kantsfilter likt ett 6x4" Reverse ND Graduated 0.9 som oslagbart då det även går att flytta horisonten vertikalt.

Det enda som är synd med just LEE Big Stopper är att den kostar $140 alt. £140.
Köpte cirkulärt ND1000x för ca 349 kr på Kamda och fungerar lika bra det. Har lagt upp lite bilder där jag använt det.

Skrivet av phyxii:

Jo, ett sånt objektiv hade varit nice. Väldigt nice till mycket av de jag annars gör med fotografering. Men i denna situationen blir inte slutresultatet annorlunda mellan kit-objektivet och 17-50/2.8

Tamron 17-50/2.8 är vad jag har. Kostade runt 3500 kr när jag köpte den.
Men ja, det är ju ett rent helvete att gå igenom alla glugg på nätet. Man blir bara förvirrad om vad som skall köpas näst.

Har lite planer om att köpa Samyang 14/2.8. Visserligen har jag APS-C kamera, Nikon D7100, men det ska inte vara ett hinder då jag har en fotopolare på Facebook som har Canon 60D med den gluggen och han får utmärkta Vintergatubilder med den kombinationen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Det enda som är synd med just LEE Big Stopper är att den kostar $140 alt. £140.
Köpte cirkulärt ND1000x för ca 349 kr på Kamda och fungerar lika bra det. Har lagt upp lite bilder där jag använt det.

Håller med dig att de tar för mycket för det, finns ju billigare 4-kants 10 stop filter, dock inte från LEE då.
Gillar smidigheten med de 4-kantiga då jag kan stacka ett par stycken gentemot cirkulära där jag annars få med kanterna på filtret.

Permalänk
Medlem

Härlig bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Härlig bild!

Tack ska du ha!

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk

Untitled by Frystpingvin, on Flickr

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen om makro så finns det närbildsfilter och närbildsfilter. Raynox filter är mycket välkända bland makronissar och går inte att jämföra med såna "x1, x2, x10" etc. Raynox är akromatiska med tre linser och kvalitétsförlusten är i stort sett icke existentiell. Inte dyra heller, går att köpa från Amazon.co.uk eller .de för runt 500 kr fraktade. DCR-250 är bäst att börja med och sen kan man skaffa man MSN-202 om man vill ha ännu högre diopterstyrka.

Mellanringar och bälgar ger inte heller någon kvalitétsförlust men däremot ljusförlust. Går att köpa mellanringar som ser till att elektroniken fortsätter fungera också, även om det inte är så nödvändigt. Kenko's är välkända men t.ex. billigare Mieke's är minst lika bra. Kan vara bra att köpa "non-eco" versionen dock så bajonettfästena är i metall och inte plast. Finns på Amazon, Ebay och dylikt.

Ett makroobjektiv är det bästa, men det ger "bara" 1:1 och det räcker inte så långt om man vill fotografera insekter. 2:1, 3:1 och gärna 5:1 vill man ofta komma åt. För det måste man kombinera makrobjektiv, försättslinser och mellanringar. Mellanringar fungerar bäst på korta brännvider och försättslinser på långa brännvider.

Vill man börja billigt och redan har någon längre tele så kan man köpa Raynox DCR-250 och uppnå runt 2:1 direkt med 300mm, och är det en zoom så kan man zooma ut eller fokusera bakåt för att minska förstoringen för större kryp och sånt.

Tamron 90mm/2,8 eller Tamron 60/2,0 är nog det stabilaste att börja med, väldigt prisvärda och mycket bra objektiv. Det sistnämnda är för APS-C endast och ger vad ett klassiskt 90mm ger på fullformat. Arbetsavstånd på 10 cm från frontlinsen vilket är helt okej. Man får dessutom ett superbt porträttobjektiv.

http://makrofokus.se/blogg/ väldigt trevlig blogg som man kan lära sig mycket av. Såg att det näst senaste inlägget tog upp billiga lösningar för blivande makronördar också.

--------------

Spenderade eftermiddagen att jämföra mina olika teleobjektiv. Har fått ett vansinnigt sug efter Tamron's nya 150-600mm/5-6,3 som jag försöker stilla. Efter att ha sett hur väldigt skarpt mitt 500mm/6,3 spegelobjektiv är med tanke på vad jag betalade så har det hjälpt lite. Saknar dock autofokus ibland, även om manuellt är kul på Sony DSLT p.g.a. den fantastiska EVF'en, som jag skulle välja över en OVF varje dag. Känns dock som att den där Tamronen har allt och lite till, men om jag vill lägga ut 11k är jag inte lika säker.

Plockade denna med mitt 800mm/8 spegelobjektiv idag. Förvånansvärt skarpt med tanke på handhållet, 1200mm på crop sensor och, i förhållande till brännvidden, väldigt billigt objektiv.

DSC08615 by blutengelnouta, on Flickr

Permalänk
Medlem

Fan har ju hållit på att flytta så man kommer efter med allt

BBQ And Beer by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Nu har korna kommit ut på bete, så nu är det sommar!

