Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2012

Hjälp med Accesspunkt/repeater

Tjenare Sweclockers !

Nu är det som så att jag inte är särskilt kunnig inom nätverkspåbyggnader då jag egentligen aldrig behövt lära mig det föräns nu. Så vitt jag förstått är en accesspunkt en router som samlar på sig trådlösa och förlänger det bara, medans en repeater drar man trådat och sedan gör denna likadant. Om jag är ute och cyklar får ni gärna säga till.

Precis flyttat och varit tvungen att ta com-hem, fick en compal router som fungerar bra, ger bra hastigheter osv men har dålig räckvidd på 5ghz bandet. Har en repeater hemma som fungerar bra men endast på 2.4 ghz bandet och där får brorsan inte ut mycket mer än 90 mb trådlöst. Han vill gärna få ut lika mycket som han får via 5ghz bandet.

Nästa problem är att jag vill gärna ha 1 gb portar på repeatern. Detta pga att jag vill kunna få ut mina 250 mb på alla datorer.

Har ingen budget helt ärligt utan köper den som passar och verkar vara billigast men bra. Just nu har vi en Netgear wnr3500lv2 som en repeater, fungerar bra på 2.4ghz bandet men stödjer inte 5ghz.

Hade uppskattat lite tips

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Du är alltså ute efter en repeater som dels förstärker 5 GHz-bandet samt har en Gigabit-port för kabelanslutning?

Skickades från m.sweclockers.com

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Kr^PacMan:

Du är alltså ute efter en repeater som dels förstärker 5 GHz-bandet samt har en Gigabit-port för kabelanslutning?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Uräskta fördröjningen med svaret :/ Missat ditt svar helt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Kanske en Ubiquiti UniFi Pro skulle fungera? Allt beror rätt mycket på din budget. Kort kan man nog säga att det är ditt krav på 1 Gbit LAN som minskar valmöjligheterna rätt rejält.

Jag installerade en UniFi AP (ej Pro) hemma denna vecka och är riktigt imponerad över hur den fungerar. De har lite annorlunda approach än andra tillverkare men det är riktigt gött att kunna se live-statistik och annan statistik (vilken klient som laddat ner mest MB, vilken klient som varit uppkopplad längst osv) för sin AP i mitt tycke. Fördelen med Pro-varianten jämfört med icke pro är att den stödjer 802.3af istället för Ubiquitis egna PoE-tjofräs som deras enklare varianter använder.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Förorten
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av muli:

Tjenare Sweclockers !

Nu är det som så att jag inte är särskilt kunnig inom nätverkspåbyggnader då jag egentligen aldrig behövt lära mig det föräns nu. Så vitt jag förstått är en accesspunkt en router som samlar på sig trådlösa och förlänger det bara, medans en repeater drar man trådat och sedan gör denna likadant. Om jag är ute och cyklar får ni gärna säga till.

Precis flyttat och varit tvungen att ta com-hem, fick en compal router som fungerar bra, ger bra hastigheter osv men har dålig räckvidd på 5ghz bandet. Har en repeater hemma som fungerar bra men endast på 2.4 ghz bandet och där får brorsan inte ut mycket mer än 90 mb trådlöst. Han vill gärna få ut lika mycket som han får via 5ghz bandet.

Nästa problem är att jag vill gärna ha 1 gb portar på repeatern. Detta pga att jag vill kunna få ut mina 250 mb på alla datorer.

Har ingen budget helt ärligt utan köper den som passar och verkar vara billigast men bra. Just nu har vi en Netgear wnr3500lv2 som en repeater, fungerar bra på 2.4ghz bandet men stödjer inte 5ghz.

Hade uppskattat lite tips

Någon får gärna rätta mig här men som jag tolkar det:

Accesspunkt = En förlängare av ditt trådade nätverk till trådlöst, dvs, du har dålig WiFi täckning i ett rum, du drar en kabel in dit och sedan kopplar du in en accesspunkt och får bra täckning i det rummet.

Repeater/Range Extender = Tar emot trådlösa signaler och förlänger dem. Halverar dock hastigheten för varje repeater du kopplar på.

Tipsen på AP du fått ovan är bra, läst mycket gott om den produkten. Problemen består alltid i att vill man ha "det snabbaste" så är det nästan alltid också "det mest kostsamma".

Tips på produkter du kan använda dig av. Använder själv Linksys produkter men finns nog liknande produkter av alla tillverkare.

http://www.youtube.com/watch?v=0EfCagjFV3E

http://youtu.be/qqnSwugcVUM

Du bör hålla dig ifrån repeaters.

Sojid