Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004

Installera annat OS på laptop ?

Hej

Jag äger en Sony Vaio vpceb2m1e och den kom förinstallerad med windows 7.
Kan jag formatera den och installera windows 8.1 på den eller är den inte kompatibel för det? (komponenter/drivrutiner/etc)

Ja, Jag är en laptop Novis därav mina något korkade frågeställningar i den här delen av forumet. he he.

CPU ∙ i7 9700K @4600MHz • RAM ∙ 16GB G.Skill • MB ∙ Gigabyte Z390 Aorus Pro •
GPU ∙ GTX 1080ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 10TB storage •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer Predator X34P 34" UW (3440x1440)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Kan jag formatera den och installera windows 8.1 på den eller är den inte kompatibel för det? (komponenter/drivrutiner/etc)

Ja, Jag är en laptop Novis därav mina något korkade frågeställningar i den här delen av forumet. he he.

enligt Sonys egna hemsida så finns det bara drivrutiner till xp, vista, 7, men du kan ju alltid testa med 7:ans drivrutiner..
http://www.sony.se/support/sv/product/vpceb2m1e

sätt i en annan hdd installera 8:an kolla om det räcker med att ta windows update. hdd'n sitter ju bakom en plastlucka på undersidan så bara 2 skruvar.

rensar du den hårddisk som sitter i och att det sen inte funkar så blir det svårt göra om jobbet igen om du aldrig gjort det förut.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Börja med att kolla dator tillverkarens hemsida om det finns drivrutiner och ladda ned dom. Finns inget så får du bestämma dig för om det är värt risken att saker inte funkar ordentligt.

Om du skulle ångra dig så måste du redan nu fixa DVD skivor enligt dator tillverkarens instruktioner från tex manualen. Dator tillverkarens återställnings funktion sabbas bla när man installerar om med riktiga Win DVD köpa från Microsoft oavsett vilken Windows du lägger in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Det bör inte vara problem, du kan alltid kolla tillverkarens egna hemsida, ati nvidia osv har ju drivers för 8.1 och sen fungerar mycket "out-of-box" endå.