Webhallen skickat paket som brev?

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Gratis frakt? tjena. Plus att dem tog ett jäkla ockerpris för produkten i fråga men var dem enda som hade i lager.

Om det inte var gratis frakt så var det ju inte dom som snålade, eftersom det var du som betalade för den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Gratis frakt? tjena. Plus att dem tog ett jäkla ockerpris för produkten i fråga men var dem enda som hade i lager.

Men som alltid har du ett val att köpa eller ej!
Webhallen sätter sitt pris, punkt slut. Om du inte vill handla av dom, då gör man inte det..

Klaga inte när det är du som beställer...

Förlåt för OT!

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om det inte var gratis frakt så var det ju inte dom som snålade, eftersom det var du som betalade för den.

Om dem hade haft fraktval i beställningens slutskede hade det varit grymt, hade lätt kunnat pröjsa för att få det skickat som paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Men som alltid har du ett val att köpa eller ej!
Webhallen sätter sitt pris, punkt slut. Om du inte vill handla av dom, då gör man inte det..

Klaga inte när det är du som beställer...

Förlåt för OT!

Dem sätter ett högt pris för att dem vet att dem är nästan ensamma om att ha produkten i sitt sortiment, inte helt okej gentemot kunden i min mening, speciellt inte mot en kund som handlat där i ett antal år för ett x antal tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Om dem hade haft fraktval i beställningens slutskede hade det varit grymt, hade lätt kunnat pröjsa för att få det skickat som paket.

Om du nu kollar på deras sida så står det klart och tydligen att det kan skickas med brev också. Samt att, om du nu känner att du kan pröjsa och inte har tid att springa till butiken, varför beställde du inte hempaket?

Gällande fel KolliID osv, detta är troligtvis något posten har gjort fel med. Inte Webhallen.

PS. 600-700 kr är ganska normalt pris för en kylare i den storleken. Så vet inte vart du får överpris ifrån
PPS. Kylaren finns inne i MÅNGA butiker, alla i prisklassen 600-700 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316

Permalänk
Medlem

Du har inte läst svaret från Webhallen va? Prova att läsa det igen så kanske du förstår..
Sen så kan du själv få fram kollinummret under "beställningar" om du är "medlem" på Webhallen. Och eftersom du hade den statusen där dina beställningar blir prioriterade så antar jag att du är det. Plus att det brukar stå i bekräftelsemailet..

Håller med dig om att det är fett segt av vänta när man väntar på härlig hårdvara, men förstår inte riktigt problematiken här..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Cheffis, kompis, ett bra tips!

Jag har också handlat för flera tusen och jag är också otålig när det gäller o vänta så vad jag brukar göra är att tajma mina inköp, när jag har en stund jag åker till webhallen parkar gratis kommer in tar ett nummer chillar till anjunabeats i väntan på min tur och går med varan och en leende på läpparna varenda gång!
Orka hetsa sig för en paket som var en dag försenad och börja en löjlig smutskastning pga detta...nu har du paketet end of The story om du inte tycker om deras priser så få du lära dig att vara tålig och vänta att det kommer efter 4 veckor nån annan stans där det är billigare your choice.

Over and out

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Dem sätter ett högt pris för att dem vet att dem är nästan ensamma om att ha produkten i sitt sortiment, inte helt okej gentemot kunden i min mening, speciellt inte mot en kund som handlat där i ett antal år för ett x antal tusen.

Dumheter. Tror du att du ska få specialbehandling för att du shoppat för några tusen?
Om varenda kund som shoppat några gånger över åren krävde specialbehandling så skulle företaget inte göra annat än specialbehandla.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Du har inte läst svaret från Webhallen va? Prova att läsa det igen så kanske du förstår..
Sen så kan du själv få fram kollinummret under "beställningar" om du är "medlem" på Webhallen. Och eftersom du hade den statusen där dina beställningar blir prioriterade så antar jag att du är det. Plus att det brukar stå i bekräftelsemailet..

Håller med dig om att det är fett segt av vänta när man väntar på härlig hårdvara, men förstår inte riktigt problematiken här..

Nope, går det som Varubrev får man inget nummer från Webhallen, vare sig i mail eller på sidan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nope, går det som Varubrev får man inget nummer från Webhallen, vare sig i mail eller på sidan.