Pasture by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IMGP1066 by Oyegie, on Flickr

Permalänk

Tog lite bilder med ny objektivet, Nikkor 18-300/3.5-6.3. Jäklars vilket skönt objektiv det är!

DSC_5938 by Martinpersson74, on Flickr

DSC_5934 by Martinpersson74, on Flickr

DSC_5934 by Martinpersson74, on Flickr

DSC_5917 by Martinpersson74, on Flickr

DSC_5912 by Martinpersson74, on Flickr

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Lite fotografier från ett jobb, Volvo C30 T5!

VOLVO C30 T5 BY #HISTBARGTUNING by Afoto.se, on Flickr

Ser det OK ut?

Permalänk

We're Here: Umbrella Time by bjoernfan, on Flickr

Gruppen We're Here på Flickr har ett nytt tema varje dag. Varje tema baseras på en annan grupp på Flickr, och dagens grupp är Umbrella Time, så jag tog tillfälle att visa upp mitt fina paraply.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Har lite planer om att köpa Samyang 14/2.8. Visserligen har jag APS-C kamera, Nikon D7100, men det ska inte vara ett hinder då jag har en fotopolare på Facebook som har Canon 60D med den gluggen och han får utmärkta Vintergatubilder med den kombinationen.

Det finns en 10mm version för APS-C... fast det är kanske bättre att köpa 14mm direkt, ifall du uppgraderar till fullformat i framtiden.

Skrivet av macroy:

Jag gillar bilden men jag gillar inte att rutan är nere :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Det finns en 10mm version för APS-C... fast det är kanske bättre att köpa 14mm direkt, ifall du uppgraderar till fullformat i framtiden.

Det är lite av tankarna om att gå vidare till FF inom snar framtid.
Får se vad Nikon-fronten säger framöver med D800S eller D900. Hoppas sistnämnda har rejält med pixlar och nya finesser. Annars skaffar jag bara D800/S.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Vespor under bron by Zarako, on Flickr

Statyer väderlekstorget by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Södra Lingenäset by Oyegie, on Flickr

IMGP1076 by Oyegie, on Flickr

IMGP1091 by Oyegie, on Flickr

Permalänk
Medlem

öhh... hehe, fastnade vid Nik Collection...
(detta är faktiskt 7 exponeringar)

BlommorHDR by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

Jag känner mig som ett miffo här då bilder som denna kommer lite ur sitt sammanhang, men whatever.

Johnny Rucker Is Now The Idol by bjoernfan, on Flickr

Det är en tribute till en Xavier som lägger upp en hel del udda bilder. Detta är dagens tema i gruppen We're Here och, tribute-gruppen för Xavier heter The X Spot.

Allt det här är givetvis öppet för vem som helst att joina och börja trycka in bidrag -- i dagsläget är det ~500 pers i We're Here, men alla är inte aktiva dagligen.

Nytt tema varje dag. Temat imorgon är tentakler.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Tog dessa tidigare i år.

Nora at Night by -niagi-, on Flickr

Dunes by -niagi-, on Flickr

Permalänk
Medlem

Från början en misslyckad bild som jag efterbehandlade till något ganska trevligt om jag får säga det själv. Sony A77 och 800mm spegelobjektiv.

DSC08865 by blutengelnouta, on Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det tog mig 4 månader att få igång min hemsida och först förrigår orkade jag fixa till den ordentligt.

Den som vill kan kika in på http://www.saarikko.nu

Ev. framtida bilder kommer upp när jag väl orkar fotografera igen. Just nu är jag bara less på pollenallergin som tagit över hela mig som gör att jag kan nästan inte andas och därmed vågar knappt ut.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Lite gulgröna pippifåglar jag fotat på sistone. Grönsiska, gulsparv och den tredje är en grönfink.

DSC08519 by blutengelnouta, on Flickr

DSC09061 by blutengelnouta, on Flickr

DSC09037-2 by blutengelnouta, on Flickr

Lade även en förbokning på ett Tamron 150-600mm/5-6,3 med Alpha-fattning. Habegäret är mycket stort just nu.

Permalänk
Medlem

Stålblommor by A.Lilliehöök, on Flickr

Permalänk
Medlem

[porr][/porr]

Nya leksaker idag... kommer nåt fint makrofoto sedan också

Pentax 50mm Macro w Bellow - 06 - Rigged and ready by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Jahap då var det dags att stänga tråden och öppna den nya vintertråden,
(har för mig att det var söder om Uppsala som räknades och jag är ett par mil under)

Permalänk
Medlem

...så har vi då makrofoto här, åtta foton stackade. En M3-skruv:

Bellow_13 - M3 Bolt stack HDR by Zarako, on Flickr

/edit:

BTW... riktigt svingrymma makrofoton här: http://picasaweb.google.com/ptz1961/ETLMacros#slideshow/53052...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750