Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Alltså har fotbollshuliganvåldet med dödlig utgång mot supportrar ökat markant senaste dagarna. TS är nog inne på rätt spår ändå.

Om det är en engångshändelse eller en del av en trend är svårt att säga.
Jag har själv ingen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Här kommer jag in på akademiska och ser rubriken och förväntar mig lite fotbollsvåld. Kan ni gissa min besvikelse?

Nåväl, som bud säger så är det ett enskilt fall och inget man kan mata sina slutsatser med. Det sker t.ex. fåtal gånger fler arbetsplatsolyckor runtom i landet, var är samhället på väg? Många djur sitter i bur, var är samhället på väg osv.

Ska vi vara rädda? Rädda för vad? Rädda för oss själva? Onödigt. Att se på fotboll? Mja. Att bli med fyra barn och medelålders? Absolut.

Ursäkta. Men var du i Helsingborg i söndags? Om inte, då ska du nog inte säga så mycket. Det var mer eller mindre en krigszon efter matchen blåstes av. Det var kaos och huliganerna hade noll omtanke för andra människor. Bilar blev förstörda, butiker fick uteserveringar, fönster och annat förstörda. Det var totalt kaos i flera timmar.

Så visa lite respekt. Det var människor som var livrädda. Speciellt familjer med barn som bara ville gå på en fotbollsfest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Så visa lite respekt.

Jag läste tidningen. Jag är väl medveten om att peeps och egendom råkade illa ut.
Åter till min poäng, det är ingen idé att vara orolig eller ens bedrövad över ett enskilt fall, såtillvida man inte själv är direkt drabbad. Extremer och extremister uppkommer alltid. Vad som är viktigt är huruvida detta var en enskild händelse eller något som trappas upp.
Har vi exempelvis fått fler huliganer under senaste tiden? Är Helsingborg speciellt drabbat? Hade vi för få poliser på plats, var de dåligt förberedda osv?
Kan man börja svara på dessa frågor kan man börja jobba på dem. Detsamma gäller exempelvis arbetsplatsolyckor, närståendemisshandel, utfiskning och korruption inom närpolitiken.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.