Allt jag beställt därifrån har jag fått kollinr. Och eftersom en Noctua NH-D14 är i samma size som det jag beställt så lär det ju inte gå som "brev".. Nu var det ju iofs några månader sen jag beställde hem nåt, brukar knata ner å hämta vanligtvist, men det kan väl ha ändrats. Vilket jag finner otroligt..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd

Det finns kollinummer till varubrev också, dock verkar det inte som webhallen ger ut det.

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Allt jag beställt därifrån har jag fått kollinr. Och eftersom en Noctua NH-D14 är i samma size som det jag beställt så lär det ju inte gå som "brev".. Nu var det ju iofs några månader sen jag beställde hem nåt, brukar knata ner å hämta vanligtvist, men det kan väl ha ändrats. Vilket jag finner otroligt..

Då har sakerna du beställt inte gått som varubrev.

Och ja, jag tycker också det verkar märkligt att en Noctua NH-D14 skulle gå som brev.
Men, har trådskaparen nämnt att det var just en sådan?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Jag trodde 1a april redan varit

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Webhallen
Skrivet av trollhattan:

Det finns kollinummer till varubrev också, dock verkar det inte som webhallen ger ut det.

Anledningen för att vi inte ger ut det är för att ett varubrev inte är spårbart i samma mån som ett paket.
På ett varubrev så får man egentligen bara ett kvitto på att vi skickat det, du kan inte följa det och se att det sorterats här, nästa statusuppdatering är i regel att försändelsen levererats. (Detta ledde många kunder till att tro att posten inte gjorde något med förändelsen eftersom de inte såg de statusupopdateringar som man får på ett paket kolli-ID. Därför valde vi att ta bort det.)

Angående vilket typ av varubrev så är det förstaklass vi skickar.

Och som sagt: man bör inte hänga upp sig på ordet "brev" här i sammanhanget. Det är en term posten använder.
Det betyder inte brev som i "vykortsformat".
Saxat från posten.se:
"Posten Varubrev 1:a-klass är det bästa valet när snabbheten är det viktiga. Varubrev inom Sverige delas ut till mottagarna redan vardagen efter inlämningsdagen."
"Posten Varubrev är ett bra alternativ när du vill skicka fler varor i samma sändning inom Sverige, från 150 gram upp till 2 kg."

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Det går utmärkt att spåra ett kollinummer som man får från "Posten Varubrev 1:a klass"

Här har du exempelvis min senaste från cdon.com
(och dom går ALLTID att följa)

Citat:

Försändelseinformation
Avsändare: -
Mottagare: 461xx
Tjänst: Posten Varubrev 1:a klass
Tilläggstjänster: -
Vikt (kg): 0.5
Mått i meter (L, B, H): -
Referens: -

2014-04-01 14:20 Edi-kund Varubrev Elektronisk förhandsinformation har mottagits
2014-04-01 17:43 Göteborg Sorterad av Posten. Varubrev delas normalt ut av brevbärare i postlåda. Hämtas annars efter avisering hos ombud
2014-04-02 09:11 ICA xxx Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Kommer att aviseras
2014-04-02 09:45 Posten Försändelsen är aviserad mottagaren via SMS

cdon skickar även dom med varubrev och man får ALLTID kollinummer av dom som du ser alltid går att söka på.
(får brevet plats i lådan är det ingen mer statusuppdatering än att den sorterats)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av trollhattan:

Det går utmärkt att spåra ett kollinummer som man får från "Posten Varubrev 1:a klass"

Här har du exempelvis min senaste från cdon.com
(och dom går ALLTID att följa)

cdon skickar även dom med varubrev och man får ALLTID kollinummer av dom som du ser alltid går att söka på.
(får brevet plats i lådan är det ingen mer statusuppdatering än att den sorterats)

Absolut:
Men den enorma majoriteten av varorna vi skickar med varubrev är spel, film osv.
Saker som går ner i brevlådan.
Där får man inte de här "mellanlandningarna" med bland sina statusuppdateringar på samma sätt. Folk panikar ofta ut och vi blir mailbombade/nerringda med "felanmälningar" på deras försändelser trots att allt står rätt till, speciellt om det är spel de beställt inför releasedagen vilket såklart är en väldigt stor del av våran verksamhet (på en stor titel kan det handla om tiotusentals ordrar som går ut samma dag).

Men med det sagt: vi har faktiskt debatterat ämnet rätt friskt idag på kontoret och kommer med all sannolikhet att återinskaffa det (att man får varubrevs-ID) fast med någon tydlig disclaimer om vilken information man kan vänta sig av spårningen och hur man ska tolka den. Plus en massa annat smått och gott om hur vi kan förbättra leverans- och orderinformation i allmänhet.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Enda problemet är egentligen att avisering kan ta tid ibland, men det är ju för att det är lite andra rutiner när det är brevbärare inblandade. Annars utmärkt för paket under 2kg. Men det blir också ett annat ansvar, då de så vitt jag vet inte är försäkrade som paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Om du nu kollar på deras sida så står det klart och tydligen att det kan skickas med brev också. Samt att, om du nu känner att du kan pröjsa och inte har tid att springa till butiken, varför beställde du inte hempaket?
http://i.imgur.com/AVJmC0I.png

Gällande fel KolliID osv, detta är troligtvis något posten har gjort fel med. Inte Webhallen.

PS. 600-700 kr är ganska normalt pris för en kylare i den storleken. Så vet inte vart du får överpris ifrån
PPS. Kylaren finns inne i MÅNGA butiker, alla i prisklassen 600-700 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316

skrev fel, var en Noctua NH-U9DX i4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Du har inte läst svaret från Webhallen va? Prova att läsa det igen så kanske du förstår..
Sen så kan du själv få fram kollinummret under "beställningar" om du är "medlem" på Webhallen. Och eftersom du hade den statusen där dina beställningar blir prioriterade så antar jag att du är det. Plus att det brukar stå i bekräftelsemailet..

Håller med dig om att det är fett segt av vänta när man väntar på härlig hårdvara, men förstår inte riktigt problematiken här..

Man får inte fram kollinr när dem skickar ifrån brev. Det webhallen skrev här i tråden var något jag redan visste och fått svar om via mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Dumheter. Tror du att du ska få specialbehandling för att du shoppat för några tusen?
Om varenda kund som shoppat några gånger över åren krävde specialbehandling så skulle företaget inte göra annat än specialbehandla.

Om man köpt för cirkus hundra tusen ifrån en butik tycker jag att man visat att man är en bra kund, och då vill man gärna få lite schyssta erbjudanden tillbaka, inte typ 200 kr rabatt på nån skärm som håller på att utgå ifrån sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Absolut:
Men den enorma majoriteten av varorna vi skickar med varubrev är spel, film osv.
Saker som går ner i brevlådan.
Där får man inte de här "mellanlandningarna" med bland sina statusuppdateringar på samma sätt. Folk panikar ofta ut och vi blir mailbombade/nerringda med "felanmälningar" på deras försändelser trots att allt står rätt till, speciellt om det är spel de beställt inför releasedagen vilket såklart är en väldigt stor del av våran verksamhet (på en stor titel kan det handla om tiotusentals ordrar som går ut samma dag).

Men med det sagt: vi har faktiskt debatterat ämnet rätt friskt idag på kontoret och kommer med all sannolikhet att återinskaffa det (att man får varubrevs-ID) fast med någon tydlig disclaimer om vilken information man kan vänta sig av spårningen och hur man ska tolka den. Plus en massa annat smått och gott om hur vi kan förbättra leverans- och orderinformation i allmänhet.

Låter kanon! Då har iallafall något gott kommit ifrån denna tråden

over and out, tack för ALLA svar.

Permalänk
Avstängd

Webhallen är värdelösa rakt av. Jag gjorde misstaget att beställa en ssd hårddisk där ifrån och självfallet gick även det paketet som "brev". Webhallen kan skylla på posten allt de vill, men beställer man en precis likadan ssd ifrån Inet så går det paketet som paket och man kan spåra det med kolli nr.

Det handlar nog om att Webhallen vill skicka sina paket på _absolut_ billigaste sätt, det har iaf fått mig att aldrig mer beställa något ifrån Webhallen, och jag avråder alla ifrån att göra det.

Inet, Dustin och Komplett skickar alla sina varar som paket så att man kan spåra dem, även om man bara köper en liten 80mm fläkt går den som paket med kolli nr.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Webhallen är värdelösa rakt av. Jag gjorde misstaget att beställa en ssd hårddisk där ifrån och självfallet gick även det paketet som "brev". Webhallen kan skylla på posten allt de vill, men beställer man en precis likadan ssd ifrån Inet så går det paketet som paket och man kan spåra det med kolli nr.

Det handlar nog om att Webhallen vill skicka sina paket på _absolut_ billigaste sätt, det har iaf fått mig att aldrig mer beställa något ifrån Webhallen, och jag avråder alla ifrån att göra det.

Inet, Dustin och Komplett skickar alla sina varar som paket så att man kan spåra dem, även om man bara köper en liten 80mm fläkt går den som paket med kolli nr.

Vilket fullkomligt bisarrt resonemang.
"Jag kan inte tracka min försändelse, så Webhallen är sämst och ingen borde handla där!".

Klart dom vill skicka sina kunders beställningar så billig som möjligt. Jag vill inte betala mer för frakten om jag kan slippa.
Bor du i en storstad förväntas du ändå få prylarna inom ~48 timmar. Är det verkligen så mycket att grina över att inte kunna tracka försändelsen?

Hör av dig till Webhallen om detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av cosmo_k:

Hej, beställde en cpu kylare från webhallen som dem har skickat som brev, har svårt att tro att detta "brev" går ner i mitt brevinkast. Beställde i torsdags och borde fått det ifrån postgubben på fredagen men eftersom han inte fick ner det i låddan så borde jag ju fått en avi om att hämta ut det idag, har någon varit med om detta?

Jag köpte en hyper evo 212 från cdon - skickades också som brev (varubrev, aviserat och kollitracking..) - den trycktes ner i postlådan, och det var nätt å jämt att den fick plats Kartongen för 212'an är ganska stor, och så emballage på det.

Tror de har en liten handdator med sig som de scannar av streckkoden för varubrevet vid leverans till postlådan.

Har varit med om samma sak när man köpt en SSD disk för 2500kr+ och de läggs i brevlådan som ingenting..
Men som sagt, de har koll på att den har lagts i lådan.

.. Sedan om det är en granne eller något som tar den. Different story, vet faktiskt inte vad som gäller då ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Lite konstigt beteende att vända uppochner på hela tillvaron för att man beställt nåt som inte kommer precis dagen efter beställningen är lagd.

När vi ändå är inne på detta med post osv så har jag sett ett annat beteende bland detta forums medlemmar som gör mig mycket konfunderad och får mig att undra mycket hur dessa personer egentligen är funtade?
Detta händer oftast i samband med stora produktlanseringar som mobiltelefoner, grafikkort osv där tillgången i början är mycket begränsad.
Det går ut på att man förbokar/beställer samma vara från flera återförsäljare och sedan ser man vem som leverar först. Därefter avbokar man sina andra beställningar. Problemet är ju bara att i väldigt många fall så skickar flera återförsäljare varan på samma dag vilket resulterar i att man får flera produkter som ligger på posten helt i onödan då de bara skickas tillbaka eftersom personen fått sin vara från den återförsäljaren som skickade först.
Jag personligen tycker att detta är ett smått sjukt beteende. Har man så jäkla bråttom med att få sin pryl så att man går igenom allt detta extra arbete så kanske man bör söka nån form av hjälp. Det värsta är ju dock allt onödigt arbete som man utsätter post och diverse återförsäljare för.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Vilket fullkomligt bisarrt resonemang.
"Jag kan inte tracka min försändelse, så Webhallen är sämst och ingen borde handla där!".

Klart dom vill skicka sina kunders beställningar så billig som möjligt. Jag vill inte betala mer för frakten om jag kan slippa.
Bor du i en storstad förväntas du ändå få prylarna inom ~48 timmar. Är det verkligen så mycket att grina över att inte kunna tracka försändelsen?

Hör av dig till Webhallen om detta.

Jag skulle däremot mer än gärna betala extra för att få det att skickas som ett paket ist för brev.
Och nej, jag skall aldrig någonsin mer höra av mig till Webhallen.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag skulle däremot mer än gärna betala extra för att få det att skickas som ett paket ist för brev.
Och nej, jag skall aldrig någonsin mer höra av mig till Webhallen.

Så du sitter alltså och grinar över hur Webhallen inte tillfredsställer dina behov samtidigt som du inte är intresserad utav att ens höra av dig och ge feedback? Då är det väl absolut inte konstigt att Webhallen väljer billigaste fraktalternativet, om röster likt din inte ventileras utan hellre används som gnäll-ammunition.

Vilket förbaskat trams.

Permalänk
Medlem

I en matbutik ligger DarkSouls 2 och väntar på mig efter jobbet, tackar Webhallen för alla bra år vi haft tillsammans (över 10 år nu ^^)!